Już ósmy raz UOKiK, wspólnie z ponad 40 instytucjami (w tym między innymi ministerstwami sportu i turystyki, spraw zagranicznych, edukacji, finansów, Europejskim Centrum Konsumenckim czy Rzecznikiem Praw Dziecka), wydał komunikat dla turystów, w którym przypomina, o czym powinni pamiętać w czasie urlopu – „Planujesz wakacyjny wypoczynek? Poznaj swoje prawa”.
Jak pisze, do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wpływają skargi na usługi turystyczne. Przede wszystkim dotyczą spraw indywidualnych, takich jak zły standard hotelu, czy nieodpowiednia organizacja wyjazdu. W ich rozwiązaniu pomagają rzecznicy konsumentów. Ale zdarzają się też zgłoszenia spraw, które kwalifikują się do wszczęcia postępowań, na przykład chodzi o zmiany godzin wylotu bądź przylotu, co skraca wycieczkę „nawet o dwa dni”.
O której wyleci samolot
Z komunikatu dowiadujemy się, że UOKiK prowadzi obecnie 11 postępowań, dotyczących usług turystycznych. Wątpliwości budzi np. sposób, w jaki biura podróży informują o zmianie godziny wylotu, bądź przylotu i jak rozpatrują reklamacje w tym zakresie, chodzi o Neckerman Polska, Itakę, Rainbow i Tui Poland. Ponadto urząd wyjaśnia zasady potrącania ceny, gdy klient rezygnuje z wyjazdu. Zgodnie z ustawą o usługach turystycznych, potrącenie powinno odpowiadać rzeczywiście ponoszonym kosztom (w tym wypadku chodzi o Rainbow i Itakę).
UOKiK sprawdza także, czy Przedsiębiorstwo Transportowo-Handlowo-Usługowe Aga w Kroczycach nie posługuje się bezprawnie nazwą „hotel” w odniesieniu do obiektu noclegowego. Takiej nazwy mogą używać tylko obiekty, które mają w tej sprawie decyzję marszałka województwa.
Reklamacja – trudno ją złożyć
Do urzędu docierają sygnały – czytamy w komunikacie – które świadczą, że niektóre biura podróży mogą utrudniać konsumentom złożenie reklamacji. Dzieje się to w ten sposób, że biura wprowadzają warunki formalne, na przykład wymóg złożenia reklamacji na piśmie i wysłania jej pod konkretny adres. Gdy klient tego nie zrobi, reklamacja jest odrzucana. „Przyglądamy się takim praktykom i nie wykluczamy podjęcia działań. W opinii UOKiK, nie ma żadnego powodu, by organizatorzy wyjazdów ograniczali prawo do składania reklamacji” – pisze urząd.