Coraz więcej ludzi uskarża się na zbyt dużą liczbę turystów odwiedzających ich miasta i regiony. Choć bowiem goście zostawiają niemało pieniędzy, są też powodem spadku jakości życia mieszkańców. Najczęstsze problemy to rosnące ceny wynajmu lokali i usług, tłumy i korki na ulicach. Gavin Tollman, prezes touroperatora Trafalgar, przestrzega, żeby przedsiębiorcy nie myśleli, że zawsze będą prowadzić działalność w sposób, w jaki robili to do tej pory.
Czytaj też: „Airbnb: Overtourism? To nie nasza sprawka”.
– Nigdy nie chcę usłyszeć od nikogo z branży turystycznej mówiącego, że overtourism (termin oznaczający nadmierną liczbę turystów – red.) to nie jego problem. Touroperator nie ma prawa powiedzieć, że jego klienci stanowią jedynie 5 procent odwiedzających Barcelonę. Nie wolno nam stosować takiej wymówki – twierdzi, cytowany przez portal Skift.
Biuro już dwa lata temu zmieniło strategię kształtowania cen, podnosząc je w szczycie sezonu bardziej niż zazwyczaj i jednocześnie proponując korzystniejsze wyjazdy poza głównym okresem wakacyjnym. Ta polityka się sprawdza, liczba klientów podróżujących z biurem w mniej popularnych terminach rośnie szybciej niż w pozostałych częściach roku.
Oczywiście klienci zawsze mogli wyjechać taniej poza wakacyjnym szczytem, różnica polega na tym, że Trafalgar zaczął wykorzystywać kształtowanie cen jako narzędzie do sterowania ruchem turystycznym. Biuro, podobnie jak inni amerykańscy touroperatorzy, podkreśla, że podróże poza sezonem pozwalają odkryć odwiedzane miejsca w bardziej autentyczny sposób.