Betlej: Podskoczyły ceny wycieczek

Filip Frydrykiewicz

W ostatnim tygodniu wzrosła mocno średnia cena wakacji z biurem podróży. Najbardziej zdrożały wycieczki do Turcji, na Wyspy Kanaryjskie i do Bułgarii – pisze ekspert

Sprzedaży wycieczek od dwóch, trzech tygodni, zwłaszcza w końcowych dniach stycznia, poprawia się. Wiązać to można z poprawą nastrojów konsumenckich – zaczyna swoje podsumowanie ostatniego tygodnia prezes Instytutu Badań Rynku Turystycznego Traveldata Andrzej Betlej. Chociaż od razu dodaje też, że zwolennicy Platformy Obywatelskiej i lewicy w styczniu wyrażali większe obawy o „materialne warunki życia w perspektywie średnioterminowej (do trzech lat)” niż w grudniu (badania Kantar Public).

Klienci zwlekają z kupowaniem

Mimo lekkiej poprawy, sprzedaż pozostaje „znacząco poniżej możliwości” – uważa ekspert. Dzieje się tak przez „nadmierny pesymizm niektórych grup społecznych” i przez wywołane doświadczeniami z ubiegłego sezonu oczekiwanie konsumentów na niższe ceny.

Warto przy tym zauważyć – pisze Betlej – że wycieczki z nieodległym terminem realizacji sprzedają się na ogół dobrze, a ceny osiągane przy sprzedaży last minute są najczęściej korzystne dla organizatorów. Podobne trendy występują również w tanich liniach lotniczych, gdzie wyraźnie niższym, w porównaniu z zeszłym rokiem, cenom na wakacje towarzyszą często znacznie większe ceny rejsów z terminami wylotów w najbliższych tygodniach.

Niemcy też mają problem

Jak zauważa autor, podobna tendencja występuje w Niemczech. Sprzedaż wyjazdów zimowych idzie tam wyraźnie lepiej niż wyjazdów letnich. Potwierdzają to dane rynkowe i publikowane ostatnio informacje Thomasa Cooka, które wskazują na nadzwyczaj słabą sprzedaż lata, czyli spadek o 12 procent w ostatnim kwartale 2018 roku, przy spadku sprzedaży zimy tylko o 2 procent.

Tam jednak pesymizm konsumentów może mieć mniejsze znaczenie, gdyż mimo sygnałów o zwolnieniu tempa rozwoju gospodarczego, nastroje konsumentów „trzymają się dość mocno”. Tamtejsze media, które cieszą się dość dużym zaufaniem obywateli, wspierają gospodarkę „patriotyczną narracją”. Najprawdopodobniej większą też rolę odgrywają negatywne doświadczenia z ubiegłorocznego sezonu, które podobnie jak w Polsce, każą zachować wstrzemięźliwość w szybkim nabywaniu wycieczek.

Tygodniowy skok cen

Porównanie cen wakacji w szczycie sezonu, czyli w pierwszym pełnym tygodniu sierpnia (5 – 11 sierpnia), zebranych 7 lutego przeprowadzone przez Traveldatę – pisze dalej Betlej – pokazało, że w ciągu ostatniego tygodnia wyjazd z biurem podróży podrożał średnio o 68 złotych w tygodniach poprzednich ceny spadły o 7 złotych i wzrosły o 48, 14, 3 i 7 złotych). Tylko jeden kierunek, i to nieznacznie, potaniał – chodzi o Portugalię, której średnia cena spadła w tym czasie o 12 złotych.

Najbardziej rosła ona natomiast w odniesieniu do wyjazdów na Gran Canarię, do Turcji Egejskiej i na Majorkę – odpowiednio o 236, 155 i 131 złotych.

Skala wzrostu średnich cen na przełomie stycznia i lutego była dość podobna do tej sprzed roku (plus 75 złotych w dwa tygodnie), zwłaszcza jeśli nie brać pod uwagę ubiegłotygodniowego spadku cen o 7 złotych, który był efektem wycofania oferty przez biuro Net Holiday – opisuje Betlej.

