Po słabym marcu hotelarze liczą na odbicie w Wielkanoc i majówkę

W marcu wyniki hoteli były słabsze niż miesiąc wcześniej i rok temu. Przyczyniło się do tego wyraźnie gorsze obłożenie obiektów wypoczynkowych po utracie gości korzystających z ferii zimowych przez cały luty i przesunięcie świąt wielkanocnych na kwiecień.

Publikacja: 17.04.2025 14:26

Po słabym marcu hotelarze liczą na odbicie w Wielkanoc i majówkę

Foto: Adobe Stock

W marcu obłożenie poniżej 30 procent miało 16 procent hoteli (o 3 pp. mniej niż w lutym), natomiast obłożenie powyżej 50 procent zanotowało 43 procent obiektów (o 13 pp. mniej) – wynika z najnowszej ankiety Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego.

60 procent hoteli biznesowych uzyskało obłożenie powyżej 50 procent. Frekwencji 30 procent nie osiągnęło 10 procent hoteli. Grupa „środka” z obłożeniem w zakresie 30-50 procent stanowiła 30 procent.

Obiekty wypoczynkowe uzyskały wskaźniki wyraźnie gorsze niż w lutym - tylko 21 procent zapełniło się więcej niż w połowie (44 pp. mniej), podobnie hoteli, które zanotowały frekwencję poniżej 30 procent, było 23 procent. Najliczniejszą grupę stanowiły obiekty „środka” z udziałem 57 procent.

Marzec słabszy niż rok wcześniej

Wskaźniki obłożenia były również słabsze od uzyskanych rok temu. Dla 45 procent hoteli frekwencja pogorszyła się w stosunku do marca ubiegłego roku, w tym 17 procent obiektów zanotowało obniżenie w przedziale 6-10 pp. 13 procent hoteli uzyskało obłożenie na tych samych poziomach co w roku ubiegłym. 43 procent obiektów poprawiło obłożenie w stosunku do marca ubiegłego roku, z najliczniejszą grupą 19 procent hoteli z frekwencją wyższą do 5 pp.

Czytaj więcej

Tego lata polskie hotele będą miały więcej gości. „Wyprzedzają rozleniwiony świat”

Dane różniły się w podziale na hotele biznesowe i wypoczynkowe, na korzyść tych pierwszych, a więc odwrotnie niż to miało miejsce w ubiegłym miesiącu i rok temu. Dla 45 procent hoteli biznesowych wskaźnik obłożenia pogorszył się w stosunku do marca ubiegłego roku, w tym 23 procent obiektów zanotowało obniżenie frekwencji do 5 pp., a 19 procent w przedziale 6-10 pp. 44 procent hoteli poprawiło obłożenie, w tym 18 procent stanowiła grupa z frekwencją wyższą do 5 pp.

Dla 48 procent obiektów wypoczynkowych wskaźnik obłożenia pogorszył się w stosunku do marca ubiegłego roku, w tym jedna czwarta zanotowała obniżenie o więcej niż 10 pp. 36 procent obiektów poprawiła obłożenie, z najliczniejszą grupą 16 procent hoteli z frekwencją wyższą do 5 pp.

Ceny w hotelach rosną, ale nieznacznie

Średnie ceny rosły, licząc rok do roku, a tempo ich wzrostu utrzymało się na poziomie poprzedniego miesiąca. Odpowiedzi wskazują, że równo połowa hoteli (o 1 pp. więcej niż w lutym) podniosła ceny w stosunku do marca 2024 roku, w tym 42 procent odnotowało wzrost do 10 pp. Również połowa hoteli uzyskała ceny na poziomie zeszłego roku lub niższe, w tym 16 procent utrzymało te same ceny, a 21 procent zanotowało spadek do 10 proc.

Czytaj więcej

Ferie zapełniły hotele w lutym. Niezłe prognozy na marzec

Dane dotyczące przyjętych rezerwacji na kwiecień wskazują na dalsze umiarkowane ożywienie w hotelach biznesowych i wyraźną poprawę w stosunku do prognoz sprzed miesiąca dla marca w obiektach wypoczynkowych, w efekcie przesunięcia świąt wielkanocnych na połowę kwietnia. Jedna trzecia ogółu hoteli wskazuje aktualną frekwencję poniżej 30 procent (identycznie jak miesiąc temu dla marca). Obłożenie powyżej 50 procent ma 31 procent obiektów. 36 procent stanowią obiekty „środka” z frekwencją w zakresie 30-50 proc.

