Reklama
Rozwiń

PIT rusza na pomoc organizatorom imprez firmowych

Przy Polskiej Izbie Turystyki powstał Zespół do spraw MICE. Jego pierwszym przewodniczącym został prezes biura podróży Flugo Andreo Grzębowski

Publikacja: 11.07.2017 23:16

W pierwszym przewodniczącym zespołu został Andreo Grzębowski (w niebieskiej marynarce)

W pierwszym przewodniczącym zespołu został Andreo Grzębowski (w niebieskiej marynarce)

Foto: Polska Izba Turystyki

W dzisiejszym, pierwszym, posiedzeniu wzięło udział trzynastu zainteresowanych, w tym przedstawiciele biur podróży Africa Line, Intour Polska i Global Incentive. Grzębowski został wybrany na przewodniczącego wcześniej, drogą elektronicznego głosowania przez członków Rady Naczelnej PIT.

Grzębowski jest współwłaścicielem i prezesem działającego od 1998 roku biura podróży Flugo, które zaczynało działalność jako touroperator prowadzący wyprawy do krajów egzotycznych, ale od kilku lat 90 procent jego aktywności dotyczy organizowania imprez typu incentive.

Jak mówi Andreo Grzębowski, choć on sam od lat jest członkiem PIT, a nawet wiceprzewodniczącym oddziału kujawsko-pomorskiego tej organizacji, to z problemami, jakie napotyka w działalności szeroko pojęty sektor MICE (skrót od angielskich określeń: meetings, incentives, conferences, events) stał dotychczas z boku. Teraz uznał, że warto się zaangażować i wprząc PIT w ich rozwiązywanie. – Polska Izba Turystyki ma prestiż, doświadczenie i możliwości, w tym prawne, jakich nie ma żadna inna organizacja w naszej branży – wyjaśnia. – W tym również na arenie międzynarodowej jako aktywny członek europejskiej organizacji zrzeszającej podobne izby z różnych krajów, ECTAA (prezes PIT, Paweł Niewiadomski jest wiceprezesem ECTAA – red.).

Grzębowski liczy, że PIT, który skutecznie walczy o interesy firm związanych z turystyką wyjazdową, pomoże też firmom, zajmującym się  imprezami firmowymi. Chodzi o podjęcie lobbingu na rzecz zmiany lub wyjaśnienia przepisów, którym ta działalność podlega.

Na pierwszym posiedzeniu – relacjonuje Grzębowski – członkowie nowo powołanego zespołu postanowili w pierwszej kolejności wyjaśnić z marszałkiem województwa mazowieckiego Adamem Struzikiem interpretację przepisów o obowiązkowych gwarancjach, jakimi są objęci organizatorzy turystyki. – Chcielibyśmy uzgodnić z nim wspólne stanowisko, które przyda się podczas prac nad ustawą o imprezach turystycznych – mówi Grzębowski. W Ministerstwie Sportu i Turystyki kończy się właśnie przygotowywanie jej projektu. Organizatorzy MICE chcieliby, by przepisy które wyjdą z Sejmu były jednoznaczne w kwestii uzyskiwania przez nich odszkodowania, w razie upadku biura podróży, u którego kupują usługi. Na razie nie jest to możliwe, ze względu na charakter wzajemnych umów – do odszkodowania ma prawo tylko indywidualny turysta, przepisy nie przewidują odszkodowań dla firm zawierających umowy cywilno-prawne na usługi dla całych grup uczestników wyjazdów.

– Ten problem wystąpił na przykład po upadku biura podróży GTI, w którym moja firma wykupiła usługi za 100 tysięcy złotych – wyjaśnia Grzębowski.

– Druga kwestia dotyczy ujednolicenia w Unii Europejskiej stawek VAT na nasze usługi i możliwości ubiegania się o zwrot tego podatku. Teraz jest tak, że o ile Grecy czy Włosi zwracają nam VAT, o tyle hiszpańskie służby finansowe twierdzą, że ich przepisy nie pozwalają na to – dodaje Grzębowski.

Podobnie rozwiązania wymaga problem odszkodowań w razie niewykonania usługi przez linię lotniczą. – Nasi klienci coraz częściej naciskają, żebyśmy korzystali z niskokosztowych linii lotniczych, bo są tańsze niż linie regularne. Tymczasem to wzmaga nasze ryzyko, bo jeśli taka linia upadnie lub z innych względów nie wykona usługi, uderzy to w organizatora wyjazdu. Tak na przykład wycofanie się na dwa dni przed wylotem przewoźnika czarterowego doprowadziło w zeszłym roku do upadku krakowskiego biura Nautica Incentive – opowiada.

Grzębowski szacuje, że w Polsce działa około 400 firm reklamowych, które zajmują się imprezami typu incentive i 150 biur podróży, prowadzących taką działalność niejako przy okazji swojej działalności podstawowej. Ich roczne przychody to 2 miliardy złotych. Liczy, że do jesieni jego zespół podwoi liczbę członków i zmieni status na status komisję PIT ds. MICE.

W dzisiejszym, pierwszym, posiedzeniu wzięło udział trzynastu zainteresowanych, w tym przedstawiciele biur podróży Africa Line, Intour Polska i Global Incentive. Grzębowski został wybrany na przewodniczącego wcześniej, drogą elektronicznego głosowania przez członków Rady Naczelnej PIT.

Grzębowski jest współwłaścicielem i prezesem działającego od 1998 roku biura podróży Flugo, które zaczynało działalność jako touroperator prowadzący wyprawy do krajów egzotycznych, ale od kilku lat 90 procent jego aktywności dotyczy organizowania imprez typu incentive.

Pozostało jeszcze 86% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Materiał Promocyjny
Jak przez ćwierć wieku zmieniał się rynek leasingu
Biura Podróży
Ceny wakacji na Wyspach Kanaryjskich mają nowy rekord. Za to w Bułgarii spadają
Biura Podróży
Niemiecki TUI: W tym sezonie sprzedajemy więcej tańszych hoteli
Biura Podróży
Wirtualna Polska buduje europejską potęgę w usługach turystycznych. Wakacje.pl łączą się z Travelplanet.pl
Materiał Promocyjny
5G – przepis na rozwój twojej firmy i miejscowości
Biura Podróży
Korekta cen wakacji 2025 w biurach podróży. Bułgaria liderem podwyżek
Materiał Promocyjny
Nowości dla przedsiębiorców w aplikacji PeoPay