Reklama
Rozwiń

Majówka okiem hotelarzy. Sam nocleg to za mało, goście oczekują pełnego pakietu usług

Rośnie zainteresowanie kompleksowymi pakietami pobytowymi w hotelach, obejmującymi nie tylko nocleg, ale też pełne wyżywienie, atrakcje, udogodnienia i dodatkowe usługi - wynika z analizy formy Profitroom. Ponadto coraz więcej gości hotelowych poszukuje, oprócz wygody, autentycznych przeżyć i emocji.

Publikacja: 30.04.2025 11:33

Majówka okiem hotelarzy. Sam nocleg to za mało, goście oczekują pełnego pakietu usług

Foto: Adobe Stock

W tegoroczny długi weekend majowy obłożenie hoteli jest o 3 procent większe niż rok temu - wynika z raportu firmy Profitroom, dostawcy technologii rezerwacji bezpośrednich i rozwiązań wspierających sprzedaż i marketing online w hotelarstwie.

Najczęściej wybierane przez turystów miejsca to tradycyjnie Pomorze Zachodnie, Sudety, Mazury, Trójmiasto i Podhale. Równocześnie rośnie zainteresowanie mniej oczywistymi regionami, które w tym roku notują szczególnie dynamiczne wzrosty liczby rezerwacji - są to między innymi Lubelszczyzna, Kujawy, Podlasie czy Warmia.

Na poziomie województw największą popularnością cieszą się Małopolskie i Zachodniopomorskie, natomiast największy wzrost rezerwacji hotelowych, licząc rok do roku, notuje Podkarpackie.

W zestawieniu miast prym wiodą Kołobrzeg, Szklarska Poręba, Gdańsk, Kraków i Warszawa. Warto zwrócić uwagę na istotny, bo aż 31-procentowy wzrost rezerwacji w Krakowie i 64-procentowy w Warszawie, co może potwierdzać znaczenie city breaków jako formy wypoczynku w majowy weekend. Poza pierwszą piątką znalazły się między innymi Zakopane, Karpacz, Krynica-Zdrój i Mielno.

Czytaj więcej

Polacy planują wyjazdy na majówkę. „Pierwsze rezerwacje pojawiły się już zimą”

Pomimo pozytywnego trendu ogólnego niektóre kurorty notują spadki zainteresowania w porównaniu z ubiegłym rokiem, są to między innymi Wisła, Szczyrk, Łeba, Ustka i Jastrzębia Góra.

- Majówka to początek intensywnego sezonu rezerwacji wakacyjnych, a dla turystów jedna z ostatnich okazji na dokonanie rezerwacji przy względnie wysokiej dostępności w obiektach hotelowych. Optymalnym rozwiązaniem jest zarezerwowanie noclegu bezpośrednio na stronie hotelu, co zapewnia większą elastyczność w dostosowaniu oferty do indywidualnych potrzeb gości i bardziej konkurencyjne ceny - komentuje dyrektor regionalna w Profitroom Agata Pielacha-Janiec, cytowana w komunikacie prasowym.

- Jak wskazują dane Profitroom, około 35 procent wszystkich rezerwacji majówkowych zostało zrealizowanych bezpośrednio, co oznacza wzrost o 10 procent w porównaniu z rokiem poprzednim. Taki trend jest pozytywnym prognostykiem dla hotelarzy, świadcząc o rosnącej świadomości gości w zakresie korzyści płynących z rezerwacji bez pośredników - dodaje.

Długi weekend pod lupą - kiedy i jak goście rezerwują noclegi?

Jak wynika z raportu Profitroom, najchętniej rezerwują pary (ponad 42 procent wszystkich rezerwacji), a także rodziny z dziećmi – układy 2+1 i 2+2 należą do najczęściej powtarzających się konfiguracji (ponad 28 procent wszystkich rezerwacji). Dane dotyczące tegorocznej majówki pokazują również rosnącą popularność wyjazdów indywidualnych - rezerwacje 1+0 wzrosły aż o 69 procent.

Polacy decydują się najczęściej w tym roku na pobyty od 30 kwietnia do 4 maja, ale najczęstszą datą zameldowania jest 1 maja (około 40 procent wszystkich rezerwacji), a średnia długość pobytu przy tej dacie to 2,8 dnia. Wyjazdy na długi weekend majowy z roku na rok stają się coraz dłuższe. Taki trend dostrzegają również hotelarze.