32 procent hoteli biznesowych nie przekracza frekwencji 30 procent, a powyżej 50 procent wskazuje 26 procent. Wskaźniki aktualnego obłożenia dla obiektów wypoczynkowych to 30 procent z frekwencją poniżej 30 procent i 27 procent z obłożeniem powyżej 50 procent.

Dobre prognozy na Wielkanoc w hotelach wypoczynkowych

Podczas wydłużonego weekendu (18-21 kwietnia) związanego ze świętami wielkanocnymi 20 procent hoteli uczestniczących w ankiecie nie przekracza obłożenia 30 procent. Do tego należy dodać 23 procent obiektów, które w ogóle nie sprzedają oferty świątecznej. Obiektów, które aktualnie mają frekwencję powyżej 50 procent, jest 47 procent, w tym już 24 procent hoteli wypełniło się więcej niż w 70 procentach.

Czytaj więcej

Rośnie zainteresowanie wyjazdami na Wielkanoc. Dwa razy więcej rezerwacji

Hotele biznesowe, jak można się spodziewać, w czasie świąt wypadają wyraźnie gorzej niż wypoczynkowe. 45 procent nie sprzedaje oferty, a obłożenie poniżej 30 procent notuje 27 procent obiektów. Hoteli zapełnionych w więcej niż połowie jest 13 procent.

Natomiast obiekty wypoczynkowe notują dużo lepsze wskaźniki. 5 procent nie sprzedaje oferty i tylko 9 procent nie przekracza obłożenia 30 procent. Obiektów zapełnionych w ponad połowie jest już 82 procent, w tym z frekwencją powyżej 70 procent równa połowa.

Z optymizmem o weekendzie majowym

Prognozy na majówkę (30 kwietnia - 4 maja) są o kilkanaście pp. lepsze niż w tym samym okresie rok temu, co wskazuje na poprawę w wydłużaniu okienka rezerwacyjnego. 21 procent hoteli uczestniczących w ankiecie ma aktualnie obłożenie poniżej 30 procent. Do tego należy dodać grupę 19 procent obiektów, które nie sprzedają oferty specjalnej w tym okresie. Hoteli wypełnionych więcej niż w połowie jest 40 procent.

Hotele biznesowe, podobnie jak w czasie świąt wielkanocnych, mają prognozy wyraźnie słabsze od wypoczynkowych. 40 procent nie sprzedaje oferty, a obłożenie poniżej 30 procent notuje 27 procent obiektów.

Tylko 2 procent hoteli wypoczynkowych nie sprzedaje oferty, a 9 procent ma aktualnie obłożenie poniżej 30 procent. Dwie trzecie obiektów już zapełniło się w ponad połowie, w tym z frekwencją powyżej 70 procent jest 32 procent hoteli.

Czytaj więcej

Polacy planują wyjazdy na majówkę. „Pierwsze rezerwacje pojawiły się już zimą”

W ankiecie przeprowadzonej przez IGHP od 2 do 9 kwietnia 2025 roku wzięły udział 173 hotele we wszystkich województwach. Trzy czwarte z nich to hotele miejskie, 32 procent sieciowe, 36 procent biznesowe, jedna czwarta wypoczynkowe, a 39 procent łączące profil biznesowy z turystycznym. Większość hoteli (81 procent) ma nie więcej niż 150 pokojów, 57 procent mniej niż 100 (średnio 98). 84 procent ankietowanych obiektów to mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa.

W marcu obłożenie poniżej 30 procent miało 16 procent hoteli (o 3 pp. mniej niż w lutym), natomiast obłożenie powyżej 50 procent zanotowało 43 procent obiektów (o 13 pp. mniej) – wynika z najnowszej ankiety Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego.

60 procent hoteli biznesowych uzyskało obłożenie powyżej 50 procent. Frekwencji 30 procent nie osiągnęło 10 procent hoteli. Grupa „środka” z obłożeniem w zakresie 30-50 procent stanowiła 30 procent.

Pozostało jeszcze 93% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Hotele
Strajk w hotelach na Teneryfie coraz pewniejszy. Pracownicy odrzucili podwyżki
Hotele
Nowe prawa i obowiązki hotelarzy i ich gości w Grecji. Co się zmieniło?
Hotele
Pracownicy hoteli na Wyspach Kanaryjskich zapowiedzieli strajk. Trwają negocjacje
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Hotele
Polacy planują wyjazdy na majówkę. „Pierwsze rezerwacje pojawiły się już zimą”