Ostatni raport Polskiego Związku Organizatorów Turystyki ze sprzedaży wycieczek w biurach podróży przyniósł informację o niedużym wzroście w 25. tygodniu tego roku („W biurach podróży tydzień albański”). Wynik ten wprawdzie zdołał przebić rekord ustanowiony w drugim tygodniu stycznia o około 2 procent, ale był to wynik mocno wymęczony, gdyż poprawianie rekordu zajęło w tym sezonie 23 tygodnie, podczas gdy w poprzednim okres ten wyniósł 13 tygodni – pisze w swoim cotygodniowym podsumowaniu sytuacji na rynku turystyki wyjazdowej prezes Instytut Badań Rynku Turystycznego Traveldata Andrzej Betlej.
Jak wylicza, dynamika wzrostu sprzedaży w segmencie imprez lotniczych dość wyraźnie się obniżyła, bo do 18,5 procent podczas gdy przed tygodniem wyniosła 26,5 procent. Ale za to do 21,6 procent podniosła się dynamika dwuletnia, chociaż tydzień wcześniej sięgnęła 11,8 procent. „Wyraźna poprawa wyniku w takim ujęciu była możliwa przez powrót do dodatnich wartości dynamiki sprzedaży z roku 2017, po zakończeniu długiego weekendu związanego z ubiegłorocznymi świętami Bożego Ciała. Mimo to rezultat pokazuje, że dwuletnia dynamika wzrostu sprzedaży wycieczek pozostaje jednak nadal w ogólnym łagodnym trendzie spadkowym” – zwraca uwagę ekspert.
Jego zdaniem, obraz ten jest jednak zaniżony ze względu na to, że tylko w małej części bierze pod uwagę dane dwóch touroperatorów, których dynamika wzrostu jest większa od przeciętnej – chodzi o biura podróży TUI Poland i Rainbow.
Grecja w górę, Egipt w dół
Zaglądając do danych o sprzedaży z innego źródła, sieci agencyjnej Wakacje.pl, ekspert konstatuje, że w ostatnim tygodniu największą dynamiką wzrostu cechowała się – biorąc pod uwagę najważniejsze kierunki – sprzedaż wyjazdów do Grecji. Ujemną zaś wyjazdy do Egiptu.