Zmiany cen w ostatnim tygodniu obrazuje mapa, a ich przebieg w tym sezonie przedstawiony jest na wykresie poniżej.

Widać, że wyraźnie więcej niż średnia (68 złotych) podniosły się ceny wyjazdów z biurami podróży do Turcji i na Wyspy Kanaryjskie – o 119 i 115 złotych. W zbliżonym stopniu do średniej wzrosły ceny wycieczek do Bułgarii – o 64 złote. Stosunkowo niewiele wzrosły natomiast ceny podróży do Egiptu i Grecji – o 29 i 42 złote.

Mimo mniejszego wzrostu ceny wakacji z biurem podróży w Egipcie nadal są relatywnie drogie i są wyraźnie droższe od wycieczek do Bułgarii, a znacznie bliższe cenom wyjazdów do Turcji – wskazuje autor. Jego zdaniem jedną z przyczyn tego stanu rzeczy są systematycznie rosnące ceny w Egipcie i umacnianie się tamtejszej waluty, czyli egipskiego funta. Z kolei relatywnie mniej kosztowne ceny wycieczek do Bułgarii wynikają z dużego wpływu na nie niskich cen biura TUI Poland.

To samo badanie, ale odniesione do cen sprzed roku, pokazało, że tegoroczna średnia jest mniejsza o 13 złotych (poprzednio ceny były mniejsze o 31 złotych i wyższe o 10 złotych, a w tygodniach wcześniejszych niższe o 3 i 7 złotych).

Jak dodaje ekspert, takie czynniki jak cena paliwa (wyższa o 0,8 procent) i słabszy złoty (o ponad 5,5 procent ) wskazują, że koszty organizatorów wyjazdów były większe niż przed rokiem o 95 – 105 złotych.

Komentując dane na mapie i wykresie Betlej pisze, że nadal utrzymuje się wyraźna zwyżka średnich cen wycieczek do Egiptu i Turcji. Rok do roku wzrosły one o 287 i 168 złotych. Stosunkowo niedużo spadła natomiast cena wyjazdów do Bułgarii – o 14 złotych. Bardziej zdecydowanie obniżyła się średnia do Grecji – o 77 złotych.

W tym roku najmocniej spada cena wypoczynku na Wyspach Kanaryjskich – rok do roku średnio o 234 złote.

Z mniej masowych kierunków największy wzrost cen odnotowano na Malcie, w Portugalii i w Tunezji – o 170, 158 i 147 złotych. W umiarkowanym stopniu obniżyły się ceny w Maroku – o 38 złotych, dość znacznie na Majorce i w Albanii – o 121 i 192 złote, a największą przecenę odnotowano na Cyprze – średnio o 314 złotych – pisze Betlej.

TUI przoduje w niskich cenach

Traveldata zbadała też, jak ceny zmieniły się w poszczególnych biurach podróży. Największą zniżkę średnich cen w porównaniu z ubiegłym sezonem odnotowała w ofercie biura TUI Poland. Była ona o około 205 złotych tańsza, z tym że średnia zniżka cen w grupie hoteli, które były obecne również w poprzednim sezonie była mniejsza i wyniosła około 160 złotych. Na drugim miejscu w tym współzawodnictwie uplasowało się biuro Rainbow. Jego wyjazdy były mniej kosztowne niż przed rokiem o około 55 złotych.

Pozostali organizatorzy mieli wyższe średnie ceny niż w tym samym okresie poprzedniego sezonu. Różnice wynosiły od 17 złotych (Coral Travel) do 520 złotych.

Jeśli natomiast zmierzyć liczbę najniższych cen wycieczek (na pierwszym lub drugim miejscu w wypadku 24 kierunków, w trzech kategoriach hoteli), to pierwszą pozycję nadal – choć z nieco mniejszą przewagą niż w wielu wcześniejszych tygodniach – utrzymało TUI Poland z liczbą 37 ofert (poprzednio 40, przed rokiem 21, a przed dwoma 18 takich ofert), przed Itaką z liczbą 26 ofert (poprzednio 22, przed rokiem 30, a przed dwoma 33 takich ofert), Coral Travel z 20 ofertami (poprzednio 21, przed rokiem 21, a przed dwoma 22 oferty).

