Bardzo się cieszę, że przez projekt „Wakacje bez przeszkód” możemy wywołać efekt skali, sprawić, aby w dobrze przygotowaną, a więc bezpieczną podróż ruszyło więcej osób z niepełnosprawnościami. Staramy się przygotować ten produkt od A do Z. Rozpoczęliśmy współpracę od wspólnego wyjazdu studyjnego na Fuerteventurę, podczas której pracownicy Itaki mogli poznać potrzeby osób tworzących naszą grupę, dość zróżnicowaną, choć nie było w niej ludzi z niepełnosprawnością sensoryczną. Albo o tym nie wiem, bo warto zdawać sobie sprawę, że większości niepełnosprawności nie da się zauważyć. Musimy być pokorni i uważni na potrzeby innych.
Teraz przygotowujemy wyczerpujący zestaw często zadawanych pytań na stronę biura (tzw. FAQ). Wśród nich są te dotyczące miejsca, gdzie osoba z niepełnosprawnością może zgłaszać swoje potrzeby czy o to, czy za pokój z udogodnieniami dla niej zapłaci więcej niż inni goście hotelowi.
Udało nam się już zamieścić zdjęcie prawdziwego wózkowicza poruszającego się na wózku aktywnym – wcześniej figurowała na nim modelka na wózku ortopedycznym, co jest raczej zwykłą, smutną praktyką jeśli chodzi o zdjęcia agencji marketingowych.
Przeprowadziliśmy już pierwsze szkolenie dla pracowników Itaki („Itaka poprawia podróże dla niepełnosprawnych”), podczas którego uczestnicy mogli sami wsiąść na wózki i spojrzeć na świat z perspektywy ich użytkowników. To pozwoliło im z pewnością lepiej zrozumieć wyzwania, jakim muszą stawiać czoło ludzie z niepełnosprawnościami. Kolejnym krokiem będzie wyposażenie biur w pętle indukcyjne, tłumaczy języka migowego i przeprowadzenie audytów punktów sprzedaży pod kątem ich architektonicznego przystosowania, żeby nikt nie poczuł się wykluczony.
I co dalej?
Bardzo chcielibyśmy, by program „Wakacje bez przeszkód” zainspirował wszystkie podmioty z branży turystycznej, pragnące włączać osoby z niepełnosprawnościami do grona swoich klientów. Bez litości, po partnersku. Mamy ambicje, by przeszkolić wszystkich pracowników Itaki i pragniemy, aby takie zajęcia odbywały się regularnie, a nie ograniczyły się do jednorazowego działania, o którym za jakiś czas nikt nie będzie pamiętał.
Przekaz będzie wzmacniany cyklicznymi szkoleniami za pośrednictwem sieci, włączaniem pracowników w nasze działania (Itaka bardzo pomaga nam w programie nurkowania HSA dla osób z niepełnosprawnością) i ciągłym szlifowaniem standardów, procedur obsługi klientów ze specjalnymi potrzebami – chociaż, czy wyjazd na wakacje i dobra zabawa bez martwienia się o przeszkody, to taka specjalna potrzeba?
Chcemy wyposażyć rezydentów w narzędzia do rzetelnego sprawdzania przystosowania hoteli do potrzeb gości z niepełnosprawnościami, pokażemy na co zwrócić uwagę i podpowiemy, o co mają pytać właścicieli obiektów.
Nasza fundacja to przede wszystkim świetny, zgrany zespół. W projekcie z Itaką pierwsze skrzypce zdecydowanie gra niezastąpiona i wspaniała Angelika Chrapkiewicz-Gądek (AngieSteps.pl). Lubimy naszych partnerów i wierzymy, że wspólnie stajemy po stronie dobra i piękna!