Tanie linie lotnicze pytają już o Modlin

Lotnisko w Modlinie ma podczas Euro 2012 przyjmować małe samoloty biznesowe. Za rok będą na nim lądować odrzutowe samoloty pasażerskie. Linie niskokosztowe już negocjują wejście na nowe lotnisko

Publikacja: 25.09.2011 18:06

Terminal dla 2 mln pasażerów będzie kosztował ponad 300 mln zł

Terminal dla 2 mln pasażerów będzie kosztował ponad 300 mln zł

Foto: Materiały Inwestora

Lotnisko w Modlinie pod Warszawą nabiera kształtów. W konstrukcji stalowej dachu jest już gotowych 12 z 18 przęseł. Powstał też jeden z dwóch betonowych progów na pasie startowym. Trwa budowa parkingów na 800 aut.

– Osiągniemy zdolność operacyjną przed Euro 2012 – twierdzi prezes spółki Port Lotniczy Modlin Piotr Okienczyc.

Przyspieszenie prac wymusza nadciągająca zima. W dwupoziomowym terminalu pasażerskim – niewiele mniejszym od Terminalu 1 na Okęciu – skończyły się prace żelbetowe. Trwa montaż stalowej konstrukcji dachu.

– Do końca listopada terminal będzie przykryty. Dzięki temu, zimą będzie można prowadzić prace wykończeniowe. Do kwietnia przyszłego roku skończymy terminal – obiecuje prezes Mostostalu Warszawa Jarosław Popiołek.

Z powodu remontu drogi startowej, małe sportowe samoloty lądują na razie trawie, obok betonowego pasa. Warte 88 mln zł prace przy remoncie pasa są zaawansowane. Erbud ułożył na 540-metrowym zachodnim krańcu pasa betonową nawierzchnię o grubości 80 cm. Zanim przyjdzie mróz, to samo musi zrobić w części wschodniej.

Według naszych informacji, z powodu procedur środowiskowych opóźnia się przebudowa hangarów. Jednak to nie będzie miało wpływu na termin uruchomienia lotniska.

W trakcie piłkarskiej imprezy, Modlin będzie przyjmował ruch tzw. general aviation, czyli małe maszyny biznesowe zamożnych kibiców – taki jest scenariusz UEFA. Pełną parą port ma ruszyć jesienią.

Jak mówi prezes Okienczyc, o możliwość latania z Modlina pytało już kilkunastu przewoźników niskokosztowych. W rozmowy zaangażowany jest m.in. irlandzki Ryanair. Zgłosili się też przewoźnicy, którzy dotąd nie latali z Polski. Szczegóły poznamy po konferencji Routes w Berlinie, gdzie spotkają się zarządcy lotnisk z przewoźnikami, żeby negocjować umowy.

Jak będzie można dojechać do lotniska Modlin? Duża część pasażerów wybierze samochód. Z  Warszawy droga jest prosta - Wisłostradą, a dalej  krajową „siódemką" i mostem w Nowym Dworze Mazowieckim albo ul. Modlińską i drogą nr 61. Ale w godzinach szczytu obie trasy są zakorkowane. Urząd Marszałkowski obiecywał pasażerom na Euro 2012 łącznik kolejowy z podziemną stacją tuż przed terminalem. Teraz okazuje się, że przed mistrzostwami budowa nawet nie ruszy.

Szykowany jest więc plan awaryjny. – Spod terminalu do stacji PKP?Modlin będą jeździły autobusy wahadłowe Kolei Mazowieckich. Z jednym biletem kupionym na lotnisku dojedziemy autobusem i pociągiem do centrum Warszawy – ujawnia Piotr Okienczyc.

Drugie rozwiązanie to połączenie kolejowe z dworca PKP Modlin, oddalonego od lotniska kilka kilometrów. Pociągi stamtąd kursują do Dworca Gdańskiego w Warszawie. Tu pasażerowie mogą przesiąść się do metra lub autobusu miejskiego.

Raz na godzinę ma też jechać z Modlina przez Dworzec Wschodni i Centralny pociąg na lotnisko Okęcie. Właśnie powstaje podziemny łącznik kolejowy umożliwiający połączenie Centralnego z lotniskiem Chopina. Tym sposobem przejazd z Modlina do centrum Warszawy potrwa co najmniej 45 minut. Do obsługi tej linii Koleje Mazowieckie kupiły 16 pociągów Elf.

A co z budową ponad pięciokilometrowej trasy pod terminal w Modlinie, koszt której szacuje się na 200 mln zł? – Wznowiliśmy postępowanie środowiskowe. Jest szansa, że pociąg dojedzie na lotnisko w 2013 r. – mówi wicemarszałek Mazowsza Marcin Kierwiński.

Lotnisko całą dobę

Zakładana przepustowość lotniska to 2 mln pasażerów rocznie. Modlin będzie przyjmować samoloty średniego zasięgu, np. typu Boeing 737.

Port będzie oferował niższy standard niż Okęcie, ale przebije je niższymi opłatami lotniskowymi i możliwością przyjmowania samolotów 24 godziny na dobę.

Zarządca lotniska Modlin poszukuje inwestora, który wybuduje tu hotel.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Turystyka
Nie tylko Energylandia. Przewodnik po parkach rozrywki w Polsce
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"