Majówka okiem hotelarzy. Sam nocleg to za mało, goście oczekują pełnego pakietu usług

Rośnie zainteresowanie kompleksowymi pakietami pobytowymi w hotelach, obejmującymi nie tylko nocleg, ale też pełne wyżywienie, atrakcje, udogodnienia i dodatkowe usługi - wynika z analizy formy Profitroom. Ponadto coraz więcej gości hotelowych poszukuje, oprócz wygody, autentycznych przeżyć i emocji.

Publikacja: 30.04.2025 11:33

Majówka okiem hotelarzy. Sam nocleg to za mało, goście oczekują pełnego pakietu usług

Foto: Adobe Stock

W tegoroczny długi weekend majowy obłożenie hoteli jest o 3 procent większe niż rok temu - wynika z raportu firmy Profitroom, dostawcy technologii rezerwacji bezpośrednich i rozwiązań wspierających sprzedaż i marketing online w hotelarstwie.

Najczęściej wybierane przez turystów miejsca to tradycyjnie Pomorze Zachodnie, Sudety, Mazury, Trójmiasto i Podhale. Równocześnie rośnie zainteresowanie mniej oczywistymi regionami, które w tym roku notują szczególnie dynamiczne wzrosty liczby rezerwacji - są to między innymi Lubelszczyzna, Kujawy, Podlasie czy Warmia.

Na poziomie województw największą popularnością cieszą się Małopolskie i Zachodniopomorskie, natomiast największy wzrost rezerwacji hotelowych, licząc rok do roku, notuje Podkarpackie.

W zestawieniu miast prym wiodą Kołobrzeg, Szklarska Poręba, Gdańsk, Kraków i Warszawa. Warto zwrócić uwagę na istotny, bo aż 31-procentowy wzrost rezerwacji w Krakowie i 64-procentowy w Warszawie, co może potwierdzać znaczenie city breaków jako formy wypoczynku w majowy weekend. Poza pierwszą piątką znalazły się między innymi Zakopane, Karpacz, Krynica-Zdrój i Mielno.

Czytaj więcej

Polacy planują wyjazdy na majówkę. „Pierwsze rezerwacje pojawiły się już zimą”

Pomimo pozytywnego trendu ogólnego niektóre kurorty notują spadki zainteresowania w porównaniu z ubiegłym rokiem, są to między innymi Wisła, Szczyrk, Łeba, Ustka i Jastrzębia Góra.

- Majówka to początek intensywnego sezonu rezerwacji wakacyjnych, a dla turystów jedna z ostatnich okazji na dokonanie rezerwacji przy względnie wysokiej dostępności w obiektach hotelowych. Optymalnym rozwiązaniem jest zarezerwowanie noclegu bezpośrednio na stronie hotelu, co zapewnia większą elastyczność w dostosowaniu oferty do indywidualnych potrzeb gości i bardziej konkurencyjne ceny - komentuje dyrektor regionalna w Profitroom Agata Pielacha-Janiec, cytowana w komunikacie prasowym.

- Jak wskazują dane Profitroom, około 35 procent wszystkich rezerwacji majówkowych zostało zrealizowanych bezpośrednio, co oznacza wzrost o 10 procent w porównaniu z rokiem poprzednim. Taki trend jest pozytywnym prognostykiem dla hotelarzy, świadcząc o rosnącej świadomości gości w zakresie korzyści płynących z rezerwacji bez pośredników - dodaje.

Długi weekend pod lupą - kiedy i jak goście rezerwują noclegi?

Jak wynika z raportu Profitroom, najchętniej rezerwują pary (ponad 42 procent wszystkich rezerwacji), a także rodziny z dziećmi – układy 2+1 i 2+2 należą do najczęściej powtarzających się konfiguracji (ponad 28 procent wszystkich rezerwacji). Dane dotyczące tegorocznej majówki pokazują również rosnącą popularność wyjazdów indywidualnych - rezerwacje 1+0 wzrosły aż o 69 procent.

Polacy decydują się najczęściej w tym roku na pobyty od 30 kwietnia do 4 maja, ale najczęstszą datą zameldowania jest 1 maja (około 40 procent wszystkich rezerwacji), a średnia długość pobytu przy tej dacie to 2,8 dnia. Wyjazdy na długi weekend majowy z roku na rok stają się coraz dłuższe. Taki trend dostrzegają również hotelarze.

