W lutym i marcu powinniśmy obserwować lepsze rezultaty sprzedaży w biurach podróży – wróży prezes Instytutu Badań Rynku Turystycznego Traveldata Andrzej Betlej. Zaskoczył go chyba dobry wynik z ostatniego raportu Polskiego Związku Organizatorów Turystyki z trzeciego tygodnia tego roku („Do biur podróży wrócił dwucyfrowy wzrost”), bo jak napisał, „dynamika bieżącej sprzedaży wycieczek zdecydowanie się poprawiła” i w segmencie imprez lotniczych osiągnęła plus 12,2 procent, chociaż, „w drugiej połowie grudnia i w styczniu weszła w wyraźny trend spadkowy”. „Na razie optymistyczne jest jednak to, że tegoroczny poziom dynamiki skumulowanej nadal o ponad 30 procent przewyższa jej poziom ubiegłoroczny (minus 9 procent)” – wylicza.
Jego zdaniem nastroje konsumentów poprawiły się po tym, jak nastąpiło przesilenie w kwestii konfliktu w Sejmie między częścią opozycji a większością rządową spowodowanego sposobem uchwalenia budżetu na 2017 rok. Poprawa nastrojów była szczególnie mocna była „w obszarze Polski B oraz w zakresie ważnych dla turystyki subindeksów konsumenckich”.
Na wykresie Traveldata przedstawia radykalną zmianę subindeksów konsumenckich ważnych dla koniunktury w branży turystyki wyjazdowej. „Należy przy tym pamiętać o bardzo istotnym elemencie, jakim jest udział przedsprzedaży w pierwszych 6 – 7 miesiącach, na którą w dużo większym stopniu oddziałują poglądy wyprzedzające (…). W miarę zbliżania się wakacji stopniowo coraz większą rolę odgrywać będą wskaźniki bieżące, a słabł będzie wpływ wskaźników wyprzedzających” – prognozuje ekspert.
I komentuje kolejny wykres: Na wykresie operujemy kroczącymi średnimi 3-miesięcznymi, ale ostatnie dwa wyniki są miesięczne, po to aby skuteczniej pokazać faktyczną dynamikę zmian subindeksów wynikającą z niezwykle dynamicznie zmiennej sytuacji politycznej wokół polskiego parlamentu.