Rada Europejska wzmacnia prawa podróżnych i precyzuje obowiązki biur podróży

Możliwość zaproponowania klientowi biura podróży bonu zamiast zwrotu pieniędzy, rozszerzenie katalogu sytuacji, w której może on zrezygnować z wyjazdu i prawo upomnienia się przez organizatora o zwrot pieniędzy u poddostawcy usług - to niektóre zmiany unijnej dyrektywy o imprezach turystycznych zaproponowane przez Radę Europejską.

Publikacja: 20.12.2024 09:53

Rada Europejska wzmacnia prawa podróżnych i precyzuje obowiązki biur podróży

Foto: Aleksander Kramarz

Rada Europejska przyjęła stanowisko w sprawie zmiany dyrektywy o imprezach turystycznych z 2015 roku. Nowelizacja dokumentu rozpoczęta w 2022 roku ma zmierzać w stronę zwiększenia ochrony podróżnych i sprecyzować obowiązki organizatorów imprez turystycznych w takich kwestiach jak zwrot kosztów, ochrona na wypadek niewypłacalności i korzystanie z bonów.

Czytaj więcej

Zmiany w prawie turystycznym. "Komisja Europejska szykuje przedsiębiorcom piekło"

„Wydarzenia takie jak upadłość przedsiębiorstwa Thomas Cook w 2019 r. i pandemia COVID-19 wywarły znaczący wpływ zarówno na branżę turystyczną, jak i na podróżnych. (...) Ujawniły słabości modeli biznesowych i mechanizmów ochrony podróżnych w obowiązującej dyrektywie w sprawie imprez turystycznych” - czytamy w komentarzu.

Zaliczki zostają, bony turystyczne też

Proponowane w projekcie zasady zakładają, że organizatorzy imprez turystycznych będą mieli prawo do zwrotu kosztów od usługodawców (linii lotniczych, hoteli, firm transferowych itp.) w terminie siedmiu dni od odwołania imprezy. Umożliwi im to oddanie pieniędzy klientom w ciągu dwóch tygodni, zgodnie z wymogami dyrektywy z 2015 roku.

Kolejny zapis zakłada, że zaliczki wpłacane przez podróżnych biurom podróży nie mogą przekraczać 25 procent ceny imprezy turystycznej, z wyjątkiem uzasadnionych okoliczności, na przykład, gdy organizator musi z góry zapłacić przewoźnikowi lotniczemu pełną cenę biletu lotniczego. Organizatorzy mogą jednak nadal pobierać całkowitą płatność na 28 dni przed rozpoczęciem imprezy turystycznej.

Co ciekawem, w stanowisku Rady Europejskiej nie ma już śladu pierwotnej propozycji Komisji Europejskiej, by całkowicie znieść zaliczki i w to miejsce wprowadzić rozliczanie się klienta z biurem podróży po powrocie z wyjazdu. Protestowały przeciwko temu wszystkie największe europejskie biura podróży zrzeszone w ECTAA.

W wypadku odwołania imprezy przedsiębiorstwa mogą zaoferować podróżnym bon. Klienci, zanim się zgodzą go przyjąć, powinni dostać jasne informacje o warunkach jego stosowania. Zastosowanie bonu nie wyklucza jednak możliwości otrzymania przez klienta zwrotu kosztów, bon musi też być objęty ochroną na wypadek niewypłacalności organizatora. W swoim stanowisku Rada Europejska szczegółowo opisuje kwoty i zasady ich wykorzystania, tak aby zwiększyć ich atrakcyjność i zharmonizować odnośne przepisy na szczeblu Unii Europejskiej.

Czytaj więcej

Rząd Niemiec: Zaostrzenie unijnych przepisów zaszkodzi biurom podróży i klientom

W tym punkcie widać z kolei echa zastosowania przez Polskę voucherów, które zastąpiły natychmiastowy zwrot pieniędzy przez biura podróży po wybuchu pandemii koronawirusa. Zastosowanie tej formy rozliczeń pomogło utrzymać płynność finansową organizatorom turystyki.

Turysta ma prawo odwołać wyjazd bez ponoszenia kosztów

Stanowisko Rady Europejskiej ogranicza zakres dyrektywy dzięki jaśniejszej definicji „imprezy turystycznej” i wyłączeniu z niej tak zwanych powiązanych usług turystycznych, aby „zwiększyć pewność prawną tekstu”.