Przewaga TUI Poland nad innymi organizatorami nadal pozostawała szczególnie wyraźna w wypadku wyjazdów do hoteli niższych kategorii. Świadczyć to może o kontynuowaniu przez tego touroperatora przesunięcia biznesu w stronę słabiej sytuowanych klientów masowych, „choć jest już widoczna pewna modyfikacja tego nastawienia” – opisuje Betlej.

Szykuje się zmiana na początku tabeli?

Najwięcej najniższych cen na wyjazdy do Egiptu, osiem, w badanym przez Traveldatę okresie miało biuro Coral Travel. W ofertach wyjazdów do Grecji przodowała Itaka – 11 najniższych cen. Za nią uplasowały się Rainbow (9 ofert) i TUI Poland (8 ofert). Na Wyspy Kanaryjskie najniższe ceny miał TUI (10 ofert), a za nim Itaka (6 ofert). Kto się wybierał do Turcji, powinien szukać niedrogich wyjazdów w Coralu Travel (5 ofert) i TUI Poland (3 oferty). W wypadku Tunezji najwięcej atrakcyjnych ofert miał Exim Tours (5 ofert), a w Bułgarii TUI Poland (3) i Exim Tours (2 oferty).

W porównaniu z okresem sprzed roku TUI Poland osłabiło swoją pozycję w Egipcie, a wzmocniło w Grecji i w Turcji, Rainbow wzmocnił w Grecji, Exim Tours w Tunezji, a Coral Travel w Turcji i Tunezji kontynentalnej – podsumowuje autor opracowania

Na koniec przedstawia tabelę z biurami podróży, które w ostatnim tygodniu po przekrojowo najkorzystniejszych cenach oferowały klientom imprezy turystyczne.

Zestawienie w sezonie Lato 2019 – podobnie jak wszystkie poprzednie – otwiera z wyraźną przewagą biuro TUI Poland, ale uległa ona jednak znacznemu zmniejszeniu. Ostatnio biuro podniosło bowiem ceny w nieco większej skali niż przeciętna na rynku, stąd odchylenie od średniej jest mniejsze niż w poprzednim tygodniu.

Pierwsza czwórka pozostała identyczna jak w poprzednim zestawieniu, ale uwagę zwraca coraz lepsza relatywna pozycja biura Coral Travel w zakresie odchylenia od rynkowej średniej. Kontynuacja tego trendu może spowodować, że na progu sezonu lato 2019 mogłoby nawet dojść do zmiany na pozycji branżowego lidera niskich cen – prognozuje Andrzej Betlej.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

W TUIfly stewardesa zastąpiła pilota

W trakcie jednego z lotów TUIfly z powodu nagłej niedyspozycji zdrowotnej drugi pilot nie ...

Międzynarodowa zrzutka na remont paryskiej Notre Dame

Słynna paryska katedra Notre Dame, która w tym roku obchodzi 854. rocznicę swego powstania, ...

Latem bieszczadzka kolejka częściej na torze

Podczas wakacji Bieszczadzka Kolejka Leśna będzie kursować co najmniej pięć razy dziennie. – Będzie ...

Lufthansa City Center: Z Lucy możemy więcej

Lufthansa City Center International (LCCI) uruchomiła platformę z usługami turystycznymi. Nazwała ją Lucy Przez ...

Po upadku konkurencji Ryanair i easyJet podwyższają ceny

Linia lotnicza Thomas Cook już nie lata. Należący do koncernu niemiecki Condor dostanie wsparcie ...

Morze Śródziemne na ścieżce do śmierci

Morze Śródziemne jest najbardziej zagrożonym akwenem na świecie – alarmują badacze Intensywność życia w ...