Tegoroczny maj lepszy od ubiegłorocznego
Wskaźniki obłożenia były lepsze od uzyskanych rok temu. W 28 procentach ankietowanych hoteli frekwencja pogorszyła się w stosunku do maja zeszłego roku, w tym 12 procent obiektów zanotowało obniżenie do 5 punktów procentowych. 16 procent hoteli uzyskało obłożenie na tych samym poziomie co w roku ubiegłym. Natomiast 57 procent obiektów poprawiło obłożenie w stosunku do maja 2024 roku, z najliczniejszą grupą 31 procent hoteli z frekwencją wyższą do 5 punktów procentowych.
Także w porównaniu z zeszłym rokiem hotele biznesowe zanotowały większą poprawę niż wypoczynkowe. 23 procent hoteli biznesowych miało gorszy wskaźnik obłożenia niż w maju zeszłego roku, w tym 8 procent obiektów zanotowało spadek frekwencji do 5 punktów procentowych, a 8 procent powyżej 10 punktów procentowych. 58 procent hoteli poprawiło obłożenie, w tym 25 procent stanowiła grupa z frekwencją wyższą do 5 punktów procentowych i 21 procent z poprawą obłożenia o więcej niż 10 punktów procentowych.
41 procent obiektów wypoczynkowych zanotowało obniżenie wskaźnika obłożenia w stosunku do maja ubiegłego roku, w tym dwie równoliczne grupy z udziałem 18 procent każda zanotowały spadki do 5 punktów procentowych i do 10 punktów procentowych. 47 procent obiektów poprawiło obłożenie, z najliczniejszą grupą 18 procent hoteli z frekwencją wyższą do 5 punktów procentowych.
Ceny w hotelach rosną. Popyt również
Średnie ceny rosły, licząc rok do roku, a tempo ich wzrostu zwiększyło się w stosunku do poprzedniego miesiąca. Odpowiedzi wskazują, że 63 procent hoteli (o 5 pp. więcej niż w kwietniu) podniosło ceny w stosunku do maja 2024 roku, w tym 45 procent odnotowało wzrost do 10 pp. 37 procent hoteli uzyskało ceny na poziomie zeszłego roku lub niższe, w tym 17 procent utrzymało te same ceny i również 17 procent zanotowało spadek do 10 procent.
Dane dotyczące przyjętych rezerwacji na czerwiec wskazują na dużą dynamikę rezerwacji i poprawę względem poprzednich miesięcy, szczególnie w hotelach wypoczynkowych.