Reklama
Rozwiń

Turysta prawdę powie

Samorządy coraz chętniej badają odwiedzających ich turystów, by wiedzieć, co warto poprawić w mieście

Publikacja: 15.11.2011 08:43

Turysta prawdę powie

Foto: ROL

Pierwszy raz uczynił to w tym roku Chełm. Ankieterzy przepytali kilkuset gości. – Nasze miasto nie jest postrzegane jako typowo turystyczne. Postanowiliśmy to zmienić – mówi „Rz" Roland Kurczewicz, pełnomocnik prezydenta miasta ds. strategii.

Z analizy wynika, że 67 proc. turystów przyjechało z innych regionów kraju niz województwo lubelskie (20 proc.), a sporą grupę (13 proc.) stanowili obcokrajowcy. Największe wrażenie zrobiły na nich unikatowe podziemia kredowe oraz bazylika, a skarżyli się na infrastrukturę: problemy z parkowaniem, brak kierunkowskazów ułatwiających dotarcie do atrakcji, a nawet na niewystarczającą liczbę kawiarni i restauracji, szczególnie urządzonych w oryginalnym stylu.

– Zyskaliśmy obiektywną ocenę naszego miasta, od osób, które na chłodno i bez uprzedzeń potrafią wskazać wady i zalety Chełma. To dla nas cenne wskazówki – mówi Kurkiewicz. I zapowiada, że wkrótce turyści będą mogli wypożyczyć w informacji turystycznej audioprzewodniki po mieście lub zainstalować w telefonach aplikacje ułatwiające poruszanie się po Chełmie i zwiedzanie najciekawszych zabytków.

Sopot - kurs na kongres

Z tegorocznych badań turystów w Zamościu, wynika że miasto okrzyknięte Perłą Renesansu jest atrakcyjniejsze od Krakowa.

– Byliśmy tym zaskoczeni – przyznaje Jacek Bełz z Wydziału Promocji, Kultury i Spraw Społecznych zamojskiego magistratu. Turystów zachwycił przede wszystkim odrestaurowany Rynek Wielki. Jednocześnie we znaki dał się przyjezdnym brak publicznych toalet.

– Może się wydawać, że to drobiazgi, ale one są ważne – mówi Anna Jawor, socjolog ze Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie, która prowadziła badania. – Dla władz oznacza to dodatkową mobilizację. Skoro są tak duże oczekiwania, nie można zawieść turystów.

Podobne badania regularnie zlecają władze Sopotu. – Ta wiedza pozwala na bardziej efektywne budowanie atrakcyjnej oferty dla turystów – mówi Magdalena Czarzyńska-Jachim, rzeczniczka Urzędu Miasta. Odwiedzający latem nadmorski kurort raczej nie wracają tam w innych porach roku, więc władze – po analizie badań – zdecydowały o zmianie strategii i rozpoczęły promocję Sopotu jako miasta kongresowo-konferencyjnego. – Dowodem na skuteczność tego posunięcia jest komercyjny sukces Ergo Areny, która już w pierwszym roku funkcjonowania zaczęła na siebie zarabiać – podkreśla Czarzyńska-Jachim.

Biznes w Bieszczadach

Na Podkarpaciu z raportów badania turystów, które kilka lat temu w ramach unijnego projektu zlecał Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie, do dziś korzystają powiatowe urzędy pracy, organizacje turystyczne i przedsiębiorcy. – Analiza tych wyników pozwala dostosować miejsca pracy do oczekiwań turystów lub je tworzyć – mówi Monika Zając z WUP.

– To doskonałe źródło wiedzy – przekonuje Artur Pękalski, który zamierza wybudować w Bieszczadach gospodarstwo agroturystyczne. Jak mówi, poznanie oczekiwań turystów ułatwiło mu stworzenie biznesplanu. – Dzięki wskazówkom mogę uniknąć wielu błędów powielanych przez osoby, firmy i instytucje zajmujące się obsługą turystów.

Pierwszy raz uczynił to w tym roku Chełm. Ankieterzy przepytali kilkuset gości. – Nasze miasto nie jest postrzegane jako typowo turystyczne. Postanowiliśmy to zmienić – mówi „Rz" Roland Kurczewicz, pełnomocnik prezydenta miasta ds. strategii.

Z analizy wynika, że 67 proc. turystów przyjechało z innych regionów kraju niz województwo lubelskie (20 proc.), a sporą grupę (13 proc.) stanowili obcokrajowcy. Największe wrażenie zrobiły na nich unikatowe podziemia kredowe oraz bazylika, a skarżyli się na infrastrukturę: problemy z parkowaniem, brak kierunkowskazów ułatwiających dotarcie do atrakcji, a nawet na niewystarczającą liczbę kawiarni i restauracji, szczególnie urządzonych w oryginalnym stylu.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Turystyka
Nie tylko Energylandia. Przewodnik po parkach rozrywki w Polsce
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku