W biurach podróży Grecja pnie się w górę

Już co czwarta wycieczka sprzedana w biurze podróży to wycieczka do Grecji. W ostatnich tygodniach Grecja zdecydowanie umacnia swoją pozycję najważniejszego kierunku w zorganizowanej turystyce wyjazdowej

Publikacja: 15.05.2018 19:40

W biurach podróży Grecja pnie się w górę

Foto: PZOT

Ostatni, 19. tydzień tego roku, przyniósł wzrost sprzedaży wyjazdów w biurach podróży o 14,8 procent, porównując z tym samym okresem roku 2017 – pokazuje najnowszy raport Polskiego Związku Organizatorów Turystyki, stworzony na podstawie danych z systemu rezerwacyjnego MerlinX*. Turyści przychodzili do biur głównie po wycieczki samolotowe – ich wzrost wyniósł więcej niż średnia, bo 19,4 procent. Inne imprezy, z dojazdem własnym i autokarowym, znalazły się tym razem pod kreską. Pierwsze zanotowały 23,4 procent mniej rezerwacji, a drugie – 1,9 procent.

Jak zmieniała się sprzedaż w biurach podróży – ostatnie tygodnie, w porównaniu z tym samym okresem zeszłego roku.

Wzrost rok do roku w jednym tygodniu nie oznaczał jednak, że rosła generalnie sprzedaż, wręcz przeciwnie. Nadwyżka wypracowana wcześniej lekko się skórczyła. O ile tydzień wcześniej miała ona wartość 26,2 procent, a w wypadku wyjazdów lotniczych nawet 29,8 procent, o tyle po ostanim tygodniu jest to już 25,8 i 29,4 procent.

Najchętniej klienci wybierali podróże do Grecji, Turcji, Hiszpanii, Egiptu, Bułgarii, Włoch, Albanii, Tunezji, Chorwacji i na Cypr. W tym zestawieniu nie zadziało się ostatnio nic, co by budziło zdziwienie. Zwraca może tylko uwagę, że Tunezja, która wcześniej mocno awansowała, kilka tygodni temu zatrzymała się na miejscu ósmym i tkwi tam jak zaczarowana. Widać trudno jej na tym etapie pokonać mocniejszych zawodników. Jeszcze lepiej widać to w klasyfikacji generalnej (wyniki skumulowane) gdzie okupuje miejsce 9.

To co zwraca natomiast uwagę to marsz Grecji. Zgodnie z najnowszym raportem PZOT Grecja umocniła się na pierwszym miejscu z udziałem 24,8 procent. To oznacza, że już co czwarta wycieczka sprzedana w biurach podróży na rok turystyczny liczony od 1 listopada 2017 roku do 31 października 2018 roku była wycieczką do Grecji. To duże osiągnięcie zważywszy na napór konkurencyjnych ofert kierunków wracających, jak Turcja, Egipt i Tunezja.

Warto prześledzić ten marsz Grecji. W połowie kwietnia (15. tydzień roku) jej wyniki to: 10,9 procent wzrostu w stosunku do stanu sprzed roku i 23,2 procent udziału w rezerwacjach tegorocznych. W kolejnych : 11,3 procent i 23,6 procent, 11,9 procent i 23,8 procent, 12,2 procent i 24,5 procent, 12,9 procent i 24,8 procent.

Jeśli chodzi o średnie ceny, jakie klienci biur podróży płacili w ostatnim tygodniu za wyjazdy, widać że są one niewysokie. Najtaniej można było w zeszłym tygodniu kupić wypoczynek w Turcji na wybrzeżu Morza Egejskiego z wylotem do Izmiru – średnia wyniosła 1809 złotych (co ciekawe nad to samo morze, ale bardziej na południe, czyli do Bodrum, wyjazd kosztował już 2340 złotych). Drugim pod względem kosztu kierunkiem była Hurghada za 2012 złotych, a trzecim Korfu z ceną 2066 złotych. Najwięcej turyści byli skłonni zapłacic za wypoczynek na Fuerteventurze – 3101 złotych.

Zmiana średniej ceny wyjazdów – wybrane kierunki, ostatnie tygodnie.

Jak pokazuje wskaźnik stosowany przez PZOT, w 19 tygodniu roku 2017 biura podróży miały już sprzedanych 52 procent ofert. Jak jest w tym roku, będzie wiadomo dopiero po jego zamknięciu, ale można już sobie wyobrazić, że jest już po półmetku, choć właśnie teraz następuje moment, który zdecyduje o powodzeniu całego roku. Najważniejsze pytanie, jakie zadają sobie touroperatorzy brzmi: Ile jeszcze uda się sprzedać z ofert z tych, które zostały w systemach rezerwacyjnych.

W raporcie z tygodnia 18. tego roku, którego nie omawialiśmy na łamach naszego serwisu, PZOT pokazał dane o wyjazdach klientów biur podróży. Warto to odnotować nawet z opóźnieniem. Otóż w kwietniu z biurami podróży wyjechało o 30 procent więcej Polaków niż rok wcześniej. Jak się nietrudno domyślić, w tym roku statystyki podbił szczególnie atrakcyjny długi weekend na początku maja, na który wiele osób ruszało już pod koniec kwietnia.

Źródło wykresów: PZOT

*Raport obejmuje 19. tydzień roku, czyli okres od 7 do 13 maja 2018 roku i dotyczy sprzedaży wyjazdów na sezon zaczynający się 1 listopada 2017 roku, a kończący się 31 października 2018 roku. Polski Związek Organizatorów Turystyki przygotował go na podstawie informacji z systemu rezerwacyjnego MerlinX, przez który przechodzi prawdopodobnie ponad połowa sprzedaży wyjazdów organizowanych przez polskie biura podróży.

Ostatni, 19. tydzień tego roku, przyniósł wzrost sprzedaży wyjazdów w biurach podróży o 14,8 procent, porównując z tym samym okresem roku 2017 – pokazuje najnowszy raport Polskiego Związku Organizatorów Turystyki, stworzony na podstawie danych z systemu rezerwacyjnego MerlinX*. Turyści przychodzili do biur głównie po wycieczki samolotowe – ich wzrost wyniósł więcej niż średnia, bo 19,4 procent. Inne imprezy, z dojazdem własnym i autokarowym, znalazły się tym razem pod kreską. Pierwsze zanotowały 23,4 procent mniej rezerwacji, a drugie – 1,9 procent.

Pozostało jeszcze 88% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Biura Podróży
Rego-Bis podnosi gwarancję. "Odpowiedź na dynamiczny rozwój"
Biura Podróży
Rada Europejska wzmacnia prawa podróżnych i precyzuje obowiązki biur podróży
Biura Podróży
Jakie problemy czekają branżę turystyczną w 2025 roku? Wysokie ceny
Biura Podróży
Podróże 2025. Jak je dobrze zaplanować, nie tracąc zbyt dużo urlopu?
Materiał Promocyjny
Nest Lease wkracza na rynek leasingowy i celuje w TOP10