Rada Europejska przyjęła stanowisko w sprawie zmiany dyrektywy o imprezach turystycznych z 2015 roku. Nowelizacja dokumentu rozpoczęta w 2022 roku ma zmierzać w stronę zwiększenia ochrony podróżnych i sprecyzować obowiązki organizatorów imprez turystycznych w takich kwestiach jak zwrot kosztów, ochrona na wypadek niewypłacalności i korzystanie z bonów.
Czytaj więcej
„Czy Komisja Europejska szykuje piekło branży turystycznej? Refleksje na marginesie planowanych zmian legislacyjnych” - to tytuł wystąpienia prezesa Polskiej Izby Turystyki Pawła Niewiadomskiego podczas konferencji Spotkanie Liderów Turystyki, zorganizowanej przez naszą redakcję.
„Wydarzenia takie jak upadłość przedsiębiorstwa Thomas Cook w 2019 r. i pandemia COVID-19 wywarły znaczący wpływ zarówno na branżę turystyczną, jak i na podróżnych. (...) Ujawniły słabości modeli biznesowych i mechanizmów ochrony podróżnych w obowiązującej dyrektywie w sprawie imprez turystycznych” - czytamy w komentarzu.
Zaliczki zostają, bony turystyczne też
Proponowane w projekcie zasady zakładają, że organizatorzy imprez turystycznych będą mieli prawo do zwrotu kosztów od usługodawców (linii lotniczych, hoteli, firm transferowych itp.) w terminie siedmiu dni od odwołania imprezy. Umożliwi im to oddanie pieniędzy klientom w ciągu dwóch tygodni, zgodnie z wymogami dyrektywy z 2015 roku.
Kolejny zapis zakłada, że zaliczki wpłacane przez podróżnych biurom podróży nie mogą przekraczać 25 procent ceny imprezy turystycznej, z wyjątkiem uzasadnionych okoliczności, na przykład, gdy organizator musi z góry zapłacić przewoźnikowi lotniczemu pełną cenę biletu lotniczego. Organizatorzy mogą jednak nadal pobierać całkowitą płatność na 28 dni przed rozpoczęciem imprezy turystycznej.