Sieć agencyjna Travelplanet.pl* podsumowała miniony rok w sprzedaży wycieczek. Jak podaje w „Raporcie podróżnika”, sprzedała wtedy o 11 procent więcej wyjazdów z biurami podróży niż rok wcześniej. To bardzo dobry wynik, zważywszy, że wiele wskazuje, że rynek turystyki wyjazdowej nieznacznie, ale jednak w 2016 roku się skurczył, porównując rok do roku. Polski Związek Organizatorów Turystyki zanotował 2 procent mniej transakcji u touroperatorów („W biurach podróży rok 2016 był rokiem spadku”), a Instytut Badań Rynku Turystycznego Traveldata ocenia, że spadek mógł wynieść do 3 procent.
Utrwalona nowa geografia
Rok był też wyjątkowy pod innymi względami. Obawy ludzi przed kierunkami „niebezpiecznymi” spowodowały utrwalenie się nowej geografii wyjazdów, która dała o sobie znać już w troku 2015. Z wakacyjnych planów polskich turystów prawie wypadła Tunezja, bardzo mocno ograniczyli oni też wyjazdy do Egiptu i Turcji. Dużo więcej za to wyjechało ich do Grecji, Hiszpanii, Bułgarii i krajów, które wcześniej nie stanowiły tak istotnych kierunków w turystyce wyjazdowej Polaków, jak Włochy, Portugalia, Chorwacja czy Albania.
Drugie zjawisko obserwowane wyraźnie w minionym roku to wyraźne przesunięcie decyzji o zakupie wyjazdu przez klientów biura podróży. Od stycznia do czerwca sprzedaż była dużo mniejsza niż rok wcześniej. Dopiero lipiec przyniósł odwrócenie tej tendencji, co w konsekwencji oznaczało dużo więcej sprzedanych imprez na wrzesień i październik. Polacy wyjechali więc na zorganizowane zagraniczne wakacje, ale później niż zwykle.
Zmiana geografii wyjazdów – zauważają autorzy raportu – pociągnęła za sobą jeszcze jedno widoczne w statystykach zjawisko. Chodzi o mierzony w gwiazdkach hotelowych spadek standardu wypoczynku. Turystom jadącym do Grecji czy Hiszpanii częściej niż w latach minionych, wystarczyły hotele trzygwiazdkowe niż cztero- czy pięciogwiazdkowe. Wcześniej korzystali oni z obiektów o wyższym standardzie, ale wcale nie droższych, w Tunezji, Egipcie i Turcji.
W efekcie na wakacje z biurami podróży klienci Travelplanet.pl wydali w 2016 roku o 3 procent więcej niż w roku 2015.