Marszałek: Dziękuję prezesowi Neckermanna za współpracę

Za granicą zostało już tylko 21 klientów biura podróży Neckermann. Akcja sprowadzania ich do kraju przebiegła sprawnie, głównie dzięki dobrej współpracy z touroperatorem.

– Operacja powrotu polskich klientów biura podróży Neckermann dobiega końca – mówił podczas dzisiejszej konferencji prasowej wicemarszałek województwa mazowieckiego Wiesław Raboszuk. – Za granicą zostało już tylko 21 z 3600 osób, które w momencie ogłoszenia niewypłacalności korzystały z wypoczynku.

Czytaj też: „Klienci Neckermanna odzyskali już dwa miliony złotych”.

Urząd marszałkowski podsumował trwającą od środy, 25 września, kiedy to polska spółka Neckermanna zgłosiła niewypłacalność, akcję sprowadzania Polaków. Raboszuk bardzo chwalił współpracę z Neckermannem i dziękował osobiście prezesowi Maciejowi Nykielowi. – Dostaliśmy od niego wszelką możliwą pomoc, to się nieczęsto zdarza – mówił.

Dziękował też ubezpieczycielowi, czyli firmie Allianz, i służbom konsularnym w krajach, w których przebywali polscy turyści.

Polacy są jeszcze w Indiach, Grecji, Chorwacji. Trzy osoby mają wrócić z Kataru, dwie z Kostaryki, dwie z Kuby, dwie z Teneryfy i dwie z Bułgarii (najpóźniej, bo 15 października).

Jak przyznaje dyrektor departamentu kultury, promocji i turystyki urzędu marszałkowskiego Izabela Stelmańska, na początku urzędnicy musieli zmierzyć się z wieloma sytuacjami konfliktowymi. Hotelarze w niektórych krajach próbowali wymusić zaległe opłaty ze pobyt bezpośrednio od samych turystów. Zabierali im paszporty, wstrzymywali ich wyjazd na lotnisko, wyrzucali z pokojów lub blokowali im dostęp do nich.

Najwięcej incydentów wywołanych przez nerwowych hotelarzy miało miejsce w Turcji, Hiszpanii i Egipcie – ujawnił marszałek. Urząd nie policzył jednak, ile było takich sytuacji ani jaki procent hotelarzy, ze wszystkich hoteli, w których mieszkali Polacy, zachowywał się nieetycznie. – Można ich zdenerwowanie zrozumieć, nie wiedzieli, co z ich zapłatą – wyjaśniał Raboszuk. – Nie wiedzieli, że polski marszałek ma uprawnienia i pieniądze z gwarancji, żeby regulować opłaty za pobyt polskich gości. Kiedy wyjaśniały im to nasze służby konsularne na miejscu lub kiedy słyszeli od innych hotelarzy, że płacimy, ich emocje opadały.

Zarazem niektórzy hotelarze chcieli uzyskać opłaty za klientów, którzy wyjechali od nich już wcześniej lub próbowali zawyżyć rachunki (według naszych nieoficjalnych informacji rekordzista z Hiszpanii chciał ponad trzy razy większej stawki niż mu się należała). Urząd marszałkowski musiał wszystko weryfikować. Musiał też ocenić, którzy klienci z list dostarczonych przez hotelarzy, wyjechali za granicę z niemiecką spółką Neckermanna, nie z polską. Za nich bowiem zapłaci ubezpieczyciel z Niemiec.

Według Stelmańskiej, wszyscy turyści wykorzystali w pełni swoje wyjazdy. – To jest właśnie ta zmiana, jaką wprowadziła nowa ustawa o usługach turystycznych. Nikt nie musi skracać pobytu, może go dokończyć, bo są pieniądze na niezapłacone przez organizatora z Polski rachunki. Druga jest taka, że zwrot pieniędzy należy się także klientom, którzy wykupili tylko sam nocleg, bo podpada to pod „usługi powiązane” – wyjaśniała.

Urząd marszałkowski pobrał na poczet wydatków związanych z opłacaniem hoteli i ewentualnie przelotów – okazuje się, że czartery były opłacone tylko za pierwszy tydzień, w drugim tygodniu trzeba było dopłacić za nie, częściowo pokryły koszty kaucje złożone u przewoźników przez touroperatora na początku sezonu – 4,5 miliona złotych. Z tego wydał już milion, szacuje, że w sumie maksymalnie wyda półtora miliona złotych.

Allianz wypłacił też już do dzisiaj 3,5 miliona złotych klientom, którzy zostali w kraju. W sumie wypłaty zmieszczą się w 22-23 milionach złotych, co oznacza, że nie przekroczą całej gwarancji, która opiewa na 25 milionów.

– Szczęście w nieszczęściu, że Neckermann upadł pod koniec sezonu letniego – podsumował marszałek Wiesław Raboszuk.

Mogą Ci się również spodobać

Ryanair: Wakacje bez nowych Maxów

Ryanair może dostać pierwsze boeingi B737 Max dopiero w październiku — powiedział tygodnikowi „Wirtschaftswoche” ...

Awaria systemu Ryanaira wywołała chaos na lotniskach

Tymczasowa awaria na stronie internetowej i aplikacji mobilnej Ryanaira spowodowała ogromny chaos i opóźnienia ...

Pekin blokuje Airbnb przed zjazdem partii

W związku z rozpoczynającym się w środę zjazdem rządzącej Komunistycznej Partii Chin (KPCh) władze ...

Agenci najwięcej wydają na pensje

Największą część wydatków niemieckich agentów turystycznych nadal stanowią pensje. W minionym roku w większych ...

Ryanair odwołuje loty przed strajkiem kontrolerów ruchu lotniczego

Ryanair wezwał rząd Francji i Komisję Europejską do „podjęcia natychmiastowych działań zapobiegających zamknięciu przestrzeni ...

Plaże pełne przeszkód dla niepełnosprawnych

Stragany rozmieszczone na chodnikach, kosze na śmieci w dziwnych miejscach – takie i inne ...