Polacy mało zorientowani w prawach pasażerów

AFP

Tylko 30 procent Polaków wie, w jakich sytuacjach może ubiegać się o odszkodowanie lotnicze – podaje AirHelp, powołując się na zlecone przez siebie badania

Badanie zrealizowano metoda? ankiety internetowej na próbie 1004 Polaków w wieku od 18 do 65 lat. Przeprowadził je IMAS International na zlecenie firmy AirHelp, pośredniczącej w uzyskiwaniu rekompensat od linii lotniczych.

Jak podaje AirHelp, wskaźnik znajomości praw pasażerów jest  nieco wyższy wśród osób, które kiedykolwiek leciały samolotem (35 procent) lub spotkały się już z zakłóconym lotem (41 procent). Większą świadomość swoich praw mają też ludzie z wyższym wykształceniem. 43 procent z nich wiedziało, w jakich okolicznościach może domagać się rekompensaty. Częściej byli to mężczyźni (33 procent) niż kobiety (27 procent).

– Chociaż prawodawstwo Unii Europejskiej chroni pasażerów lotniczych, to wciąż czują się oni bezsilni wobec linii lotniczych i wielu rezygnuje z prawa do ubiegania się o odszkodowanie – mówi, cytowana w komunikacie prasowym, Natalia Gębska, menedżer w AirHelp. – Każdego roku prawie 13 milionów ludzi na świecie pozostawia łącznie ponad 5 miliardów euro w rękach przewoźników, którzy powinni wypłacić te pieniądze w ramach rekompensat po nieprzyjemnych zakłóceniach lotów. Przeprowadzone przez nas badania wskazują na potrzebę edukacji pasażerów w zakresie przysługujących im praw – dodaje.

Z badań AirHelp wynika, że 61 procent Polaków nie ubiegało się od linii lotniczych o odszkodowanie, choć może ono wynieść do 600 euro na osobę. Wśród tych osób dominują młodzi w wieku od 18 do 29 lat (63 procent). Pasażerowie, którzy nie wnioskowali o wypłatę odszkodowania, zapytani o powód twierdzili, że nie znają zapisów prawa w tym zakresie (47 procent), nie wiedzą, jak przebiega proces reklamacji (40 procent) lub obawiają się skomplikowanych procedur (22 procent). Co czwarty ankietowany zrezygnował z roszczeń ze względu na brak czasu lub przez roztargnienie.

Z danych AirHelp wynika, że ponadto 40 procent polskich pasażerów, którzy doświadczyli zakłóconego lotu, czuje się niewystarczająco poinformowanych przez przewoźnika o przysługujących im prawach.

Jeśli chodzi o wyniki dla całej Europy, warunki do uzyskania rekompensaty podało 15 procent ankietowanych.  44 procent pytanych zrezygnowało ze skorzystania z przysługujących im praw.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

W Grecji turyści sami zapłacą podatek noclegowy

Nowy podatek noclegowy, który obowiązuje w Grecji od 1 stycznia tego roku, będzie pobierany ...

Rośnie ruch na wrocławskim lotnisku

Wynik ponad 177 tysięcy obsłużonych pasażerów przyniósł luty wrocławskiemu lotnisku. To o 16,6 procent ...

Wizz Air zainteresowany częścią Alitalii

Tania węgierska linia jest zainteresowana jedynie krótkimi i średnimi połączeniami Alitalii — powiedział jej ...

Polacy polecą za ocean bez wiz już na święta?

Jak informuje Onet, odsetek odmów podań o wizy w konsulatach USA w Polsce po ...

Ostatni rok odpowiedzialności Skarbu Państwa za Sky Club i Aquamaris

W tym roku przedawnią się roszczenia klientów Sky Clubu i Aquamarisu – biur podróży, ...

Przybywa klientów biurach podróży

Po jednotygodniowym spadku raport PZOT ponownie przynosi informację o wzroście sprzedaży w biurach podróży. ...