Egipt: spadek o 0,02 procent. To już czternasty tydzień spadku udziału w rynku, choć tym razem ponownie nieznaczny. Nieco lepsze ostatnio ceny Egiptu stały się zapewne ważną przyczyną poprawy sprzedaży, czyli dużego zmniejszenia spadku.
Albania: spadek o 0,13 procent. Bardzo duże obniżki cen wycieczek do Albanii, rozpoczęte w drugim tygodniu czerwca zdecydowanie poprawiły sprzedaż, która utrzymywała się do poprzedniego tygodnia. W tygodniu ostatnim Albania traciła już udziały (i powinna nadal tracić) z powodu bardzo dużego stopnia wyprzedania.
Hiszpania: spadek o 0,14 procent. Kierunek ponownie zaczął tracić w obliczu nagłego przyspieszenia sprzedaży wyjazdów do Turcji.
PLUSY I MINUSY DLA TURYSTYKI
Płyną dobre wiadomości z polskiej gospodarki, a w ostatnim tygodniu odnotowano niewielki deficyt w wysokości 860 mln złotych, „co historycznie rzecz biorąc jest wynikiem niemal rewelacyjnym", to „prawie pewny minus" dla turystyki wyjazdowej – ocenia autor analizy. Dlaczego? „Znalazł się powód do narzekań dużej części opozycyjnych ekonomistów, jako że po czerwcu notowano jeszcze dużą nadwyżkę w wysokości ponad 9,5 miliarda złotych, a zatem w samym lipcu zanotowano deficyt w kwocie zbliżonej do 10,4 miliarda złotych. W Polskę poszła więc zła wiadomość...". Tymczasem prawie nikt nie kwapił się przyznać, że lipcowy deficyt ma charakter sztuczny i najprawdopodobniej jest nakierowany na polepszenie sytuacji rządu w negocjacjach płacowych ze związkami zawodowymi. Prawie w całości wynika on bowiem z nienaturalnego wzrostu kosztów obsługi zadłużenia Skarbu Państwa – wyjaśnia Betlej.
Jak dalej wyjaśnia autor, dobre informacje o gospodarce mobilizują opozycyjnie nastawionych do rządu komentatorów do przedstawiania sukcesów w niekorzystnym świetle. Prorządowi eksperci tymczasem nie dają odporu.
Co z tego wynika dla branży turystycznej? „Organizatorzy turystyki powinni pamiętać o relatywnie niskim poziomie sprawności zawodowej komentatorów zatrudnionych w państwowych mediach, którzy w przekazie lub medialnych dyskusjach nie potrafią wystarczająco skutecznie przeciwstawić się drugiej stronie. Może to z dużym prawdopodobieństwem prowadzić do nieracjonalnego osłabiania nastrojów konsumenckich (...). W takich warunkach zakładanie prostego związku szybkiego wzrostu gospodarczego i rosnącej zamożności społeczeństwa z potencjalnie szybko rosnącym popytem na zagraniczne wycieczki łatwo może okazać się kosztowną pomyłką" - pisze Betlej.
MIMO WYŻSZYCH KOSZTÓW, CENA W DÓŁ
Ekspert przechodzi do opisania badań, jakie co tydzień prowadzi Traveldata w kwestii cen wyjazdów w biurach podróży. Z ostatnich wynika, że w ciągu tygodnia o 12 złotych wzrosła średnia cena ofert na pierwszy pełny tydzień października.
Zmiany średnich cen w ostatnim tygodniu obrazuje mapa.
Miniony tydzień przyniósł na wiodących kierunkach dość istotnie wyższe od przeciętnego (czyli od 12 złotych) wzrosty średnich cen wycieczek na kierunkach greckich i w Bułgarii – o średnio 48 i 41 złotych, zaś w mniejszym stopniu zwyżkowały ceny na Wyspach Kanaryjskich – średnio o 23 złote. Obniżki wykazały natomiast średnie ceny wyjazdów do Turcji i Egiptu – o 36 i 2 złote, a także kierunków wyraźnie nabierających znaczenia w tym sezonie, czyli Tunezji i Albanii – o średnio 24 i 150 złotych.
Z kolei, jeśli przyjrzeć się cenom rok do roku, okazuje się, że tegoroczna średnia była mniejsza o 124 złote niż w 2017 roku. Warto odnotować, że zarówno wyższa cena paliwa lotniczego (wzrost o 26 procent) jak i spadek wartości złotówki dla rozliczeń turystycznych (2 procent) przyczyniły się do wzrostu kosztów organizatorów o 110 - 120 złotych na jedną imprezę.
