Podlaskie bony turystyczne rozeszły się w parę godzin. „Entuzjazm przerósł oczekiwania”

W pierwszym etapie programu Podlaski Bon Turystyczny turyści pobrali ponad tysiąc elektronicznych kodów uprawniających do tańszych noclegów w województwie podlaskim w kwietniu i maju. Cała pula wyczerpała się w ciągu kilku godzin.

Publikacja: 23.04.2025 21:14

Podlaskie bony turystyczne rozeszły się w parę godzin. „Entuzjazm przerósł oczekiwania”

Foto: Nelly Kamińska

Podlaski Bon Turystyczny to program pomocowy uruchomiony przez samorząd województwa w odpowiedzi na trwający od czterech lat kryzys migracyjny na granicy z Białorusią, który negatywnie wpływa na podlaską turystykę.

Program ma zachęcić turystów do przyjazdu na Podlasie poprzez dopłaty do minimum dwóch noclegów w wysokości 200, 300 lub 400 złotych, w zależności od kategorii obiektu (koszt noclegu pomniejszany jest o wartość bonu).

Na ten cel władze województwa przeznaczyły 2 miliony złotych. Dofinansowanie przyznawane jest w systemie miesięcznym, do końca 2025 roku. Według obliczeń samorządu pieniędzy powinno wystarczyć na około 6-7 tysięcy bonów.

Operator programu, Podlaska Regionalna Organizacja Turystyczna, zapowiedział, że bony z pierwszej puli - na noclegi realizowane w kwietniu i maju - o wartości 350 tysięcy złotych będą wydawane od 20 kwietnia do 31 maja. Zainteresowanie było jednak tak duże, że rozeszły się one już pierwszego dnia, w ciągu zaledwie sześciu godzin.

Czytaj więcej

Drożeje największa atrakcja turystyczna Pienin. W wakacje cena przekroczy 100 złotych

„I tura - zakończona. Wygenerowaliście 1003 bony. Wasz entuzjazm przerósł oczekiwania - wszystkie bony rozeszły się błyskawicznie!” - napisała PROT na stronie internetowej programu (podlaskibonturystyczny.pl).

Tymczasem na facebookowym profilu Visit Podlaskie pod postem na temat programu pojawiły się wpisy rozżalonych turystów, którym nie udało się wygenerować bonu (post wraz z komentarzami został już usunięty). Internauci skarżyli się na „padającą stronę”, krytykowali „puszczenie rejestracji w święta bez możliwości kontaktu z organizatorem i jakiegokolwiek wsparcia”.

„Antypromocja regionu i wkurzanie ludzi” - pisze o programie internautka. „Zamiast fajerwerków wyszedł kapiszon i zmarnowane święta” - dodaje. Zdobycie bonu porównuje do wygranej na loterii: „I byłoby dużo uczciwiej, gdyby zorganizowano ten program jak loterię, czyli zebrano zapisy, np. przez dwa tygodnie, a potem zrobiono losowanie i ogłoszono listę szczęśliwców”.

Czytaj więcej

Warszawa zyska nową atrakcję turystyczną. „Wejdzie z nią na światową scenę”

Serwer nie wytrzymał naporu internautów

W komentarzu przesłanym portalowi proto.pl PROT przyznaje, że „testowany system napotkał pewne problemy”.

„Spodziewaliśmy się bardzo dużego zainteresowania turystyką w Podlaskiem, dlatego system generowania bonów był wcześniej konsultowany z dostawcą usług serwerowych, które jeszcze przed 20 kwietnia zostały dodatkowo wzmocnione i przygotowane na duży ruch w Wielkanoc. Ponieważ program tego typu uruchamiany był po raz pierwszy, nie mieliśmy danych analitycznych, które pozwoliłyby nam przewidzieć konkretne liczby użytkowników zainteresowanych tym produktem, bazowaliśmy na estymacjach” - tłumaczy PROT.

„Idea PBT odbiła się szerokim echem w mediach tradycyjnych i społecznościowych, co można uznać za duży sukces PR-owy. Materiały informacyjne ze strony www były cytowane w dziesiątkach filmów tworzonych przez influencerów, a tuż przed startem do generowania bonów zapraszały niemal wszystkie znaczące polskie media, a także obiekty noclegowe.  W efekcie liczba wizyt była tak ogromna, że mimo zabezpieczeń serwer miał duże problemy z obsłużeniem tak wielu osób naraz. Po dwóch godzinach działania, w odpowiedzi na głosy użytkowników, stronę wstrzymano, mimo Wielkanocy, wprowadzono kilka usprawnień i uruchomiono ponownie, co nieco poprawiło jej wydajność. Wciąż jednak część osób miała problem z wejściem na www w przeciążonych momentach. Faktem jest jednak, że ponad 1000 osób skutecznie skorzystało z oferty i wygenerowało poprawnie bon” - czytamy w komentarzu.

Czytaj więcej

Po słabym marcu hotelarze liczą na odbicie w Wielkanoc i majówkę

Druga pula bonów - na noclegi od czerwca do końca roku - zostanie uruchomiona 1 czerwca.

Turyści mogą wybierać spośród 567 obiektów - do programu zgłosiło się 588, ale nie wszystkie spełniły wymogi formalne.

Podlaski Bon Turystyczny to program pomocowy uruchomiony przez samorząd województwa w odpowiedzi na trwający od czterech lat kryzys migracyjny na granicy z Białorusią, który negatywnie wpływa na podlaską turystykę.

Program ma zachęcić turystów do przyjazdu na Podlasie poprzez dopłaty do minimum dwóch noclegów w wysokości 200, 300 lub 400 złotych, w zależności od kategorii obiektu (koszt noclegu pomniejszany jest o wartość bonu).

Pozostało jeszcze 90% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem
Zanim Wyjedziesz
Turyści celem ataku rebeliantów w Kaszmirze. 26 ofiar śmiertelnych
Zanim Wyjedziesz
Wjazd do Unii Europejskiej po staremu. System autoryzacji ETIAS nie jest jeszcze gotowy
Zanim Wyjedziesz
Drożeje największa atrakcja turystyczna Pienin. W wakacje cena przekroczy 100 złotych
Zanim Wyjedziesz
Warszawa zyska nową atrakcję turystyczną. „Wejdzie z nią na światową scenę”