Traveldata: Może po wyborach ludzie pomyślą o wakacjach?

Obawy o zdrowie i portfele powodują, że trudno o popyt na wycieczki zagraniczne. W ostatnich tygodniach nie pomagała też turystyce kampania wyborcza. Może kiedy odpuszczą emocje polityczne, poprawią się nastroje konsumentów – pisze Traveldata.

Publikacja: 13.07.2020 10:43

Traveldata: Może po wyborach ludzie pomyślą o wakacjach?

Foto: Fot. AFP

W minionym tygodniu średnia cena wycieczki w biurze podróży z wylotem między 3 i 8 sierpnia 2020 spadła o 59 złotych w stosunku do ceny, jaka była tydzień wcześniej. Był to kolejny spadek, po tym, jak poprzednio wzrosła o 2 złote, a w dwóch zestawieniach wcześniejszych spadała o 28 i 56 złotych – podaje w najnowszym raporcie Instytut Badań Rynku Turystycznego Traveldaty.

CZYTAJ TEŻ: Traveldata: Wakacyjne kierunki tanieją, ale jest wyjątek

Największe zniżki średnich cen wycieczek w zeszłym tygodniu Traveldata odnotowała w wypadku trzech Wysp Kanaryjskich: Gran Canarii, Lanzarote i Teneryfie (ponownie). Było to odpowiednio: 270, 233 i 190 złotych.

Najbardziej podniosły się za to ceny wyjazdów na Maltę (poprzednio był tam znaczny spadek), o 236 złotych, do Portugalii, o 160 złotycyh, i na Turecka Riwierę – o 115 złotych.

Zmiany średnich cen w ostatnim tygodniu obrazuje mapa, a ich przebieg w tym sezonie na najważniejszych kierunkach przedstawiony jest na wykresie poniżej.

""

Foto: turystyka.rp.pl

""

Foto: turystyka.rp.pl

Drugi tydzień lipca przyniósł w wypadku wylotów między 3 a 9 sierpnia (szczyt sezonu letniego) zdecydowaną przewagę spadków cen wycieczek oferowanych przez biura podroży. Wzrosły jedynie ceny wyjazdów do Turcji – średnio o 27 złotych. Spadki rozciągały się od symbolicznych, jak w wypadku Egiptu (o 7 złotych), poprzez znaczące, jak odnośnie Grecji (o 78 złotych), po bardzo duże w Bułgarii (o 167 złotych) i na Wyspach Kanaryjskich (o 205 złotych).

Nadal relatywnie wysokie pozostają ceny wakacji w Egipcie i Turcji – zauważają w komentarzu autorzy raportu. W obu tych przypadkach były to drugie najwyższe ich poziomy w bieżącym letnim sezonie turystycznym. „Z kolei na Wyspach Kanaryjskich po znacznym spadku po raz czwarty z rzędu średnie ceny stały się zdecydowanie najniższe w sezonie, a jednocześnie niespotykanie bliskie średniemu poziomowi cen notowanemu na kierunkach greckich” – czytamy.

Jak zaznacza Traveldata, w wypadku Bułgarii do rzadko spotykanego w tej skali spadku ceny przyczyniły się bardzo znaczne zniżki w biurze Best Reisen, a w pewnym stopniu także przeceny w Itace i Rainbow. Wycieczki na Wyspy Kanaryjskie, podobnie jak w poprzednim tygodniu, taniały dzięki istotnym zniżkom w biurach Itaka, Rainbow i TUI Poland.

Rekordowa przecena rok do roku

Badanie średniej ceny imprez wobec cen sprzed roku dla wylotów w pierwszym tygodniu sierpnia pokazało z kolei, że w minionym tygodniu średnia cena była mniejsza niż rok temu o 144 złote. W trzech tygodniach wcześniejszych była niższa o 74, 69 i 37 złotych, a przed czterema tygodniami roczna zmiana cen wyniosła jeszcze +51 złotych. Przecena o 144 złote, licząc rok do roku, to zdecydowanie największa zniżka średnich cen wycieczek w obecnym sezonie (największy roczny wzrost średnich cen wyjazdów wystąpił przed 30 tygodniami i wyniósł 224 złote).

W minionym tygodniu zdecydowanie największy roczny spadek cen wycieczek ponownie odnotowano w wypadku podróży na Maltę – o 728 złotych. Również znacznie potaniały wyjazdy na Gran Canarię i Majorkę – o 551 i 501 złotych.

Z kolei największy roczny wzrost cen miał miejsce tym razem w wypadku wakacji w Portugalii – o 411 złotych. Znaczną zwyżkę piąty raz z rzędu Traveldata odnotowała w odniesieniu do wycieczek na Synaj, o 321 złotych, i do Maroka – o 208 złotych.

Już czternasty tydzień z rzędu – zauważają autorzy raportu – ceny paliwa i kurs walut układały się korzystnie dla organizatorów wycieczek. Paliwo lotnicze kosztowało w ubiegłym tygodniu 1,80 złotych za litr i było o 30,2 procent tańsze niż przed rokiem, Jednocześnie w relacji z euro i amerykańskim dolarem złoty był w ostatnim tygodniu w porównaniu rocznym dla uśrednionych rozliczeń turystycznych słabszy o 4,7 procent. W efekcie wpływ tych dwóch czynników na średnie koszty wycieczek zawierał się w przybliżeniu w przedziale od minus 10 do minus 20 złotych.

""

Foto: turystyka.rp.pl

""

Foto: turystyka.rp.pl

W minionym tygodniu jedynym z wiodących kierunków o wyższych cenach wycieczek niż przed rokiem był Egipt – droższy średnio o 183 złote. W wypadku pozostałych kierunków ceny w porównaniach rocznych spadały. W umiarkowanej skali biura podróży obniżyły je na wycieczki do Turcji, o 52 złote, w znacznie większej do Bułgarii, o 170 złotych, a w bardzo dużej do Grecji i na Wyspy Kanaryjskie – o 274 i 370 złotych.

Na mniej popularnych kierunkach w minionym tygodniu w skali roku zdecydowanie najbardziej obniżyły się średnie ceny wyjazdów na Maltę – o 728 złotych. Bardzo znaczną roczną zniżkę cen Traveldata odnotowała w wypadku Majorki – o 501 złotych, a znaczące w odniesieniu do Cypru i Albanii – o 393 i 329 złotych.

„Na pozostałych kierunkach ceny wycieczek były wyższe niż przed rokiem. Istotne ich wzrosty odnotowano w Tunezji i Maroku – o 160 i 208 złotych, zaś bardzo istotne w Portugalii – o średnio 411 złotych” – notuje raport.

Ceny w ETI zanurkowały

W rocznych porównaniach średnich cen wycieczek w największym stopniu obniżyły ceny ETI, o 565 złotych, TUI Poland, o 460 złotych, i Exim Tours – o 445 złotych.

Sporo potaniały też, licząc rok do roku, wyjazdy z Grecosem – o 245 złotych. Nieco mniej z Itaką i Primą Holiday – o 100 i 75 złotych. U pozostałych organizatorów ceny były wyższe niż przed rokiem w granicach od 50 (Coral Travel) do 330 złotych.

W liczbie najniższych bieżących cen wycieczek, czyli na pierwszym lub drugim miejscu w wypadku 24 kierunków sezonu letniego i w trzech kategoriach hoteli, w minionym tygodniu na pierwszym miejscu pozostawał TUI Poland (28 ofert). Za nim uplasowały się Exim Tours (26) i Rainbow (20).

Bardzo znaczny spadek liczby najatrakcyjniejszych ofert w biurze TUI Poland (z 49 do 28) wynika zapewne z wyłączenia z oferty wyjazdów do Egiptu, Tunezji i Turcji.

Najwięcej najniższych cen na wyjazdy do Egiptu oferował Coral Travel (6), do Grecji TUI Poland (13) i Rainbow (6), na Wyspy Kanaryjskie TUI Poland (12) i Itaka (4) do Turcji Coral Travel (6) i Rainbow (3), do Tunezji Exim Tours (6) i Itaka (3), a do Bułgarii Best Reisen (3).

W porównaniu z tym samym okresem sprzed roku TUI Poland wzmocnił swoją pozycję ofertową w Grecji, na Wyspach Kanaryjskich i w Turcji, Exim Tours w Egipcie, Grecji, na Wyspach Kanaryjskich, w Tunezji, Turcji i w Bułgarii, Itaka w Egipcie, Tunezji i Bułgarii, a Rainbow w Tunezji i w Turcji – podsumowuje Traveldata.

Raport kończy tabela w której biura podróży uszeregowane są według tego, jak po przekrojowo najniższych cenach oferowały klientom imprezy turystyczne. W zestawieniu zachowana jest ścisła porównywalność oferowanych kierunków, a zatem biuro X, które sprzedaje jedynie konkretny zestaw kierunków jest porównywane ofertowo tylko i wyłącznie z tymi właśnie kierunkami w pozostałych biurach.

W zestawieniu dla sezonu letniego 2020 zarówno skład jak i kolejność pierwszej piątki organizatorów pozostały takie same jak przed tygodniem. Jedyną nieco istotniejszą zmianą była poprawa sytuacji Corala Travel, co było konsekwencją większych niż u rywali zniżki cen.

""

Foto: turystyka.rp.pl

Obawy o zdrowie i portfele niszczą popyt

Wyjątkowo autorzy analizy opatrują ją szerszym komentarzem. Jak piszą, spadające ceny wyjazdów w biurach podróży mogą świadczyć o postępującej nierównowadze na rynku wycieczek, która ma zapewne źródło w słabym popycie.

Ich zdaniem wielu turystów nie jest jeszcze wolnych od licznych obaw o zdrowie spowodowanych pandemią. „Mogą one np. dotyczyć sytuacji, gdy mimo zachowania ostrożności okaże się, że na pokładzie samolotu przebywała osoba(y) zakażone koronawirusem, co może prowadzić do konieczności odbycia późniejszej kwarantanny. Pewne znaczenie mogą mieć również mniej korzystne wskaźniki epidemiczne w niektórych krajach docelowych”.

O stosunkowo słabym popycie świadczy też słabe wypełnienie samolotów tanich linii lotniczych w rejsach na kierunkach turystycznych. Ryanair w lipcu ograniczył siatkę połączeń do mniej więcej połowy planowanej na sierpień i wrzesień.

Mimo relatywnie korzystnej sytuacji gospodarczej, a zwłaszcza jej krótko- i średnioterminowych perspektyw, opinie konsumentów są przeważnie głęboko minorowe – dodają eksperci z Traveldaty.

„Dobrym przykładem jest bardzo istotny wskaźnik własnej sytuacji finansowej w ocenie konsumentów w okresie następnych 12 miesięcy, według badania z czerwca w wersji danych wyrównanych sezonowo.

Przy średnim wskaźniku dla Unii Europejskiej na poziomie minus 5,2 procent wypada on dla Polski bardzo niekorzystnie, gdyż z wynikiem minus 14,2 procent (przewaga pesymistów nad optymistami) jest on kolejny miesiąc z rzędu trzecim najgorszym w UE przed Słowenią (-20,0) i Grecją (-22,5). Wyraźnie lepiej wypadają w tych badaniach nawet zdecydowanie bardziej dotknięte przez kryzys wywołany pandemią koronawirusa Hiszpania (-10,6), Francja (-15,7) i Włochy (-4,4), jak również cała Eurostrefa (-4,3) i Niemcy (-0,3)” – przytaczają dane.

Być może był to wynik wpływu kampanii wyborczej na ludzi. Gdyby tak było, dawałoby to nadzieję, że obecnie, kiedy znamy już wynik wyborów, zbliżą się one bardziej do średniej europejskiej.

W minionym tygodniu średnia cena wycieczki w biurze podróży z wylotem między 3 i 8 sierpnia 2020 spadła o 59 złotych w stosunku do ceny, jaka była tydzień wcześniej. Był to kolejny spadek, po tym, jak poprzednio wzrosła o 2 złote, a w dwóch zestawieniach wcześniejszych spadała o 28 i 56 złotych – podaje w najnowszym raporcie Instytut Badań Rynku Turystycznego Traveldaty.

CZYTAJ TEŻ: Traveldata: Wakacyjne kierunki tanieją, ale jest wyjątek

Pozostało 95% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Biura Podróży
Polska spółka TUI rozwija biznes turystyczny w Czechach. „Podwoimy liczbę klientów”
Biura Podróży
W polskiej turystyce startuje nowa marka. "Prosta, krótka, dobrze się kojarząca”
Biura Podróży
Seria wakacyjnych obniżek przerwana. Pierwszy raz od 11 tygodni jest drożej
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biura Podróży
Itaka zachęca: Dzięki nam „Langkawi Best Wey”, czyli "Langkawi naprawdę najlepsze"