W biurach podróży topnieje nadwyżka

12 procent – o tyle zmalała sprzedaż wycieczek lotniczych w minionym tygodniu w porównaniu z tym samym okresem sprzed roku. W tym sezonie nie było jeszcze tak głębokiego spadku

Publikacja: 18.07.2017 22:10

W biurach podróży topnieje nadwyżka

Foto: PZOT

Niepokoi też, że to drugi tydzień pod kreską, poprzedni zamknął się ubytkiem 4,3-procentowym. O ile jednak 27. tydzień tego roku przyniósł ogólny wzrost sprzedaży (4,9 procent), o tyle 28. tydzień zapisał się już ujemną wartością w wysokości 2,3 procent. Przed ogólnym spadkiem nie uchronił organizatorów duży, bo liczący 326,6 procent wzrost sprzedaży samych noclegów. Sprzedaż trzeciego rodzaju imprez turystycznych, czyli wycieczek autokarowych, była mniejsza o 17,6 procent niż przed rokiem. Te informacje przynosi najnowszy raport Polskiego Związku Organizatorów Turystyki*.

Jak zmieniała się sprzedaż w biurach podróży – ostatnie tygodnie, w porównaniu z tym samym okresem zeszłego roku

Według PZOT, wartość skumulowanego wzrostu z poprzednich miesięcy znacznie ucierpiała. Ogólna wartość nadwyżki stopniała w ciągu tygodnia z 24 do 22,6 procent, a nadwyżki w wycieczkach lotniczych z 15,54 do 13,91 procent.

Na liście najczęściej wybieranych krajów wypoczynku w ostatnim tygodniu żadne zmiany nie zaszły, Bułgaria utrzymała drugie miejsce, które zajęła trzy tygodnie temu. Ranking wyglądał więc następująco: Grecja (średnia cena sprzedanej wycieczki: 2814 zł), Bułgaria ( 2059 zł), Hiszpania (3160 zł), Turcja (2618 zł), Włochy (2 643), Egipt (2140 zł), Albania (2334 zł), Chorwacja (1663 zł), Portugalia (3488 zł), Cypr (2815 zł).

Nie widać, aby pozycja Egiptu ucierpiała z powodu tragicznego incydentu w postaci ataku młodego Egipcjanina w Hurghadzie („Atak nożownika w Egipcie – dwie turystki nie żyją”) na turystów zagranicznych. Nożownik zabił w czwartek (14 lipca) dwie turystki, a cztery osoby ranił. Echo tego czynu może się jednak jeszcze pojawić w statystykach sprzedaży w kolejnym tygodniu. Na razie Egipt leciutko zyskał, bo o ile Hurghada, jako kierunek podróży pozostała (porównując tydzień do tygodnia) na tej samej, 12. pozycji, o tyle Marsa Alam nawet awansował z miejsca 18. na 16. Przy czym ceny wyjazdów na wakacje do obu kurortów nad Morzem Czerwonym prawie nie drgnęły.

Skoro mowa o cenach, to miniony tydzień był tygodniem utrzymania cen z tygodnia poprzedniego, a w niektórych przypadkach kolejnych korekt w górę. Średni koszt podróży do Burgas wzrósł o 5 procent (tydzień wcześniej spadł o 2,3 procent), do Chanii na Krecie o 4,6 procent (-0,5 procent), do Salonik o 3,9 procent (brak danych), do Tirany o 3,2 procent (3,2 procent), a na Sycylię też o 3,2 procent (bez zmian).

Zmiana średniej ceny wyjazdów – wybrane kierunki, ostatnie tygodnie

Źródło wykresów: PZOT

*Raport obejmuje 28. tydzień roku, czyli okres od 10 do 16 czerwca 2017 roku. Polski Związek Organizatorów Turystyki przygotował go na podstawie informacji z systemu rezerwacyjnego MerlinX, przez który przechodzi prawdopodobnie ponad połowa sprzedaży wyjazdów organizowanych przez polskie biura podróży.

Niepokoi też, że to drugi tydzień pod kreską, poprzedni zamknął się ubytkiem 4,3-procentowym. O ile jednak 27. tydzień tego roku przyniósł ogólny wzrost sprzedaży (4,9 procent), o tyle 28. tydzień zapisał się już ujemną wartością w wysokości 2,3 procent. Przed ogólnym spadkiem nie uchronił organizatorów duży, bo liczący 326,6 procent wzrost sprzedaży samych noclegów. Sprzedaż trzeciego rodzaju imprez turystycznych, czyli wycieczek autokarowych, była mniejsza o 17,6 procent niż przed rokiem. Te informacje przynosi najnowszy raport Polskiego Związku Organizatorów Turystyki*.

Pozostało jeszcze 80% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Biura Podróży
Rego-Bis podnosi gwarancję. "Odpowiedź na dynamiczny rozwój"
Biura Podróży
Rada Europejska wzmacnia prawa podróżnych i precyzuje obowiązki biur podróży
Biura Podróży
Jakie problemy czekają branżę turystyczną w 2025 roku? Wysokie ceny
Biura Podróży
Podróże 2025. Jak je dobrze zaplanować, nie tracąc zbyt dużo urlopu?
Materiał Promocyjny
Nest Lease wkracza na rynek leasingowy i celuje w TOP10