Betlej: A jednak sprzedaż (biurom podróży) rośnie!

Opublikowane przez Turystyczny Fundusz Gwarancyjny danych za ostatnie dwa kwartały pokazują, że sprzedaż jest dużo lepsza niż podaje MerlinX i niż się niektórym wydawało. Inna rzecz, że zyski na razie są gorsze niż przed rokiem – pisze ekspert

Publikacja: 13.05.2019 07:17

Betlej: A jednak sprzedaż (biurom podróży) rośnie!

Foto: AFP

Najnowszy tygodniowy materiał omawiający wydarzenia w turystyce wyjazdowej prezes Instytutu Badań Rynku Turystycznego Traveldata Andrzej Betlej zaczyna od omówienia statystyk podanych przez Turystyczny Fundusz Gwarancyjny (TFG), które są „najlepszym źródłem (…) do oceny sytuacji rynkowej od strony sprzedaży” wycieczek w biurach podróży.

Czytaj: „Turystyczny Fundusz Gwarancyjny: Rośnie liczba klientów biur podróży”.

Żeby wyodrębnić samą zorganizowaną turystykę lotniczą – wyjaśnia ekspert – należy wyniki czarterów uzupełnić jeszcze o klientów biur podróżujących tanimi liniami i liniami rejsowymi, a zmniejszyć o liczbę turystów podróżujących samodzielnie, ale korzystających z lotów czarterowych zakupionych często w biurach podróży.

Sprzedaż rośnie, a nie spada

Po przeprowadzeniu tych obliczeń w odniesieniu do IV kwartału 2018 roku i I kwartału 2019 roku autor stwierdził, że sprzedaż wycieczek lotniczych była na koniec marca o 9,4 procent większa niż rok wcześniej. Dynamika sprzedaży samych ofert na sezon letni 2019 wyniosła około 8 procent.

To zapewne znacznie więcej niż mogło się spodziewać wiele osób ze środowiska turystycznego, szczególnie jeśli zasugerowały się one wynikami podawanymi przez raporty z systemu MelinX, które „nieustająco wskazują na dwucyfrowe spadki sprzedaży lata 2019 od 11 do 13 procent” – komentuje autor.

Traveldata ilustruje dynamikę sprzedaży wycieczek lotniczych wykresem.Zielone obramowania zawierają dane TFG – na koniec czwartego kwartału 2018 i pierwszego kwartału 2019. Niebieskie słupki oznaczają przybliżoną tygodniową dynamikę łącznej sprzedaży (lata i zimy), granatowa linia pokazuje przebieg dynamiki sprzedaży skumulowanej, czyli liczonej od początku, a czerwona dynamikę skumulowaną sezonu letniego, która jest dość zbliżona do przebiegu łącznej sprzedaży, gdyż lato stanowi jej dominujący składnik.

Za większość, o ile nie za całość wzrostu lata (około 8 procent) odpowiada zapewne biuro TUI Poland – uważa Betlej. Aczkolwiek – zaznacza – w lutym i w marcu bardzo dużą dynamikę sprzedaży imprez letnich (ponad 36 procent) wykazało biuro Rainbow, a znacznie większą sprzedaż niż przed rokiem mają też Coral Travel i Exim Tours.

Z danych TFG pośrednio wynika też, że do końca marca biura sprzedały około 970-975 tysięcy wycieczek lotniczych (przed rokiem około 900 tysięcy). Oznacza to – przy założeniu, że dynamika sprzedaży zostanie utrzymana na mniej więcej tym samym poziomie – przybliżone zaawansowanie sprzedaży lata 2019 na poziomie 34-35 procent, a łącznie z zimą około 43 procent – wyjaśnia ekspert.

W drodze do zysków

Z kolei na koniec kwietnia sprzedaż imprez letnich wyniosła 1140-1145 tysięcy, co stanowi nieco ponad 40 procent całego lata. Oznacza to też, że do sprzedania pozostało jeszcze około 1,7 miliona. A od tego z jakim zyskiem biura je sprzedadzą zależy, czy i ile w tym roku zarobią.

Można szacować, że zysk operacyjny branży na koniec marca był o około 30 milionów złotych mniejszy niż w tym samym okresie przed rokiem – ocenia Betlej. I dodaje, że jeśli wziąć pod uwagę zabezpieczenia, jakie touroperatorzy robią w bankach, żeby nie być zależnymi od wahań kursu walut, zysk „przedstawia się jeszcze mniej korzystnie”.

Jak jednak dodaje, nie należy się tym zanadto przejmować, gdyż pierwsza połowa poprzedniego sezonu charakteryzowała się bardzo dobrymi zyskami, druga natomiast przyniosła biurom ogromne straty. W tym sezonie najprawdopodobniej taka sytuacja nie wystąpi i obie części sezonu będą zyskowne, a łączny wynik znacznie lepszy niż w poprzednim nieudanym roku w turystyce wyjazdowej.

Komisja Europejska nie pomogła

Dalej Betlej zwraca uwagę, że tanie linie lotnicze gwałtownie opuściły ceny, co może być wynikiem ich zaawansowanych obliczeń, antycypujących sprzedaż, z uwzględnieniem słabych nastrojów konsumenckich. Wyjątkiem są ceny biletów na Wyspy Kanaryjskie, które zdecydowanie rosną.

Jak dalej pisze Betlej, najnowsze prognozy gospodarcze Komisji Europejskiej, ogłaszane dwa razy w roku (maj i listopad) i będące rezultatem wnikliwej pracy wielu specjalistów i analityków, pokazują że polska gospodarka wypada rewelacyjnie. Prognozowane tempo wzrostu zostało ocenione – oprócz Malty kwalifikowanej jako raj podatkowy – jako najwyższe w Unii, 4,2 procent. Jednocześnie większości państw w Unii Europejskiej obniżono ten wskaźnik.

Prognozy Komisji Europejskiej przeszły jednak bez większego echa, co może być dla touroperatorów kolejnym sygnałem, że by nie liczyć zbytnio na poprawę nastrojów konsumentów. „Nawet ewidentnie bardzo istotne i dobre (…) wiadomości w tym sezonie raczej nie będą wspierać turystyki” – ocenia Betlej.

Turcja w górę

W minionym tygodniu wycieczki w biurach podróży z wylotami między 5 a 11 sierpnia średnio podrożały o 39 złotych (w tygodniach poprzednich cena wzrosła o 56, spadła o 15 złotych i wzrosła o 37 i 62 złote).

Zmiany średnich cen w ostatnim tygodniu obrazuje mapa, a ich przebieg w tym sezonie na najważniejszych kierunkach przedstawiony jest na wykresie zamieszczonym poniżej.

Ogólne tempo wzrostu – opisuje Beltej – średnich cen wycieczek pozostaje duże – od pierwszego tygodnia lutego podrożały one średnio o 377 złotych, czyli o 11,5 procent. Dla wcześniejszych terminów wylotów (np. w czerwcu) zwyżki są często nawet większe, a jeszcze bardziej drożeją wycieczki sprzedawane w okresie tzw. last minute – coraz wyraźniej przewyższają ceny ubiegłoroczne. W minionym tygodniu zdecydowanie bardziej od średniej (czyli od 39 złotych) wzrosły ceny wycieczek do Turcji (o 67 złotych). Zdecydowanie najłagodniejszy był tym razem średni wzrost cen wycieczek do Grecji i Egiptu – o 8 i 6 złotych.

Nadal zwraca uwagę systematyczne podnoszenie się cen imprez turystycznych do Grecji, które pomimo ostatniego zwolnienia dynamiki podrożały od pierwszego tygodnia marca o 325 złotych.

Badanie natomiast średniej ceny imprez wobec cen sprzed roku dla wylotów w pierwszym pełnym tygodniu sierpnia pokazuje, że obecna średnia cena była większa o 93 złote (w poprzednich 9 tygodniach ceny były wyższe o 77, 92, 145, 85, 89, 105, 64, 53 i 25 złotych).

Z perspektywy dwóch sezonów liczonych łącznie (czyli wobec sezonu 2017 dla wylotów w pierwszym tygodniu sierpnia) najbardziej zwyżkowały średnie ceny wycieczek do Turcji i Egiptu – o 303 i 264 złote. Znacznie niższy był wzrost cen wyjazdów do Grecji – o 139 złotych, w niedużym stopniu zaś zdrożały ceny wyjazdów do Tunezji i Bułgarii – średnio o 28 i 21 złotych. Tradycyjnie w tym sezonie i w tym ujęciu znacznie zniżkowały ceny wyjazdów na Wyspy Kanaryjskie – o średnio 175 złotych – opisuje autor.

Rainbow stawia na trójki

Jedynie w Rainbow średnia cena była mniejsza niż przed rokiem, o 110 złotych, a jeśli liczyć tylko te same hotele, które były w ofercie tego biura także przed rokiem – to 70 złotych. Może to oznaczać, że organizator uzupełnia ofertę o mniej kosztowne obiekty, co wzmacniałoby jego bardzo silną pozycją w segmencie hoteli trzygwiazdkowych.

W liczbie najniższych cen wycieczek, czyli na pierwszym lub drugim miejscu w wypadku 24 kierunków i w trzech kategoriach hoteli, to pozycję lidera utrzymywało TUI Poland z liczbą 31 ofert. Za nim uplasowały się Rainbow z 25 ofertami i Coral Travel z 22 ofertami.

Najwięcej niskich cen na wyjazdy do Egiptu miały Coral Travel (8 ofert) i Best Reisen (4). Wakacje w Grecji były najtańsze w Rainbow (11) i Grecosie – (8). Na Wyspy Kanaryjskie najwięcej i najtaniej wyjazdów oferowały TUI Poland (9) i Rainbow i Itaka (po 5). Tanie podróże do Turcji były domeną Coral Travel (6) i TUI Poland (4). W wypadku Tunezji przodowały Exim Tours, Coral Travel, Rainbow i Sun & Fun (wszystkie po 3 oferty), a w Bułgarii TUI Poland (3).

W porównaniu z okresem sprzed roku biuro Rainbow wyraźnie wzmocniło swoją pozycję w Grecji, na Wyspach Kanaryjskich i w Tunezji (Dżerba), TUI Poland na Wyspach Kanaryjskich, w Turcji i Grecji, a Coral Travel w Egipcie i Bułgarii – wyjaśnia ekspert.

W tabeli biur podróży, które w ostatnim tygodniu po przekrojowo najkorzystniejszych cenach oferowały klientom imprezy turystyczne skład organizatorów pozostaje ten sam co przed tygodniem, ale zmieniła się ich kolejność w tabeli. Awansowały Itaka i Rainbow o jedną pozycję (z siódmej i szóstej). Wyprzedzające je biuro Sun & Fun przesunęło się z pozycji piątej na siódmą gdyż praktycznie nie zmieniło cen, a oba wymienione biura dokonały ich umiarkowanych obniżek.

Przeloty coraz tańsze

W ostatnich ośmiu tygodniach ceny biletów w tanich liniach lotniczych Ryanair nieco się obniżyły – pisze dalej Betlej – ale nadal znacząco przewyższają poziom sprzed roku (duże czerwone pole na wykresie).

W wypadku pozostałych kierunków turystycznych ceny coraz bardziej oddalają się od zeszłorocznych (zielone pole wyraźnie większe).

W relacji z poprzednim sezonem kolejny raz najbardziej spadły ceny przelotów do Grecji i do Włoch – o 303 i 237 złotych. Mniej potaniały do Portugalii i do Bułgarii – o 145 i 92 złote. Dość umiarkowanie zdrożały przeloty do Hiszpanii – średnio o 73 złote, licząc rok do roku.

W Wizz Airze ceny przelotów na Wyspy Kanaryjskie utrzymują się od listopada na bardzo wysokim poziomie ponad 2,5 tysiąca złotych. W porównaniu z sytuacją sprzed dwóch tygodni odnotowano ich nieduży wzrost – z 2543 do 2578 złotych.

Na pozostałych kierunkach turystycznych kontynuowany jest wyraźny trend spadkowy cen przelotów, a ceny zmieniają się według trajektorii bardzo zbliżonej do obserwowanej przed rokiem – wyjaśnia Betlej.

Najmocniej, licząc rok do roku, spadły ceny przelotów do Włoch – średnio o 240 złotych. Dużo mniej w wypadku Portugalii – o 46 złotych. Na kierunkach hiszpańskich, greckich (Korfu i Ateny) i do Bułgarii ceny rejsów były natomiast większe niż przed rokiem wyższe – o odpowiednio 396, 310 i 96 złotych.

Najnowszy tygodniowy materiał omawiający wydarzenia w turystyce wyjazdowej prezes Instytutu Badań Rynku Turystycznego Traveldata Andrzej Betlej zaczyna od omówienia statystyk podanych przez Turystyczny Fundusz Gwarancyjny (TFG), które są „najlepszym źródłem (…) do oceny sytuacji rynkowej od strony sprzedaży” wycieczek w biurach podróży.

Czytaj: „Turystyczny Fundusz Gwarancyjny: Rośnie liczba klientów biur podróży”.

Pozostało 96% artykułu
Biura Podróży
35 lat Itaki: 10 milionów klientów i największy zysk w historii
Biura Podróży
Majówka - kierunek zagranica. „To przez mocną złotówkę i złą pogodę w Polsce”
Biura Podróży
Zuzanna Sprycha na czele Turystycznej Organizacji Otwartej
Biura Podróży
Wakacje z biurem podróży. Grecja i Hiszpania tańsze niż Bułgaria i Turcja
Biura Podróży
Do kogo po tanie wakacje w dobrych hotelach? Zdecydowanie prowadzi jedno biuro podróży