Betlej: Niskie ceny wakacji przesuwają się na lipiec

Filip Frydrykiewicz

Biura podróży walczą o sprzedanie wycieczek obniżając ich ceny. Niestety, zaczyna to dotyczyć także pierwszych tygodni lipca – zwraca uwagę ekspert

Wprawdzie – jak pokazał ostatni raport Polskiego Związku Organizatorów Turystyki – z tygodnia na tydzień sprzedaż wycieczek w biurach podróży wzrosła prawie o 20 procent, ale trzeba pamiętać, że wcześniejszy tydzień był tygodniem z długim weekendem – opisuje prezes Instytutu Badań Rynku Turystycznego Traveldata Andrzej Betlej w cotygodniowym podsumowaniu sytuacji w turystyce wyjazdowej.

Dalej wskazuje, że dynamika dwuletnia zmian w sprzedaży wyjazdów zgodnie z raportami PZOT wyniosła nieduże 8,4 procent, podczas gdy tydzień wcześniej sięgnęła 5,1 procent, a przed dwoma tygodniami 42,9 procent.

Według niego słabnącą dynamikę sprzedaży wycieczek powodować mogą takie przyczyny jak dość typowe dla tej pory roku osłabienie nastrojów konsumenckich, mistrzostwa świata w piłce nożnej w Rosji i dobra pogoda w kraju.

Zdaniem eksperta rzeczywista sprzedaż wycieczek jest jednak lepsza niż pokazują to statystyki z systemu MerlinX, gdyż „nie uwzględniają one imprez sprzedawanych przez biuro TUI Poland, w którym dynamika wzrostu ich liczby znacząco przekracza średnią dla reszty branży, jak również części sprzedaży niektórych innych organizatorów o akurat większej dynamice niż średnia w systemie MerlinX”.

Jak pisze Betlej, w biurach podróży ceny wycieczek z bliskimi terminami wylotów nadal są wyjątkowo małe i jeszcze spadają. Co widać już nawet po cenach imprez z wylotami w drugim tygodniu lipca, a więc już w terminie wakacyjnym. Średnia zniżek przekraczała 110 złotych, a tym razem oparły im się jedynie kierunki egipskie i tunezyjska Dżerba.

Na podstawie statystyk podawanych przez sieć agencyjną Wakacje.pl Traveldata pokazuje ruch cen na wykresie.

Omawiając wyniki sprzedaży w Wakacjach.pl autor podaje, że w ostatnim tygodniu rósł udział w ogólnej puli sprzedaży takich krajów jak Grecja (o 0,48 procent), czego jedną z przyczyn mogą być niższe ceny tego kierunku na tle kierunków konkurencyjnych, i Bułgarii (o 0,15 procent). Niemal nic się nie zmieniło w wypadku Albanii (wzrost o 0,04 procent) i Tunezji (spadek o 0,04 procent). Dwa kraje, Hiszpania i Turcja, zanotowały spadek udziału w ogólnej puli sprzedanych wakacji o 0,17 procent. Ale najgorzej wypadł po ostatnim tygodniu Egipt, który opuścił się o 0,27 procent.

Prezes Traveldaty pilnie śledzi kampanię wyborczą w Turcji. Jak już wcześniej pisał, warto to robić, ponieważ wynik wyborów w tym kraju – prezydenckich i parlamentarnych, zapowiedzianych na 24 czerwca – może zaważyć na warunkach organizowania turystyki do tego kraju. Opisuje więc szczegółowo rozkład sił w tureckiej polityce, według sondaży.

Jeśli prezydentem zostanie na kolejną kadencję Recep Erdogan – pisze ekspert – ale będzie sprawować władzę bez większości w parlamencie będzie to rozwiązanie dla polskiej branży turystycznej generalnie pozytywne. Oznaczać będzie bowiem utrzymanie statu quo, a co za tym idzie utrzymanie „wystarczającego poziomu bezpieczeństwa w kraju”. „Warto jednak brać pod uwagę, że obecny prezydent, dotąd utrudniający dostęp tzw. tanim liniom do rynku rejsowych przewozów lotniczych, może jednak zmienić zdanie, gdy sytuacja gospodarcza i postrzeganie Turcji jako celu turystycznych wyjazdów zmieni się tak bardzo, że potrzebny będzie nowy impuls do wzmocnienia tej tak ważnej dla Turcji gałęzi gospodarki” – ostrzega Betlej.

Przechodząc do analizy cen wyjazdów z biurami podróży autor ujawnia, że według badania Traveldaty w minionym tygodniu średnia cena wycieczki z wylotem między 6 a 12 sierpnia spadła o 13 złotych.

Z kolei badanie średniej ceny imprez wobec cen sprzed roku pokazało, że pozostała ona bez zmian co jest o tyle zaskakujące, że cena paliwa lotniczego była zdecydowanie większa niż przed rokiem (2,8 wobec 2,1 złotego za litr, czyli aż o jedną trzecią. Wpływ tego czynnika dodatkowo wzmacniał tańszy złoty, który osłabł w skali 12 miesięcy dla rozliczeń turystycznych o prawie 1,5 procent. „W rezultacie czynniki zmian cen paliwa i kursów złotego liczone łącznie działały w kierunku podwyższania średniego poziomu kosztów wycieczek o około 125-135 złotych”.

Na wykresie widoczna jest nieco zaskakująca zmiana na pozycji lidera wzrostu średniej ceny wycieczek rok do roku, którym został Egipt (+101 złotych), który zepchnął na drugie miejsce (+80 złotych) Turcję. Wzięło się to stąd, że przed rokiem miało miejsce wyraźne obniżenie cen – wyjaśnia autor.

Wśród dużych i średnich organizatorów – opisuje – kolejny raz największe obniżki średnich cen wobec ubiegło sezonu wykazują oferty TUI Poland i Grecos Holiday, które są tańsze średnio o około 250 i 130 złotych, a w mniejszej skali obniżyły się średnie ceny ofert Itaki – o około 50 złotych. Oferty pozostałych biur są droższe niż przed rokiem od 12 do 212 złotych.

W perspektywie tego i poprzedniego sezonów liczonych łącznie, w najmniejszym stopniu wzrosły średnie ceny w Itace – o około 45 złotych, a w większym i dość zbliżonym stopniu w TUI Poland, Sun & Fun i Coral Travel Wezyr Holidays – o około 120 i po 135 złotych.

Jeśli popatrzeć na liczbę najniższych cen wycieczek (pierwsze lub drugie miejsce w wypadku 24 kierunków i w trzech kategoriach hoteli), to pozycję lidera nadal zajmuje Itaka (30 takich ofert), wyprzedzając Rainbow (istotnie obniżyło ceny) i Exim Tours (po 21 ofert) oraz biuro Coral Travel Wezyr Holidays (18 ofert) – wylicza Betlej.

Najwięcej najniższych cen wakacji w Egipcie oferował w zeszłym tygodniu Coral Travel – 8 ofert. Wakacje w Grecji były najtańsze w Itace (12 ofert) i Net Holiday (9 ofert), a na Wyspach Kanaryjskich – Rainbow (8 ofert) i Itaka (7 ofert). Do Turcji najtaniej można było kupić podróż w Coral Travel (6 ofert) i Itace (3 oferty). W wypadku Bułgarii najtańsze wyjazdy oferowała Itaka. W powracającej na rynek turystyczny Tunezji z kolei Exim Tours (4 oferty).

W zestawieniu w tabeli skład pierwszej trójki organizatorów pozostał taki sam jak przed tygodniem, zmiany dotyczyły dalszych pozycji. Po znaczącej obniżce cen w tabeli pojawił się Rainbow, a po zwyżkach cen pierwszą siódemkę opuściły Exim Tours i 7islands. O trzy pozycje w górę przesunęło się biuro Net Holiday, które w zeszłym tygodniu nieco opuściło ceny – opisuje Betlej.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

LOT: Seul trafiony na 83 procent

Na rejsy Warszawy do Seulu jest większy popyt niż LOT zakładał. Dlatego linia lotnicza ...

B2B Wallet Amadeusa doceniony za innowację

Amadeus został nagrodzony złotym medalem w kategorii „Najlepsza innowacja B2B” za rozwiązanie płatności elektronicznych ...

Niemiecki Neckermann sprzedaje pół pokoju

Neckermann w Niemczech wprowadził możliwość zarezerwowania połowy pokoju dwuosobowego. Opcja dostępna jest w hotelu ...

Nie musisz być blogerem, aby mieć swój blog podróżniczy!

Jesteś osobą, która uwielbia zwiedzać ciekawe miejsca na ziemi? Nie wyobrażasz sobie wyprawy bez ...

HolidayCheck: Najpierw plaża, potem hotel

HolidayCheck kupił Beach-Inspector – portal, na którym można znaleźć wszystko na temat prawie 1600 ...

Jak przywrócić Gubałówkę narciarzom?

Zakopiańska Rada Miasta rozpoczęła dyskusję na temat zmian punktowych zagospodarowania przestrzennego Gubałówki, pozwalających na ...