Dla wyjazdów w pierwszym tygodniu października liderem wzrostów cen rok do roku okazała się Turcja, gdzie wzrosły one o średnio 119 złotych. Tak duży wzrost po części wynikał jednak z faktu, że w rocznych porównaniach brała udział jedynie ciesząca się w tym sezonie dużym powodzeniem Turecka Riwiera, gdyż przed rokiem tureckie kierunki egejskie nie były reprezentowane w adekwatnym stopniu. Okupujący od połowy czerwca pozycję lidera wzrostu cen rok do roku dla wyjazdów sierpniowych i wrześniowych Egipt, spadł tym razem na druga pozycję ze wzrostem średnich cen o 52 złote – opisuje Betlej.
Z perspektywy dwóch sezonów liczonych łącznie (dla wylotów w pierwszym tygodniu października), podobnie jak wielu wcześniejszych zestawieniach, nadal dość mocno zdrożała Turcja - o średnio 140 złotych, natomiast obniżyły się ceny na kierunkach greckich, egipskich i kanaryjskich – o średnio 50, 83 i 153 złote.
ILE MOŻNA ZAOSZCZĘDZIĆ PO SEZONIE?
Warto też spojrzeć na skalę spadków cen wycieczek październikowych wobec sierpniowych (pierwsze tygodnie obu tych miesięcy), które przedstawiono na typowej mapce używanej do porównań bieżących i rok do roku. Tym razem jest to porównanie cen wyjazdów z takim samym wyprzedzeniem wobec terminu rozpoczęcia wycieczki, czyli z materiału z 9 lipca (dla wycieczek sierpniowych) oraz z niniejszego dla wycieczek październikowych.
Ogólnie można powiedzieć, że posierpniowym spadkom cen lepiej opierają się kierunki całoroczne (Egipt, Wyspy Kanaryjskie), a wyraźnie bardziej wrażliwe na zniżki są te sezonowe, zwłaszcza takie, które są celem mniej kosztownych wyjazdów rodzinnych dla turystów mniej zasobnych, jak Bułgaria, czy Turcja. W ujęciu procentowym różnice te są jeszcze bardziej widoczne. Zdecydowanym liderem przecen jest Bułgaria – tańsza w październiku o 48,5 procent (przy przeciętnej przecenie dla całego rynku o 19 procent), ale wysoko w tym ujęciu plasują się też Turcja, Tunezja i Grecja – 27,8 i po 24,9 procent. Stawkę zamykają Wyspy Kanaryjskie – 15,7 procent i Egipt – zaledwie 5,2 procent.
RAINBOW SPRZEDAWAŁ NAJTANIEJ
W zestawieniu z ostatniego tygodnia wśród dużych i średnich organizatorów największy spadek przeciętnych cen wobec ubiegłego sezonu wykazała oferta biura Ecco Holiday, która była tańsza przeciętnie o około 420 złotych. Znacznie korzystniejsze ceny niż przed rokiem proponowały klientom również Grecos Holiday i 7islands, które były mniej kosztowne o około 260 i 190 złotych. Wyraźnie tańsze w skali roku były w ostatnim tygodniu też oferty Eximu Tours, Rainbow i Itaki - o około 175, 165 i 125 złotych. W mniejszym stopniu staniały oferty Neta Holiday, Primy Holiday i Best Reisena – odpowiednio o 50, 50 i 25 złotych. Pozostali organizatorzy byli drożsi niż przed rokiem od 20 do 230 złotych.
Najwięcej najniższych cen wycieczek, czyli na pierwszym lub drugim miejscu na 24 kierunkach i w trzech kategoriach hoteli, miało w minionym tygodniu biuro Rainbow – 27. Za nim TUI Poland (24 oferty), a dalej Exim Tours i Itaka (17 i 13 takich ofert). Najwięcej korzystnych propozycji z niższych i średnich półek cenowych (3* i 4*) miał Rainbow przed TUI Poland i Eximem Tours, a w kategorii premium (5*) tym razem wyraźnie przodował jeszcze niedawny lider ofert w niższych kategoriach cenowych, czyli TUI Poland przed Rainbow.
W poprzednich tygodniach (dla wyjazdów październikowych) wyraźnym liderem było biuro TUI Poland, ale w końcowym okresie sprzedaży atrakcyjność jego ofert zwykle wyraźnie słabnie.
Najwięcej najniższych cen wyjazdów do Egiptu oferowały Coral Travel (7 ofert) i Rainbow (5). Jeśli chodzi o Grecję to najtańszy był Grecos (9 ofert), a także Itaka (6) i 7islands (5). W wypadku wycieczek na Wyspy Kanaryjskie przodował w małych cenach Rainbow (8 ofert), a za nim TUI Poland (6) i Itaka (4). W ofertach tureckich rywalizacja była wyrównana: Rainbow, TUI Poland, Coral Travel i Exim Tours - wszystkie po 3 oferty. Do Tunezji najwięcej najtańszych ofert miały Sun & Fun (5) i Rainbow (3) - kończy Betlej.