Poprawić ma się też ochrona podróżnych, którzy są zachęcani do zawarcia dodatkowej umowy dotyczącej innego rodzaju usług turystycznych (np. wynajmu samochodu lub transferu) przy ich zakupie przez internet. W takich sytuacjach przedsiębiorca ma obowiązek poinformować wyraźnie podróżnego przed zawarciem nowej umowy, czy druga rezerwacja stanowi imprezę turystyczną.

Podróżni będą mogli odwołać swój udział w imprezie turystycznej z powodu nadzwyczajnych i nieuniknionych okoliczności, które zaistniały nie tylko w miejscu docelowym, ale też w miejscu wyjazdu bez ponoszenia kosztów wynikających z rozwiązania umowy. Chodzi o sytuacje, jakie miały miejsce niedawno w Europie, kiedy klęski naturalne powodowały spustoszenie w Czechach czy w południowo-zachodniej Polsce. Rada Europejska uznała, że klienci zamieszkujący tereny dotknięte żywiołem, też mają prawo odstąpienia od umowy.

Ponadto państwa członkowskie muszą dopilnować, aby w razie niewypłacalności przedsiębiorcy, jego klienci zostali poinformowani o tym, że zwrot zostanie dokonany najpóźniej dziewięć miesięcy po zaistnieniu takiej okoliczności. Poszczególne państwa członkowskie mogą zdecydować się na skrócenie tego czasu.

Dyrektywa przewiduje również publikację informacji o organizatorach, którzy wywiązują się ze swoich obowiązków w zakresie ochrony na wypadek niewypłacalności.

Nowe zasady dyrektywy turystycznej nie wcześniej niż za kilka miesięcy

Uzgodnione stanowisko to formalne stanowisko negocjacyjne Rady Europejskiej. Na jego podstawie prezydencja Rady rozpocznie rozmowy z Parlamentem Europejskim, gdy tylko przyjmie on swoje stanowisko w sprawie dyrektywy. To oznacza jeszcze miesiące prac nad zmianą obowiązującej dyrektywy.

Czytaj więcej

Rewizja unijnej dyrektywy turystycznej. Niemcy mają konkretne postulaty

Przypomnijmy, 29 listopada 2023 roku Komisja przyjęła pakiet projektów aktów („pakiet dotyczący mobilności pasażerów”) w celu poprawy doświadczeń pasażerów i podróżnych poprzez wzmocnienie ich praw. W pakiecie zawarto przegląd rozporządzeń dotyczących praw pasażerów, projekt nowego aktu dotyczącego praw pasażerów w kontekście podróży multimodalnych oraz przegląd dyrektywy w sprawie imprez turystycznych z 2015 roku (dyrektywa (UE) 2015/2302).

Rada Europejska przyjęła stanowisko w sprawie zmiany dyrektywy o imprezach turystycznych z 2015 roku. Nowelizacja dokumentu rozpoczęta w 2022 roku ma zmierzać w stronę zwiększenia ochrony podróżnych i sprecyzować obowiązki organizatorów imprez turystycznych w takich kwestiach jak zwrot kosztów, ochrona na wypadek niewypłacalności i korzystanie z bonów.

„Wydarzenia takie jak upadłość przedsiębiorstwa Thomas Cook w 2019 r. i pandemia COVID-19 wywarły znaczący wpływ zarówno na branżę turystyczną, jak i na podróżnych. (...) Ujawniły słabości modeli biznesowych i mechanizmów ochrony podróżnych w obowiązującej dyrektywie w sprawie imprez turystycznych” - czytamy w komentarzu.

Pozostało jeszcze 88% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Materiał Promocyjny
Suzuki e VITARA jest w pełni elektryczna
Biura Podróży
Anex Tour będzie promował Wietnam. „Nowy rozdział w naszej firmie”
Biura Podróży
Wakacje 2025 przestały drożeć. Tylko jeden kierunek wyłamał się z tej reguły
Biura Podróży
Anex Tour świętował udany rok. "W tym sezonie obsłużymy już pół miliona klientów"
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Biura Podróży
„Turystyka - bez barier”. Dzieci i seniorzy odwiedzili Dolny Śląsk z Polską Izbą Turystyki
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego