Betlej: Prawie dwa miliony sprzedanych wycieczek

W tym roku biura podróży sprzedały już 1,85 miliona wyjazdów. To wynik lepszy niż przed rokiem. Szykuje się też historyczny wynik finansowy – pisze ekspert

Publikacja: 04.06.2019 07:04

Betlej: Prawie dwa miliony sprzedanych wycieczek

Foto: AFP

Czwarty tydzień maja, a zarazem ostatni tydzień przedwyborczy przyniósł kolejną poprawę dynamiki sprzedaży wyjazdów czarterowych w biurach podróży w stosunku do poprzedniego tygodnia. Tym razem, pierwszy raz od sześciu tygodni przekroczyła ona poziom sprzed roku, chociaż zaledwie o około 3 procent – tym optymistycznym akcentem zaczyna podsumowanie zeszłego tygodnia w turystyce wyjazdowej prezes Instytutu Badań Rynku Turystycznego Traveldata Andrzej Betlej.

Jak dalej pisze ekspert, choć liczył na poprawę sprzedaży po wyborach do Parlamentu Europejskiego, emocje związane z polityką nie opadają, co może nadal powstrzymywać część zwolenników ugrupowań opozycyjnych niezadowolonych z wyników wyborów przed zakupem wyjazdu.

Zbliżają się 2 miliony

Według wyliczeń prezesa Traveldaty, biura podróży sprzedały już 1850 tysięcy wyjazdów czarterowych, co stanowi około lub nieco mniej niż 56 procent prawdopodobnej całorocznej liczby klientów biur podróży. To 115-120 tysięcy, czyli 6,6-7 procent, więcej niż w tym samym czasie ubiegłego roku. Tempo rezerwowania pozwala przypuszczać, że granica 2 milionów wycieczek zostanie przekroczona w połowie czerwca.

Jak dalej pisze, gdyby przyrost liczby klientów między czerwcem a październikiem wyniósł 385 tysięcy (30 procent w stosunku do roku poprzedniego), co jest jak już właściwie widać niemożliwe, zorganizowana turystyka wyjazdowa podwoiłaby ich liczbę w ciągu trzech lat (2017, 2018 i 2019).

Zaawansowanie sprzedaży samego lata jest mniejsze i wynosi około 49 procent, a skumulowana dynamika wzrostu jest nieco niższa, gdyż w rezultacie łagodnego choć niemal nieprzerwanego trendu spadkowego obniżyła się do około 5 procent – wyjaśnia autor.

Przedstawia też wykres przybliżonej dynamiki sprzedaży wycieczek lotniczych w tym roku według stanu z ostatniego pełnego tygodnia kwietnia. „Zielone obramowania zawierają dane Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego – na koniec czwartego kwartału 2018 roku i pierwszego kwartału 2019 roku. Niebieskie słupki oznaczają przybliżoną tygodniową dynamikę łącznej sprzedaży (lata i zimy), granatowa linia oznacza przebieg łącznej dynamiki sprzedaży skumulowanej, czyli liczonej od początku sprzedaży, na koniec poszczególnych tygodni, a czerwona przebieg dynamiki sprzedaży skumulowanej samego lata. Krzywa sprzedaży łącznej jest dość zbliżona do krzywej sprzedaży samego lata, gdyż stanowi ono jej składnik dominujący, który w dużej mierze decyduje o jej przebiegu”.

Większość, o ile nie całość wzrostu lata, to zasługa biura podróży TUI Poland – szacuje ekspert. Aczkolwiek – dodaje – w lutym i marcu bardzo dużą dynamikę sprzedaży imprez letnich (ponad 36 procent) miał Rainbow. Znacznie więcej wyjazdów niż przed rokiem sprzedają też Coral Travel i Exim Tours.

Jeszcze bardziej optymistyczne informacje dotyczą marż touroperatorów. Ceny wycieczek sprzedawanych w first minute były z reguły wyższe o 50-100 zł niż przed rokiem, co rekompensowało organizatorom „w przybliżeniu” większe koszty paliwa i walut.

Większość imprez sprzedaje się jednak w okresie krótszym niż dwa miesiące przed wylotem, a tu sytuacja jest już wyraźnie lepsza niż w ubiegłym sezonie. Dotyczy to zwłaszcza imprez sprzedawanych trzy, cztery tygodnie przed wylotem. Są one droższe o 300 – 500 złotych niż w sezonie lato 2018 – wylicza Betlej.

A ponieważ w ostatnich trzech tygodniach paliwo lotnicze potaniało – dodaje – organizatorzy zarobią więcej. Do sprzedania zostało im jeszcze około połowy (lub nieco więcej) letnich imprez, czyli około 1,45 miliona. I właśnie rezultaty tej sprzedaży, będącej już w dużej części sprzedażą last minute, zadecydują o tegorocznym wyniku finansowym branży. Jeśli touroperatorzy nie rzucą na rynek dodatkowych ofert, co obniżyłoby ceny, a co za tym idzie zyski, będzie on najlepszy w historii.

Szczyt sezonu potaniał

W minionym tygodniu średnia cena wycieczek w biurach podróży z wylotami między 5 i 11 sierpnia spadła o 13 złotych – pisze dalej autor analizy, na podstawie badań Traveldaty.

Zmiany średnich cen odnośnie poszczególnych kierunków obrazuje mapa, a ich przebieg w tym sezonie na najważniejszych kierunkach przedstawiony jest na wykresie poniżej.

Od pierwszego tygodnia lutego wyjazdy w biurach podrożały już o 366 złotych, czyli o11-procent. Jeszcze bardziej drożeją wycieczki sprzedawane w okresie tzw. last minute. Ich ceny bardzo wyraźnie przewyższają ceny ubiegłoroczne.

W minionym tygodniu najbardziej spadła cena wycieczek do Turcji (o 53 złote), niewielki spadek odnotowały też ceny wycieczek do Egiptu, Bułgarii i na Wyspy Kanaryjskie – o odpowiednio 1, 6 i 11 złotych. Jedynym zaś kierunkiem w wypadku którego wakacje podrożały była Grecja (wzrost ceny o 18 złotych).

Od początku marca Grecja zdrożała już o 383 złote.

Badanie średniej ceny imprez wobec cen sprzed roku dla wylotów w pierwszym pełnym tygodniu sierpnia pokazało, że tegoroczna średnia była większa o 87 złotych (w tygodniach wcześniejszych cena była wyższa o 102, 95, 93, 77, 92, 145, 85, 89, 105 i 64 złote). W tym samym okresie poprzedniego sezonu notowano wzrost cen w ujęciu rocznym o 13 złotych.

Drugi raz w tym sezonie w zeszłym tygodniu paliwo lotnicze było tańsze niż rok wcześniej, o 5,8 procent. A kurs złotego silniejszy o 0,1 procent. W rezultacie łączny wpływ obu tych czynników na koszty touroperatorów wyniósł około minus 30 – minus 20 złotych – wyjaśnia ekspert.

Nadal utrzymują się zwyżki średnich cen wycieczek do Egiptu i Turcji – rok do roku o 271 i 113 złotych. Śradnia dla Grecja wzrosła w ciągu roku o 144 złote. Stosunkowo niewiele natomiast wzrosły ceny wycieczek do Bułgarii – o 7 złotych.

Jeśli chodzi o spadki, to największy zanotowały Wyspy Kanaryjskie – średnio o 110 złotych.

Na mniej masowych kierunkach – pisze Betlej – zdecydowanie największe zwyżki cen w ujęciu rocznym Traveldata odnotowała w wypadku wyjazdów na Cypr i do Maroka – średnio o 399 i 177 złotych. Znacząco mniejsze wzrosty wystąpiły na Majorce, w Tunezji, Albanii i Portugalii – odpowiednio o 62, 25, 15 i 12 złotych. Wyraźny spadek cen badanie wykazało na wycieczki na Maltę – o 213 złotych.

Sun & Fun obniża, kiedy inni podnoszą

Tylko Sun & Fun było biurem, które miało obniżoną średnią cenę w stosunku do sytuacji sprzed roku. Obniżka wyniosła 41 złotych. W kategorii wzrostów najmniejsze zanotowały Rainbow (20 zł) i Neckermann Polska (65 zł). Pozostali organizatorzy mieli wyższe średnie ceny niż w tym samym okresie poprzedniego roku w granicach od 95 złotych (Coral Travel) do 360 złotych.

Jeśli porównać liczbę najniższych cen (na pierwszym lub drugim miejscu w wypadku 24 kierunków, w trzech kategoriach hoteli), to najlepiej wypada TUI Poland z liczbą 33 ofert. Za nim uplasowały się Coral Travel (23) i Itaka (20). Przewagę w zakresie hoteli trzygwiazdkowych miał Rainbow, a w zakresie hoteli cztero- i pięciogwiazdkowych TUI Poland.

Najtaniej wakacje w Egipcie sprzedawał w zeszłym tygodniu – według wyliczeń Traveldaty, relacjonuje Betlej – Coral Travel (6 ofert). W ofertach wyjazdów do Grecji wybijały się małymi cenami Rainbow (10 ofert), Grecos i Coral Travel (po 7). Podróż na Wyspy Kanaryjskie można było kupić za najniższą cenę w TUI Poland (9), alte także w Itace (5), a do Turcji w Coralu Travel (5) i w TUI Poland (4). Tunezja najtańsza była w Coralu Travel i TUI Poland (po 4), a Bułgaria w Coralu i Eximie (po 2 najniższe oferty).

W porównaniu z okresem sprzed roku Rainbow wyraźnie wzmocnił swoją pozycję w Grecji, Egipcie i na Wyspach Kanaryjskich, TUI Poland na Wyspach Kanaryjskich, w Grecji, Turcji, Tunezji i Egipcie, a Coral Travel w Grecji, Tunezji kontynentalnej i Bułgarii.

Traveldata przedstawia również tabelę z biurami podróży, które w ostatnim tygodniu po przekrojowo najkorzystniejszych cenach oferowały klientom imprezy turystyczne. W porównaniu z zeszłym tygodniem zmiana polega na tym, że Coral Travel i Grecos zamieniły się miejscami. To bezpośredni skutek tego, że pierwsze biuro umiarkowanie obniżyło ceny, a drugie odwrotnie. Kolejna różnica to wejście na pozycję siódmą Eximu w miejsce Rainbowa. Przyczyna jest ta sama – Exim obniżył nieco ceny, a Rainbow nieznacznie je podniósł.

Czwarty tydzień maja, a zarazem ostatni tydzień przedwyborczy przyniósł kolejną poprawę dynamiki sprzedaży wyjazdów czarterowych w biurach podróży w stosunku do poprzedniego tygodnia. Tym razem, pierwszy raz od sześciu tygodni przekroczyła ona poziom sprzed roku, chociaż zaledwie o około 3 procent – tym optymistycznym akcentem zaczyna podsumowanie zeszłego tygodnia w turystyce wyjazdowej prezes Instytutu Badań Rynku Turystycznego Traveldata Andrzej Betlej.

Jak dalej pisze ekspert, choć liczył na poprawę sprzedaży po wyborach do Parlamentu Europejskiego, emocje związane z polityką nie opadają, co może nadal powstrzymywać część zwolenników ugrupowań opozycyjnych niezadowolonych z wyników wyborów przed zakupem wyjazdu.

Pozostało jeszcze 92% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Biura Podróży
Pięciogwiazdkowe wakacje w Grecji od Rainbowa można wylicytować na aukcji WOŚP-u
Biura Podróży
Sun & Fun otwiera własny salon z wycieczkami. Planuje jeszcze 20 kolejnych
Biura Podróży
Grupa Anex Tour rozbudowuje swoje sieci hotelowe. Przywróci dawną markę
Biura Podróży
Początek roku nie rozpieszcza klientów biur podróży. Wakacje coraz droższe
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego