UOKiK ściga biura podróży

Filip Frydrykiewicz

Utrudnianie składania reklamacji, przesuwanie terminów wylotów, niejasne zasady zakupu biletu lotniczego – to przewinienia touroperatorów i agentów, które nie podobają się Urzędowi Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Już ósmy raz UOKiK, wspólnie z ponad 40 instytucjami (w tym między innymi ministerstwami sportu i turystyki, spraw zagranicznych, edukacji, finansów, Europejskim Centrum Konsumenckim czy Rzecznikiem Praw Dziecka), wydał komunikat dla turystów, w którym przypomina, o czym powinni pamiętać w czasie urlopu – „Planujesz wakacyjny wypoczynek? Poznaj swoje prawa”.

Jak pisze, do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wpływają skargi na usługi turystyczne. Przede wszystkim dotyczą spraw indywidualnych, takich jak zły standard hotelu, czy nieodpowiednia organizacja wyjazdu. W ich rozwiązaniu pomagają rzecznicy konsumentów. Ale zdarzają się też zgłoszenia spraw, które kwalifikują się do wszczęcia postępowań, na przykład chodzi o zmiany godzin wylotu bądź przylotu, co skraca wycieczkę „nawet o dwa dni”.

O której wyleci samolot

Z komunikatu dowiadujemy się, że UOKiK prowadzi obecnie 11 postępowań, dotyczących usług turystycznych. Wątpliwości budzi np. sposób, w jaki biura podróży informują o zmianie godziny wylotu, bądź przylotu i jak rozpatrują reklamacje w tym zakresie, chodzi o Neckerman Polska, Itakę, Rainbow i Tui Poland. Ponadto urząd wyjaśnia zasady potrącania ceny, gdy klient rezygnuje z wyjazdu. Zgodnie z ustawą o usługach turystycznych, potrącenie powinno odpowiadać rzeczywiście ponoszonym kosztom (w tym wypadku chodzi o Rainbow i Itakę).

UOKiK sprawdza także, czy Przedsiębiorstwo Transportowo-Handlowo-Usługowe Aga w Kroczycach nie posługuje się bezprawnie nazwą „hotel” w odniesieniu do obiektu noclegowego. Takiej nazwy mogą używać tylko obiekty, które mają w tej sprawie decyzję marszałka województwa.

Reklamacja – trudno ją złożyć

Do urzędu docierają sygnały – czytamy w komunikacie – które świadczą, że niektóre biura podróży mogą utrudniać konsumentom złożenie reklamacji. Dzieje się to w ten sposób, że biura wprowadzają warunki formalne, na przykład wymóg złożenia reklamacji na piśmie i wysłania jej pod konkretny adres. Gdy klient tego nie zrobi, reklamacja jest odrzucana. „Przyglądamy się takim praktykom i nie wykluczamy podjęcia działań. W opinii UOKiK, nie ma żadnego powodu, by organizatorzy wyjazdów ograniczali prawo do składania reklamacji” – pisze urząd.

„Urząd analizuje również praktyki pośrednika sprzedającego bilety. Wątpliwości budzą m.in. działania esky.pl. Ze zgłoszeń konsumentów wynika, że portal esky.pl może stosować niejasne zasady dotyczące kosztu bagażu w trakcie rezerwacji biletu. Dodatkowo zastrzeżenia wzbudza to, że do ceny biletu automatycznie doliczane jest ubezpieczenie, a klient, który nie jest tym zainteresowany, musi samodzielnie odznaczyć tę możliwość”.

UOKiK radzi konsumentom: Poznaj swoje prawa

1. Sprawdź biuro podróży

Wejdź na: www.turystyka.gov.pl i sprawdź biuro podróży, z którym chcesz wyjechać na wakacje.

2. Sprecyzuj ogólne pojęcia

Wyjaśnij zwroty, takie jak: blisko plaży, zaciszna okolica, spokojny hotel. Dla ciebie i biura podróży mogą to być zupełnie inne określenia.

3. Przeczytaj umowę

Patrz nie tylko na cenę, ale na: godziny wylotu i przylotu, standard i położenie hotelu, wycieczki fakultatywne, ubezpieczenie. Gdy się zmienią, możesz zrezygnować z wyjazdu i odzyskać wpłacone pieniądze.

4. Niższy standard hotelu? Reklamuj!

Masz prawo do reklamacji wtedy, gdy biuro podróży nie wywiązuje się z ustaleń. Nieprawidłowości zgłoś na miejscu rezydentowi lub w ciągu 30 dni od powrotu organizatorowi wyjazdu w dowolnej formie – np. telefonicznie, mailowo, pisemnie.

5. Żądaj obniżenia ceny

Gdy składasz reklamację, żądaj obniżenia ceny za wyjazd. Jeżeli nie wiesz, o jaką obniżkę możesz się ubiegać, skorzystaj z Tabeli frankfurckiej. Przykładowo za brak balkonu możemy żądać do 10 proc., za hałas w nocy do 40 proc., a za brak wyżywienia do 50 proc. niższej ceny. Tabela frankfurcka nie jest jednak dokumentem oficjalnym, ale jedynie pomocnym konsumentowi w oszacowaniu odszkodowania.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Niemiecki minister ds. turystyki: Branżę trzeba wspierać do grudnia

Sekretarz stanu ds. gospodarki w rządzie Niemiec Thomas Bareiß mówi, że programy pomocowe dla ...

Niemiecka turystyka młodzieżowa woła o pomoc

Tylko z powodu odwołania wycieczek szkolnych do końca roku gestorzy bazy noclegowej w Niemczech ...

Lotnisko w Krakowie – nowy pas startowy to nasze być albo nie być

Ponad 5,2 miliona pasażerów zamierza obsłużyć w tym roku Międzynarodowy Port Lotniczy Kraków-Balice. Będzie ...

LOT świętuje sto lat niepodległości

Polskie Linie Lotnicze LOT przyłączą się do obchodów setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. ...

Jak lecieć, to do Londynu

Co dziesiąty bilet kupiony w zeszłym miesiącu był na lot do Londynu, ale urosła ...

Łódzki andel’s hotelem z pomysłem 10-lecia

Nagrodę specjalną, wyłanianą spośród zwycięzców poprzednich 10 edycji konkursu na „Hotel z pomysłem”, otrzymał ...