Najwyższa Izba Kontroli opublikowała wczoraj na swojej stronie internetowej wnioski z zakończonej w kwietniu kontroli działań promocyjnych dziesięciu gmin województwa świętokrzyskiego, prowadzonych w latach 2014-2018. Z analizy izby wynika, że promocja nie była efektywna, a pozytywne rezultaty osiągnięte w niektórych gminach nie były skutkiem zaplanowanych działań.
Gminy w przytłaczającej większości nie planują szczegółowo działań promocyjnych, stosują się jedynie do ogólnych wytycznych zawartych w strategiach rozwoju turystyki. Żaden skontrolowany urząd nie opracował odrębnego dokumentu odnoszącego się wyłącznie do promocji, nawet jeśli na taką konieczność wskazywały dokumenty strategiczne.
Czytaj też: "NIK: Gminy przejadły unijne dotacje na turystykę".
Promocja gmin najczęściej polega na realizacji schematycznych zadań, pojawiających się często ad hoc pomysłów na doraźne działania i ustnych sugestii kierowanych do wójtów przez mieszkańców i urzędników niższego stopnia.
Brakuje też systemów oceny działań, więc gminy nie wiedzą nawet, czy i w jakim stopniu wydane pieniądze przyczyniają się do budowania ich pozytywnego wizerunku.