Ferie zapełniły hotele w lutym. Niezłe prognozy na marzec

Dzięki feriom obiekty wypoczynkowe miały w lutym więcej gości niż miesiąc wcześniej. Ich wyniki były też lepsze niż rok temu. Hotele biznesowe również zanotowały wzrost - pokazują dane z najnowszego badania Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego.

Publikacja: 18.03.2025 13:43

Ferie zapełniły hotele w lutym. Niezłe prognozy na marzec

Foto: Adobe Stock

Ze wszystkich obiektów, które odpowiedziały na ankietę IGHP prawie co piąty (19 procent) odnotował frekwencję poniżej 30 procent (o 14 punktów procentowych mniej niż w styczniu). Obłożenie powyżej 50 procent osiągnęła ponad połowa obiektów (56 proc., czyli 23  punktów procentowych więcej niż w styczniu).

Wśród hoteli biznesowych również ponad połowa (52 procent) uzyskała obłożenie powyżej 50 procent. Frekwencji 30  procent nie osiągnęło 16 procent hoteli. Grupa „środka” z obłożeniem w zakresie 30-50 procent stanowiła 32 procent.

Czytaj więcej

Wieś, natura, kultura, kulinaria - ruszyły prace nad 30. strategiami dla turystyki

Obiekty wypoczynkowe także uzyskały wskaźniki wyraźnie lepsze niż w styczniu: 65 procent zapełniło się więcej niż w połowie (43 punktów procentowych więcej), a obiektów, które zanotowały frekwencję poniżej 30 procent, było 17 procent (13  punktów procentowych mniej).

Hotele wypoczynkowe zyskały więcej niż biznesowe

W ponad połowie (53 procent) hoteli frekwencja wzrosła w porównaniu z lutym 2024 roku. W tym 21 procent obiektów zanotowało wzrost do 5 punktów procentowych, ale 32 procent hoteli odnotowało gorsze obłożenie w stosunku do lutego ubiegłego roku, w tym najliczniejszą grupę stanowiła do 5 punktów procentowych z udziałem 15 procent. Do tego 15 procent hoteli miało taki sam wynik, jak w zeszłym roku.

W lutym, podobnie jak w styczniu, hotele biznesowe wypadły słabiej od wypoczynkowych. Dla 43 procent z nich wskaźnik obłożenia poprawił się w stosunku do lutego ubiegłego roku, z najwyższym udziałem 19 procent w grupie ze wzrostem do 5 punktów procentowych. Z kolei 40 procent hoteli zanotowało pogorszenie ruchu z najliczniejszym udziałem (24 procent) spadku do 5 punktów procentowych. 18 procent obiektów utrzymało liczbę gości jak rok wcześniej.

W kategorii obiektów wypoczynkowych w ponad połowie (52 procent) wskaźnik obłożenia poprawił się w stosunku do lutego zeszłego roku. Najliczniejsza grupa (22 procent) zyskała od 6 do 10 punktów procentowych. W 26 procentach obiektów ruch spadł, w tym w 17 procentach do 5 punktów procentowych.

Rezerwacje na marzec pokazują, że do hoteli wracają goście biznesowi

Informacje z ankiet dotyczące rezerwacji na marzec wskazują, że hotele biznesowe mogą liczyć na ożywienie ruchu. Odwrotnie niż obiekty wypoczynkowe, którym liczba rezerwacji spada.

Jak wyjaśniają autorzy podsumowania, jest to spowodowane końcem ferii zimowych i początkiem powrotu gości biznesowych do hoteli. W całej grupie ankietowanych obiektów dokładne jedna trzecia hoteli wskazuje aktualną (stan na koniec lutego) frekwencję poniżej 30 procent. Obłożenie powyżej 50  procent ma 29 procent. Duży udział, bo 39-procentowy mają obiekty z frekwencją od 30 do 50 procent.

Czytaj więcej

Niemieccy hotelarze walczą z Bookingiem o odszkodowanie za narzucanie cen

W hotelach biznesowych 38 procent nie przekracza frekwencji 30 procent, a na rezerwacje powyżej 50  procent wskazuje jedna czwarta.

„Wskaźniki aktualnego obłożenia dla obiektów wypoczynkowych to 35 procent z frekwencją poniżej 30 procent i 17 procent z obłożeniem powyżej 50 procent” - czytamy.

Ferie napędziły ruch w hotelach

Według IGHP wyniki lutego były lepsze niż prognozy sprzed miesiąca i lepsze niż w pierwszych dwóch tygodniach ferii w styczniu. Z wszystkich hoteli uczestniczących w ankiecie 11 procent uzyskało obłożenie w okresie ferii poniżej 30 procent. Do tego należy dodać grupę hoteli, które w ogóle nie sprzedawały oferty specjalnej – było to 42 procent obiektów.

Hoteli wypełnionych więcej niż w połowie było równe 30 procent. „Podobnie jak w styczniu, a także w prognozach z ankiet sprzed miesiąca, hotele biznesowe wypadły w okresie ferii zdecydowanie gorzej niż wypoczynkowe. 60 procent nie sprzedawało noclegów, a obłożenie poniżej 30 procent odnotowało 10 procent obiektów.

Z hotel wypoczynkowych 22 procent nie sprzedawało noclegów, a 13 procent uzyskało obłożenie poniżej 30  procent. 44 procent obiektów zapełniło się w ponad połowie – relacjonuje Izba w podsumowaniu wyników ankiety.

W ankiecie przeprowadzonej online przez IGHP 3-7 marca 2025 roku wzięło udział 150 hoteli położonych we wszystkich województwach, z tego 76 procent z nich w miastach. 32  procent to obiekty sieciowe.

Czytaj więcej

Niezadowolenie w Airbnb. W tle przyjaźń z Elonem Muskiem

Większość ankietowanych (82 procent) to hotele liczące do 150 pokoi, 63 procent hoteli ma mniej niż 100 pokoi, a średnia wielkość obiektu wyniosła 96 pokoi.

Hotele, w których przeważa ruch biznesowy, stanowiły 42 procent, 15 procent specjalizuje się w turystyce wypoczynkowej, a łączące segment biznesowy z turystycznym stanowią 43 procent.

Dominującymi formami biznesu hotelowego wśród ankietowanych obiektów są mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa (89 proc.).

Ze wszystkich obiektów, które odpowiedziały na ankietę IGHP prawie co piąty (19 procent) odnotował frekwencję poniżej 30 procent (o 14 punktów procentowych mniej niż w styczniu). Obłożenie powyżej 50 procent osiągnęła ponad połowa obiektów (56 proc., czyli 23  punktów procentowych więcej niż w styczniu).

Wśród hoteli biznesowych również ponad połowa (52 procent) uzyskała obłożenie powyżej 50 procent. Frekwencji 30  procent nie osiągnęło 16 procent hoteli. Grupa „środka” z obłożeniem w zakresie 30-50 procent stanowiła 32 procent.

Pozostało jeszcze 90% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Hotele
Nie za drogo, dłużej niż ostatnio i blisko natury - Polacy planują wakacje
Hotele
Wakacje w Katalonii będą droższe, rośnie podatek turystyczny. "Jak w całej Europie"
Hotele
Niemieccy hotelarze walczą z Bookingiem o odszkodowanie za narzucanie cen
Materiał Promocyjny
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Hotele
Wakacje w kraju - Polacy rezerwują bliskie terminy, nie robią dalekosiężnych planów
Materiał Promocyjny
Sezon motocyklowy wkrótce się rozpocznie, a Suzuki rusza z 19. edycją szkoleń