Czytaj więcej

W Polsce góry, a za granicą ciepłe morze - Polacy planują majówkę

- Majówka przestaje być ściśle określonym terminem - goście elastycznie planują pobyty wokół dni świątecznych, często zahaczając o okresy przed i po majówce. Przewiduję, że w najbliższych latach majówka będzie coraz bardziej rozciągać się w czasie, stając się elastycznym „sezonem majowym”, co będzie wymagało od hotelarzy większej zwinności operacyjnej i dyferencjacji ofert pobytowych (strategia polegająca na oferowaniu produktu lub usługi, które różnią się od konkurencji - red.) - prognozuje członek zarządu Gwiazdy Morza Resort Spa & Sport Łukasz Kucharski.

Choć zainteresowanie majówką pojawia się już w marcu, najwięcej rezerwacji spływa w ostatnich dwóch tygodniach przed długim weekendem. W ubiegłym roku aż 43,8 procent wszystkich rezerwacji na termin od 30 kwietnia do 5 maja zostało zrobione właśnie w tym okresie i ten sam scenariusz powtarza się również w 2025 roku.

- Tegoroczna majówka przypada stosunkowo krótko po świętach wielkanocnych, co wbrew pozorom nie przełożyło się na wydłużenie okienka rezerwacyjnego, wręcz przeciwnie - obserwujemy opóźnienia w decyzjach zakupowych. Wciąż wiele osób zwleka z rezerwacjami, co w dużej mierze jest efektem zmiennej pogody i niepewnych prognoz - mówi pełnomocnik zarządu ds. rozwoju hotelu Arłamów Maciej Straus.

- Rynek krajowy staje się również coraz bardziej nasycony i dotowany różnego rodzaju programami promującymi krajową turystykę, co wprowadza silną rywalizację cenową. W efekcie Polacy czekają z decyzjami na last minute i liczą na korzystne rabaty, co dodatkowo skraca czas między rezerwacją a przyjazdem. Czy słusznie? Niekoniecznie, w wielu wypadkach będzie drożej - dodaje.

Czytaj więcej

Podróże lotnicze staniały, rezerwacje na majówkę wzrosły prawie o połowę

Pakiety pobytowe najbardziej opłacalne?

Średni koszt noclegu na majówkę 2025 w Polsce wynosi 866 złotych brutto, co oznacza, że ceny utrzymują się na poziomie zbliżonym do zeszłorocznego. Przedstawiciele branży hotelarskiej wskazują na rosnące zainteresowanie pełnymi pakietami pobytowymi.

- Obserwujemy wyraźny trend w kierunku wybierania kompleksowych pakietów pobytowych zamiast rezerwacji samego noclegu. Goście coraz częściej decydują się na oferty zawierające wszystko w cenie - nocleg, wyżywienie, atrakcje i dodatkowe udogodnienia - zauważa Łukasz Kucharski.

- Co interesujące, średnia cena doby pakietowej z pełnym wyżywieniem utrzymuje się na poziomie około 1200 złotych, podczas gdy cena samego noclegu bez dodatków może wynieść nawet 1000 złotych. Taki wybór jest szczególnie racjonalny i opłacalny dla rodzin i osób planujących skorzystać z hotelowej gastronomii, ponieważ pakiet zapewnia wygodę i przewidywalność kosztów - dodaje.

Polacy szukają doświadczeń, a nie tylko komfortu

Zróżnicowanie popularności poszczególnych kierunków na majówkę pokazuje, że Polacy coraz uważniej planują wypoczynek - szukają nowych miejsc, ciekawych doświadczeń i korzystniejszych warunków cenowych. Coraz więcej osób zwraca uwagę na emocjonalną wartość pobytu.

- Hotelarze muszą dziś konkurować nie tylko między sobą, ale też z rynkiem najmu krótkoterminowego, slow travel czy caravaningu. Coraz więcej Polaków szuka nie tylko wygody, ale autentycznych przeżyć, emocji i elastyczności. To przesuwa oczekiwania klientów w stronę doświadczeń, a nie wyłącznie standardu i kompleksowości oferty - podkreśla Maciej Straus.