Czytaj więcej

W Polsce góry, a za granicą ciepłe morze - Polacy planują majówkę

- Majówka przestaje być ściśle określonym terminem - goście elastycznie planują pobyty wokół dni świątecznych, często zahaczając o okresy przed i po majówce. Przewiduję, że w najbliższych latach majówka będzie coraz bardziej rozciągać się w czasie, stając się elastycznym „sezonem majowym”, co będzie wymagało od hotelarzy większej zwinności operacyjnej i dyferencjacji ofert pobytowych (strategia polegająca na oferowaniu produktu lub usługi, które różnią się od konkurencji - red.) - prognozuje członek zarządu Gwiazdy Morza Resort Spa & Sport Łukasz Kucharski.

Choć zainteresowanie majówką pojawia się już w marcu, najwięcej rezerwacji spływa w ostatnich dwóch tygodniach przed długim weekendem. W ubiegłym roku aż 43,8 procent wszystkich rezerwacji na termin od 30 kwietnia do 5 maja zostało zrobione właśnie w tym okresie i ten sam scenariusz powtarza się również w 2025 roku.

- Tegoroczna majówka przypada stosunkowo krótko po świętach wielkanocnych, co wbrew pozorom nie przełożyło się na wydłużenie okienka rezerwacyjnego, wręcz przeciwnie - obserwujemy opóźnienia w decyzjach zakupowych. Wciąż wiele osób zwleka z rezerwacjami, co w dużej mierze jest efektem zmiennej pogody i niepewnych prognoz - mówi pełnomocnik zarządu ds. rozwoju hotelu Arłamów Maciej Straus.

- Rynek krajowy staje się również coraz bardziej nasycony i dotowany różnego rodzaju programami promującymi krajową turystykę, co wprowadza silną rywalizację cenową. W efekcie Polacy czekają z decyzjami na last minute i liczą na korzystne rabaty, co dodatkowo skraca czas między rezerwacją a przyjazdem. Czy słusznie? Niekoniecznie, w wielu wypadkach będzie drożej - dodaje.

Czytaj więcej

Podróże lotnicze staniały, rezerwacje na majówkę wzrosły prawie o połowę

Pakiety pobytowe najbardziej opłacalne?

Średni koszt noclegu na majówkę 2025 w Polsce wynosi 866 złotych brutto, co oznacza, że ceny utrzymują się na poziomie zbliżonym do zeszłorocznego. Przedstawiciele branży hotelarskiej wskazują na rosnące zainteresowanie pełnymi pakietami pobytowymi.

- Obserwujemy wyraźny trend w kierunku wybierania kompleksowych pakietów pobytowych zamiast rezerwacji samego noclegu. Goście coraz częściej decydują się na oferty zawierające wszystko w cenie - nocleg, wyżywienie, atrakcje i dodatkowe udogodnienia - zauważa Łukasz Kucharski.

- Co interesujące, średnia cena doby pakietowej z pełnym wyżywieniem utrzymuje się na poziomie około 1200 złotych, podczas gdy cena samego noclegu bez dodatków może wynieść nawet 1000 złotych. Taki wybór jest szczególnie racjonalny i opłacalny dla rodzin i osób planujących skorzystać z hotelowej gastronomii, ponieważ pakiet zapewnia wygodę i przewidywalność kosztów - dodaje.

Polacy szukają doświadczeń, a nie tylko komfortu

Zróżnicowanie popularności poszczególnych kierunków na majówkę pokazuje, że Polacy coraz uważniej planują wypoczynek - szukają nowych miejsc, ciekawych doświadczeń i korzystniejszych warunków cenowych. Coraz więcej osób zwraca uwagę na emocjonalną wartość pobytu.

- Hotelarze muszą dziś konkurować nie tylko między sobą, ale też z rynkiem najmu krótkoterminowego, slow travel czy caravaningu. Coraz więcej Polaków szuka nie tylko wygody, ale autentycznych przeżyć, emocji i elastyczności. To przesuwa oczekiwania klientów w stronę doświadczeń, a nie wyłącznie standardu i kompleksowości oferty - podkreśla Maciej Straus.

