Deszcze zagoniły turystów do biur podróży

PZOT

Długotrwałe deszcze i niskie ceny – to prawdopodobnie dwie bezpośrednie przyczyny dużego wzrostu sprzedaży wyjazdów w biurach podróży w ostatnim tygodniu

O 32,9 procent skoczyła w minionym tygodniu liczba klientów biur podróży w porównaniu z tym samym okresem sprzed roku – pokazuje najnowszy raport Polskiego Związku Organizatorów Turystyki*. Trudno nie złożyć tego na karb szczególnie męczącej pogody i częstych dreszczów w tym ulewnych, jakie nawiedziły Polskę. Był to już trzeci tydzień września, w którym w biurach notowano wzrost. Ten ostatni, spektakularny, przyczynił się też do poprawienia generalnego wyniku sprzedaży w kończącym się sezonie (październik 2016 – wrzesień 2018). Wnosi on w tej chwili, według danych z MerlinaX, 16,6 procent (tydzień wcześniej było to 16,4 procent), przy czym w wypadku wyjazdów lotniczych – 16,08 procent (15,84 procent).

Jak zmieniała się sprzedaż w biurach podróży – ostatnie tygodnie, w porównaniu z tym samym okresem zeszłego roku

Z listy krajów, do których w omawianym tygodniu udawali się polscy turyści niewielkie i spodziewane zmiany – zniknęła z pierwszej dziesiątki Bułgaria. Za to awansowała z dziewiątego miejsca na szóste Portugalia, a Tunezja przesunęła się z dziesiątego na siódme. Pewną niespodzianką – przeczącą wręcz tezie, że pogoda wyganiała Polaków nad ciepłe morza – jest pojawienie się na dziesiątym miejscu, jako kierunku chętnie wybieranego, Polski. Prawdopodobnie część rodaków uznała, że przed deszczem lepiej skryją się w jednym z wykwintnych hoteli z krytymi basenami i licznymi zabiegami kosmetycznymi (spa i wellness), jakie oferują niektóre polskie biura podróży, w tym szczególnie Neckermann. Oto pełna lista najpopularniejszych krajów: Grecja, Hiszpania, Turcja, Egipt, Włochy, Portugalia, Tunezja, Cypr, Maroko, Polska.

Do kupowania wycieczek do krajów, w których można było jeszcze wygrzać się w słońcu i wykąpać w ciepłym morzu, zachęcały też niskie ceny. Przy czym ceny niektórych kierunków poleciały w ostatnim tygodniu na łeb na szyję, ale były też kierunki lekko zyskujące na cenie. Nietrudno się domyślić, o które chodzi w obu grupach. Najwięcej traciły kończące już swój żywot w tym sezonie: Saloniki (-15,8 procent), Zakintos (-14,4 procent), Korfu (-10,9 procent), Majorka (-8,3 procent), Heraklion (-5,9 procent), Kos (-5,6 procent). W grupie przecenionych znalazły się też Fuerteventura (-9,2 procent) i Teneryfa (-9,1 procent). Zyskiwały natomiast Hurghada (+4,2 procent), Izmir (+3 procent) i Enfidha (+1,8 procent).

Średnie ceny aż pięciu kierunków znalazły się poniżej granicy 2000 złotych, co się w tym roku jeszcze nie zdarzyło. Najtaniej można było wyjechać na półwysep Chalcydycki (lotnisko Saloniki) – już za 1703 złote. Niewiele drożej klienci płacili za wypoczynek w Tunezji – 1767 złotych. Korfu kosztowało 1819 złotych, Izmir – 1955 złotych, a Zakintos – 1979 złotych.

Zmiana średniej ceny wyjazdów – wybrane kierunki, ostatnie tygodnie

Źródło wykresów: PZOT

*Raport obejmuje 38. tydzień roku, czyli okres od 18 do 24 września 2017 roku. Polski Związek Organizatorów Turystyki przygotował go na podstawie informacji z systemu rezerwacyjnego MerlinX, przez który przechodzi prawdopodobnie ponad połowa sprzedaży wyjazdów organizowanych przez polskie biura podróży.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Debata: Jaka Polska Organizacja Turystyczna, jaka polska turystyka?

Lasek: Widziałbym POT jako instytucję rozwoju regionalnego, która wspiera inicjatywy lokalne, regionalne i międzyregionalne ...

Berlin nie będzie trzecim hubem Niemiec

W czasie konferencji lotniczej w Berlinie, miasto chciało pozyskać połączenia, dzięki którym stałoby się ...

EgyptAir daje zniżki na loty do Moskwy

Zainteresowanie lotami z Kairu do Moskwy nie jest tak duże, jak można było się ...

Dwie nagrody Europa Nostra dla Polski

Sztolnia Królowa Luiza w Zabrzu i projekt edukacyjny Muzeum Pałacu Króla Jana III w ...

Egipcjanie mają pracować w turystyce

Minister turystyki Egiptu Rania al-Maszat chce, aby co najmniej jedna osoba z każdej rodziny ...

Bańka: Cel to 20 milionów turystów w 2020 roku

Dwie ustawy, akcja „Polska za pół ceny”, popularyzowanie polskiej turystyki w internecie i wzrost ...