Niemcy wydali na wakacje więcej niż rok temu

Prawie 2 miliardy euro więcej wyniosą w tym roku obroty stacjonarnych i internetowych biur agentów turystycznych w Niemczech – podaje prezes DRV. Niemcy dużo chętniej kupowali wycieczki do Turcji, Tunezji, Egiptu i Grecji

Publikacja: 19.10.2018 08:28

Niemcy wydali na wakacje więcej niż rok temu

Foto: Bloomberg

– W tym roku podróżowało tak wielu Niemców, jak nigdy dotąd. Wydali na swój urlop rekordowo dużo pieniędzy. 2018 rok będzie dla branży bardzo udany – twierdzi prezes Deutscher ReiseVerband (odpowiednik Polskiej Izby Turystyki) Norbert Fiebig. –

Co prawda sezon letni jeszcze się nie skończył, trwa bowiem do końca października, ale już teraz wiadomo, że sprzedaż będzie większa niż rok wcześniej. W 2017 roku obroty agentów wyniosły 26,4 miliarda euro, z czego 18,5 miliarda przypadło na wyjazdy prywatne, a 7,9 miliarda na służbowe.

Według raportu GfK obroty w biurach stacjonarnych na koniec września były o 7,1 procent większe, licząc rok do roku. Dla całego roku obrotowego (do końca października) zmiana ma wynieść 7 procent na plus. Biorąc pod uwagę dwucyfrowy wzrost notowany przez agentów internetowych, łącznie wartość sprzedaży będzie wyższa o prawie 2 miliardy euro rok do roku. Liczba klientów zwiększy się natomiast o 4 procent.

Według DRV w tym roku największymi beneficjentami rozwoju rynku są touroperatorzy specjaliści i biura podróży oferujące produkty niszowe. U nich wzrost przychodów jest w ujęciu procentowym wyższy niż u organizatorów turystyki masowej.

Analiza najpopularniejszych celów wyjazdów pokazuje, że Niemcy w biurach chętniej kupowali wycieczki do Turcji (wzrost o 60 procent rok do roku), Tunezji (wzrost o 80 procent), Egiptu i Grecji (wzrost o 20 procent). Większym zainteresowaniem cieszyły się też Bułgaria, Emiraty Arabskie i Włochy. Najczęściej wybierano jednak Hiszpanię, która jest nadal numerem jeden wśród niemieckich turystów. Dobra koniunktura utrzymuje się w dalszym ciągu, a touroperatorzy zwiększają liczbę miejsc na jesień.

GfK podaje, że wartość sprzedaży w biurach stacjonarnych na zimę 2018/19 w ramach wczesnej rezerwacji jest obecnie o 8 procent większa niż rok temu. W segmencie podróży do dalekich krajów wzrost wynosi 10 procent. Na pierwszym miejscu znajdują się takie kierunki jak Kenia, Mauritius, Tajlandia, Malediwy i Emiraty. Jednak najlepiej sprzedają się wycieczki na Wyspy Kanaryjskie, na które przypada jedna czwarta dotychczasowego obrotu. Jednak mimo ich popularności na razie nie udało się osiągnąć wyników z zeszłego roku. Inne popularne kraje na zimowy wypoczynek to Egipt i Dominikana, dużą popularnością cieszą się w dalszym ciągu są rejsy wycieczkowe (wzrost o 8 procent więcej rezerwacji rok do roku).

Fiebig podkreśla, że duże obroty nie znajdują odzwierciedlenia w zyskach biur agencyjnych i touroperatorów z powodu licznych problemów, z jakimi musieli się borykać w tym roku. – Rozwijająca się branża, która nie zarabia wystarczająco dobrze, tak dalej być nie może. Trzeba w końcu położyć kres dodatkowym obciążeniom podatkowym i prawnym – konkluduje Fiebig.

W analizie brane były pod uwagę wydatki w biurach stacjonarnych, internetowych i u touroperatorów do końca sierpnia 2018 roku. Nie uwzględnione zostały natomiast rezerwacje zakładane przez telefoniczne centra obsługi i bezpośrednio u usługodawców (linie lotnicze, kolej, hotele) oraz na portalach typu Booking czy Aribnb.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Biura Podróży
Grupa Anex Tour rozbudowuje swoje sieci hotelowe. Przywróci dawną markę
Biura Podróży
Początek roku nie rozpieszcza klientów biur podróży. Wakacje coraz droższe
Biura Podróży
Zmiana we władzach TOO. W tle oskarżenia o brak przejrzystości działania zarządu
Biura Podróży
Niemcy szykują się już na wakacje. Wydadzą 85 miliardów euro