Czytaj więcej

Polacy spędzą majówkę na południu Europy. Wyjazdy zaplanowali wcześnie

Majówka dla hotelarzy - szanse i wyzwania

Choć majówka trwa zaledwie kilka dni, dla wielu hotelarzy to jeden z kluczowych okresów w pierwszej połowie roku, w którym testują nie tylko strategię cenową i pakietową, ale też sposób komunikacji z gośćmi, jakość oferty i gotowość operacyjną zespołów. Hotelarze mają okazję ocenić, jak ich oferty trafiają w oczekiwania gości i wyciągnąć wnioski pod kątem swoich strategii.

- Majówka 2025 to mieszanka nadziei, niepewności i zmian w oczekiwaniach. Obserwujemy powolny powrót do dłuższych pobytów, jednak branża hotelarska musi być dziś elastyczna, zwinna i gotowa na dynamiczne reakcje rynku. Turyści są coraz bardziej świadomi, wymagający i emocjonalnie związani z decyzją zakupową, dlatego warto inwestować nie tylko w infrastrukturę, ale i w narrację, autentyczność i indywidualne podejście do gościa - wskazuje Maciej Straus.

- Majówka to dla hotelarzy nie tylko szansa na zwiększenie obłożenia, ale przede wszystkim moment na dopracowanie strategii cenowej i operacyjnej. To czas, w którym sprawdza się skuteczność całorocznej pracy nad marką i relacją z gościem - może nie egzamin, ale bardzo ważna próba generalna przed wakacyjnym spektaklem - podsumowuje przedstawiciel hotelu Arłamów.

W wypadku ośrodków działających przez cały rok majówka często wyznacza początek sezonu letniego, w którym uruchamiana jest część sezonowej infrastruktury i sprawdzana skuteczność przygotowanej oferty.

Czytaj więcej

Majówka 2025 - Egipt przegonił Turcję. Cena nieznacznie wyższa

- Maj to czas nieprzewidywalnych warunków pogodowych. W tym okresie kluczowym czynnikiem sukcesu staje się bogata infrastruktura wewnętrzna obiektu - to nasza wieloletnia obserwacja. Dla całorocznych ośrodków majówka nie stanowi organizacyjnego sprawdzianu przed sezonem wakacyjnym, lecz symboliczne otwarcie sezonu letniego. To także ważny moment weryfikacji efektywności strategii cenowej i pakietowej przed szczytem sezonem - mówi Łukasz Kucharski.

Tegoroczna majówka potwierdza, że mimo bogatej oferty wyjazdów zagranicznych wielu Polaków nadal chętnie wybiera wyjazdy krajowe. Popularność pakietów pobytowych rośnie, a wraz z nią oczekiwania gości względem jakości, atrakcyjności i oryginalności oferty. To sprawia, że hotelarze muszą dziś oferować więcej niż tylko nocleg - liczy się pomysł i dopracowana koncepcja pobytu.

W tegoroczny długi weekend majowy obłożenie hoteli jest o 3 procent większe niż rok temu - wynika z raportu firmy Profitroom, dostawcy technologii rezerwacji bezpośrednich i rozwiązań wspierających sprzedaż i marketing online w hotelarstwie.

Najczęściej wybierane przez turystów miejsca to tradycyjnie Pomorze Zachodnie, Sudety, Mazury, Trójmiasto i Podhale. Równocześnie rośnie zainteresowanie mniej oczywistymi regionami, które w tym roku notują szczególnie dynamiczne wzrosty liczby rezerwacji - są to między innymi Lubelszczyzna, Kujawy, Podlasie czy Warmia.

Pozostało jeszcze 94% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Hotele
Znikają marki AccorInvest i Orbis, zastąpi je Essendi. Dlaczego?
Hotele
Po słabym marcu hotelarze liczą na odbicie w Wielkanoc i majówkę
Hotele
Strajk w hotelach na Teneryfie coraz pewniejszy. Pracownicy odrzucili podwyżki
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Hotele
Nowe prawa i obowiązki hotelarzy i ich gości w Grecji. Co się zmieniło?