Betlej: Jest wzrost sprzedaży wycieczek, czy go nie ma?

Z informacji największych touroperatorów wynika, że sprzedali oni dotychczas więcej wyjazdów na lato niż przed rokiem. To dziwne, bo statystyki nadwyżki nad zeszłym rokiem spadają – dziwi się ekspert

Publikacja: 08.04.2019 07:42

Betlej: Jest wzrost sprzedaży wycieczek, czy go nie ma?

Foto: AFP

Ostatni tydzień marca nie przyniósł poprawy koniunktury w turystyce zorganizowanej chociaż końcówki miesięcy zwykle charakteryzują się poprawą sprzedaży z powodu obaw klientów przed korektami cen w górę, stosowanymi często przez organizatorów na progu kolejnego miesiąca – pisze w najnowszej, cotygodniowej analizie prezes Instytutu Badań Rynku Turystycznego Traveldata Andrzej Betlej. Podobnie jak przed tygodniem dynamikę sprzedaży bieżącej można szacować co najwyżej w okolicach zera, a wzrost sprzedaży skumulowanej zbliżył się już prawdopodobnie do 4 procent.

A „według ogólnej opinii” (jak wynika z dalszej treści, autor odnosi się prawdopodobnie do danych z raportów Polskiego Związku Organizatorów Turystyki) skumulowany spadek sprzedaży lata 2019 przekracza nieco 10 procent – dodaje. I dopowiada: „Nie za bardzo współgra to z informacjami przekazywanymi przez organizatorów, którzy albo wskazują na niewielkie, ale jednak wzrosty skumulowanej sprzedaży lata (Grecos, Rainbow) albo na bardzo wysokie (Neckermann Polska – ca. 50 procent) lub można też z bardzo dużym prawdopodobieństwem przypuszczać, że niektórzy organizatorzy notują nawet znaczące dwucyfrowe zwyżki sprzedaży, gdyż w dużej mierze operują na rynkach, na których sprzedaż rośnie w tym sezonie o dobre kilkadziesiąt procent. Takimi biurami są przede wszystkim Coral Travel, Exim Tours i Sun&Fun, a ich ważne lub bardzo ważne rynki to Turcja, Egipt i Tunezja”.

I komentuje z ironią: „Fascynującą mgiełką tajemnicy okryta jest zatem sytuacja, jak z rosnących (czasem nawet znacznie) klocków da się skonstruować spadającą całość”.

Rainbow zaskoczył dynamiką

W kolejnym wątku ponownie wskazuje na zaskakujące dane. Przytacza mianowicie wyniki sprzedaży Rainbow z najnowszego raportu giełdowego. Chodzi o przedsprzedaż lata u tego organizatora według stanu na 31 marca. „Na pierwszy rzut oka nie przedstawiały one nic nadzwyczajnego, chociaż wzrost o 6,5 procent, czyli o około 17 procent wyższy niż dla branży jako całości, uznać można za zupełnie dobry” – pisze. Ale dodaje: „Niemałym szokiem jest jednak zestawienie tego wyniku z podobnym raportem z końca stycznia, czyli sprzed dwóch miesięcy. Porównanie przyrostów w lutym i marcu w tym roku z sezonem poprzednim daje bowiem dynamikę wzrostu sprzedaży w rzeczonym okresie na poziomie aż 36,2 procent. Co ciekawe jest to dynamika znacznie większa niż w rekordowym pod względem wzrostów rynku sezonem lato 2018. Co prawda wyników nie da się porównać całkowicie precyzyjnie, ale w okresie styczeń – luty 2018 wzrost sprzedaży wyniósł w biurze Rainbow 18,8 procent, a w okresie marzec –kwiecień 2018 był na poziomie 22,4 procent, co pozwala w przybliżeniu oszacować dynamikę sprzedaży w miesiącach luty – marzec 2018 na okolice 21 procent. Oznacza to w przybliżeniu, że obecna dynamika sprzedaży biura Rainbowa jest 1,7 razy większa niż w tym samym okresie przed rokiem, co w realiach obecnego sezonu budzić musi niemałe zaskoczenie”.

Oczywiście są ku temu przyczyny – pisze dalej. Pierwsza – wyjaśnia – to niezmienne w swojej istocie również i w tym sezonie turystycznym działanie zasady „ccc”, czyli „cena czyni cuda”. Rainbow od mniej więcej połowy stycznia zszedł z cenami poniżej poziomu zeszłorocznego, co nie jest zbyt częste w tym roku u innych organizatorów. Nie zdążyło to jeszcze w sposób istotny wpłynąć na sprzedaż styczniową, ale w okresie następnych dwóch miesięcy efekt był już aż nadto widoczny.

„Druga to możliwe powstanie pewnego popytu odłożonego na produkty tego biura. Posiada ono dość wierną grupę klientów, która w pierwszym okresie sprzedaży wstrzymywała się nieco z zakupami prawdopodobnie również ze względu na mniej niż zwykle atrakcyjne ceny. Po zmianie sytuacji sprzedaż wzrosła i to do poziomów wyraźnie wyższych niż przed rokiem, być może w dużym stopniu ze względu na realizację powstałych zapóźnień”.

Drożeje paliwo, drożeją i wakacje

Jak odnotowuje Traveldata na podstawie swoich badań, w ostatnim tygodniu biura podróży podniosły ceny wakacyjnych wyjazdów. Średnia cena skoczyła o 62 złote (w tygodniach poprzednich cena spadła o 2 i wzrosła o 14, 11 i 52 złote). A najbardziej wzrosły koszty wakacji na Cyprze – o 254 złote. Dużo też wzrosły w Szarm el-Szejk (ostatnio notowano tam ich duże spadki) i na Dżerbie – o 149 i 114 złotych.

Największe zniżki odnotowano z kolei na Korfu i na Krecie (ostatnio były tam duże spadki cen) – średnio o 71 i 18 złotych. „Takie istotne zwyżki cen są charakterystyczne dla początku kwietnia i są rezultatem wprowadzania nowych cenników na nowy miesiąc” – komentuje ekspert.

Zmiany średnich cen w ostatnim tygodniu obrazuje mapa, a ich przebieg w tym sezonie na najważniejszych kierunkach przedstawiony jest na zamieszczonym niżej wykresie.

Ogólne tempo wzrostu średnich cen pozostaje nadal znaczne – w ostatnich dwóch miesiącach wyniosło 248 złotych, czyli 7,5 procent. Dla wcześniejszych terminów wylotów (np. w czerwcu i w maju) wzrosty cen są z reguły większe, a jeszcze bardziej istotne w wypadku wycieczek sprzedawanych w last minute, które już od mniej więcej 9 tygodni bardzo zdecydowanie przewyższają ceny zeszłoroczne – opisuje autor.

W minionym tygodniu w stosunku do średniej zmiany cen (czyli 62 złotych) mocniej rosły ceny wycieczek do Egiptu i do Turcji (o 92 i 72 złote). Wyraźnie najmniejszym stopniu podniosła się średnia cena imprez turystycznych do Grecji – o 15 złotych, ale kierunek ten drożał już dość mocno w tygodniach wcześniejszych, co mogło mieć związek z cięciami programów wyjazdów do tego kraju przez wielu organizatorów, jak również z zaprzestaniem działalności przez biura 7islands i Net Holiday, których ubiegłoroczna sprzedaż wyniosła prawie 5 procent ogólnej liczby wycieczek do Grecji – wskazuje ekspert.

A jak średnia cena z ostatniego tygodnia miała się do ceny sprzed roku? Traveldata stwierdziła, że była większa o 85 złotych (poprzednio była wyższa o 89, 105, 64, 53, 25, 65 i 30 złotych).

Nie była to jednak podwyżka wyabstrahowana, jak bowiem podaje Betlej, rok temu ceny paliwa były o mniejsze o 4,3 procent, a złoty był mocniejszy o 4,5 procent. Jeśli uwzględnić oba te czynniki ceny dzisiaj powinny być o 95 – 105 złotych większe niż przed rokiem.

Nadal utrzymują się wyraźne zwyżki średnich cen wycieczek zyskujących na popularności Egiptu i Turcji, w wypadku których średnie ceny wzrosły w skali koru o 308 i 175 złotych. Do tych wartości w ostatnim tygodniu zbliżyła się też Grecja ze średnią roczną zwyżką o 140 złotych. Wzrosła też cen wycieczek do Bułgarii – z 75 rok temu do 92 złotych.

Są też kierunki, których cena spada. Należą do nich Wyspy Kanaryjskie, gdzie ceny rok do roku obniżyły się średnio o 69 złotych.

Na mniej masowych kierunkach zdecydowanie największe zniżki cen w ujęciu rocznym odnotowano w wypadku wyjazdów do Portugalii – o 189 złotych, a nieco mniejsze na wakacje na Majorce i na Malcie – o średnio 97 i 60 złotych. Na pozostałych kierunkach notowano wzrosty, z których mniejsze były udziałem Maroka i Albanii – o 15 i 25 złotych, a wyraźnie większe odnotowano na Cyprze i w Tunezji – o średnio 113 i 123 złote – wyjaśnia Betlej.

Prezes Traveldaty przedstawia też mapę ze zmianami cen jakie się dokonały od 15 października 2018 roku do 4 kwietnia tego roku.

Największe zwyżki cen odnotowano w wypadku wyjazdów do miejsc nie tak masowo odwiedzanych, jak Malta, Cypr i Portugalia. „Są one nie tylko najbardziej znaczące nominalnie, ale również w kategoriach względnych i wyniosły od ponad 18 procent (Cypr i Portugalia) do ponad 36 procent (Malta)”. Mniejsze zmiany towarzyszyły kierunkom masowym. W wypadku Turcji było to 12,7 procent, Egiptu – 11,9 procent, Bułgarii – 12,3 procent, Tunezji – 10,3 procent, Grecji – 10,7 procent, a Wysp Kanaryjskich – 10,8 procent.

Wyjątkiem jest Majorka, w wypadku której średnie ceny wzrosły zaledwie o 3,6 procent. Jest to zjawisko ogólnoeuropejskie wynikające z generalnie mniejszej popularności tej wyspy w obecnym sezonie turystycznym- wyjaśnia Betlej.

„Średni wzrost cen dla prezentowanych kierunków wyniósł 389 złotych, co odpowiada 12,3 procent, a jego przeliczenie na roczne tempo wzrostu daje całkiem imponujący wynik 28,7procent”. Betlej robi przy tym efektowne porównanie, z którego wynika, że jeśli ktoś wniósł przedpłatę w wysokości 30 procent za wycieczkę, to „zwrot z ‚zainwestowanej’ w nią kwoty w wysokości prawie 100 procent w skali roku, a więc w praktyce bardzo trudno osiągalny nawet w przy dużym szczęściu i wyczuciu inwestycyjnym na profesjonalnych rynkach finansowych”.

Rainbow i TUI idą łeb w łeb

Betlej przechodzi teraz do porównania średnich cen według klucza organizatorów. Okazuje się, że spadek w porównaniu z ubiegłym sezonem wykazywały oferty Rainbowa i TUI Poland, a wyniosły one średnio po około 25 złotych. Pozostali touroperatorzy mieli większe ceny niż w tym samym okresie poprzedniego sezonu od 9 (Coral Travel) do 329 złotych (autor nie podaje o jakie biuro chodzi w tym wypadku).

W liczbie najniższych cen wycieczek, czyli na pierwszym lub drugim miejscu w wypadku 24 kierunków i w trzech kategoriach hoteli, podobnie jak przed dwoma tygodniami najlepiej wypadły Rainbow i TUI Poland z liczbą 27 ofert. Dobry wynik uzyskał też Coral Travel mający 24 najniższych cen. Przewagę w zakresie hoteli 3* nadal miała oferta Rainbowa, w hotelach 4* TUI Poland, a w wypadku hoteli 5* Corala Travel i Rainbowa – wymienia autor.

Najwięcej ofert z najmniejszymi cenami wyjazdów do Egiptu proponował w zeszłym tygodniu Coral Travel – 8. W wypadku Grecji była to Itaka – 12 ofert. Na Wyspy Kanaryjskie najtaniej można było znaleźć wakacje w TUI Poland – 11 ofert. W ofertach do Turcji najtańszy był Coral Travel – 6 ofert. Jeśli chodzi o Tunezję, to prym wiódł Exim Tours z 4 ofertami, przed Coralem Travel z 3 ofertami, a w Bułgarii TUI Poland – 2 oferty.

W porównaniu z okresem sprzed roku Rainbow wyraźnie wzmocnił swoją pozycję w Grecji, na Wyspach Kanaryjskich i w Egipcie, TUI Poland na Wyspach Kanaryjskich, w Bułgarii, Grecji i Turcji, a Coral Travel w Turcji, Tunezji kontynentalnej, Grecji, Bułgarii i w Egipcie – relacjonuje wyniki badania Betlej.

Traveldata sporządziła również tabelę z biurami podróży, które w ostatnim tygodniu po przekrojowo najkorzystniejszych cenach oferowały klientom imprezy turystyczne. Zawiera ona wprawdzie ten sam skład organizatorów co poprzednia sprzed tygodnia, ale ze zmianą na pozycjach 6 i 7, gdzie Rainbow wysunął się przed Best Reisen, w wyniku tylko stosunkowo niewielkiej zwyżki cen w tym pierwszym i dość istotnego ich wzrostu w biurze drugim. Pozostałe biura zajmują te same pozycje jak przed tygodniem, a skale odchyleń cen wobec średniej przekrojowej nie uległy istotniejszym zmianom z wyjątkiem sytuacji w Coralu Travel, który jako jedyny obniżył średnią cenę i Itaki, w której skala wzrostu była stosunkowo niewielka.

Źródło map, wykresów i tabeli – Traveldata.

Ostatni tydzień marca nie przyniósł poprawy koniunktury w turystyce zorganizowanej chociaż końcówki miesięcy zwykle charakteryzują się poprawą sprzedaży z powodu obaw klientów przed korektami cen w górę, stosowanymi często przez organizatorów na progu kolejnego miesiąca – pisze w najnowszej, cotygodniowej analizie prezes Instytutu Badań Rynku Turystycznego Traveldata Andrzej Betlej. Podobnie jak przed tygodniem dynamikę sprzedaży bieżącej można szacować co najwyżej w okolicach zera, a wzrost sprzedaży skumulowanej zbliżył się już prawdopodobnie do 4 procent.

Pozostało 95% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biura Podróży
Stowarzyszenie Organizatorów Incentive Travel wspomogło dzieci w Sudanie Południowym
Biura Podróży
Prezes TUI: Polska wzorem naszego przyszłego sukcesu w Europie Wschodniej
Biura Podróży
Ceny w biurach podróży znieruchomiały. Ale tylko pozornie. Duże różnice w górę i w dół
Materiał Promocyjny
Świąteczne prezenty, które doceniają pracowników – i które pracownicy docenią
Biura Podróży
TUI zamówił w Enterze samoloty na dwa sezony. W planach ma nowy kurort w Egipcie