Czytaj więcej

Polacy spędzą majówkę na południu Europy. Wyjazdy zaplanowali wcześnie

Majówka dla hotelarzy - szanse i wyzwania

Choć majówka trwa zaledwie kilka dni, dla wielu hotelarzy to jeden z kluczowych okresów w pierwszej połowie roku, w którym testują nie tylko strategię cenową i pakietową, ale też sposób komunikacji z gośćmi, jakość oferty i gotowość operacyjną zespołów. Hotelarze mają okazję ocenić, jak ich oferty trafiają w oczekiwania gości i wyciągnąć wnioski pod kątem swoich strategii.

- Majówka 2025 to mieszanka nadziei, niepewności i zmian w oczekiwaniach. Obserwujemy powolny powrót do dłuższych pobytów, jednak branża hotelarska musi być dziś elastyczna, zwinna i gotowa na dynamiczne reakcje rynku. Turyści są coraz bardziej świadomi, wymagający i emocjonalnie związani z decyzją zakupową, dlatego warto inwestować nie tylko w infrastrukturę, ale i w narrację, autentyczność i indywidualne podejście do gościa - wskazuje Maciej Straus.

- Majówka to dla hotelarzy nie tylko szansa na zwiększenie obłożenia, ale przede wszystkim moment na dopracowanie strategii cenowej i operacyjnej. To czas, w którym sprawdza się skuteczność całorocznej pracy nad marką i relacją z gościem - może nie egzamin, ale bardzo ważna próba generalna przed wakacyjnym spektaklem - podsumowuje przedstawiciel hotelu Arłamów.

W wypadku ośrodków działających przez cały rok majówka często wyznacza początek sezonu letniego, w którym uruchamiana jest część sezonowej infrastruktury i sprawdzana skuteczność przygotowanej oferty.

Czytaj więcej

Majówka 2025 - Egipt przegonił Turcję. Cena nieznacznie wyższa

- Maj to czas nieprzewidywalnych warunków pogodowych. W tym okresie kluczowym czynnikiem sukcesu staje się bogata infrastruktura wewnętrzna obiektu - to nasza wieloletnia obserwacja. Dla całorocznych ośrodków majówka nie stanowi organizacyjnego sprawdzianu przed sezonem wakacyjnym, lecz symboliczne otwarcie sezonu letniego. To także ważny moment weryfikacji efektywności strategii cenowej i pakietowej przed szczytem sezonem - mówi Łukasz Kucharski.

Tegoroczna majówka potwierdza, że mimo bogatej oferty wyjazdów zagranicznych wielu Polaków nadal chętnie wybiera wyjazdy krajowe. Popularność pakietów pobytowych rośnie, a wraz z nią oczekiwania gości względem jakości, atrakcyjności i oryginalności oferty. To sprawia, że hotelarze muszą dziś oferować więcej niż tylko nocleg - liczy się pomysł i dopracowana koncepcja pobytu.

W tegoroczny długi weekend majowy obłożenie hoteli jest o 3 procent większe niż rok temu - wynika z raportu firmy Profitroom, dostawcy technologii rezerwacji bezpośrednich i rozwiązań wspierających sprzedaż i marketing online w hotelarstwie.

Najczęściej wybierane przez turystów miejsca to tradycyjnie Pomorze Zachodnie, Sudety, Mazury, Trójmiasto i Podhale. Równocześnie rośnie zainteresowanie mniej oczywistymi regionami, które w tym roku notują szczególnie dynamiczne wzrosty liczby rezerwacji - są to między innymi Lubelszczyzna, Kujawy, Podlasie czy Warmia.

Pozostało jeszcze 94% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Hotele
Airbnb i Majorka przeciwko szarej strefie w turystyce. Znikną nielegalne noclegi
Hotele
Wakacje 2025. Polska droższa od Teneryfy, ale Zakopane zaskakuje konkurencyjnymi cenami
Hotele
Wyjaśniło się, czy hotele na Teneryfie będą strajkować. Pracownicy żądali podwyżek
Hotele
Polski Holding Hotelowy ma strategię. Cel: Być kreatorem polskiego rynku hotelowego