Niemcy: Vouchery zamiast pieniędzy to jednak zły pomysł

Niemiecka organizacja agencyjna VUSR początkowo chwaliła pomysł wydawania klientom voucherów zamiast pieniędzy w wypadku anulowania wyjazdów. Teraz uważa, że to wcale nie leży w interesie turystów.

Publikacja: 26.03.2020 06:48

Niemcy: Vouchery zamiast pieniędzy to jednak zły pomysł

Foto: Fot. AFP

VUSR, organizacja zrzeszająca niezależne biura agencyjne w Niemczech, sprzeciwia się teraz pomysłowi wydawania klientom voucherów za odwołane z powodu koronawirusa wycieczki, które będzie można odbyć w późniejszym czasie – pisze niemiecki portal branży turystycznej Travel Talk. Zdaniem prezes VUSR Mariji Linnhoff agenci muszą dbać przede wszystkim o dobro swoich klientów.

Jeszcze w połowie marca Linnhoff opowiadała się za takim rozwiązaniem – w Niemczech, podobnie jak w Polsce, touroperatorzy mają obowiązek zwrócić pieniądze za anulowane wyjazdy w ciągu 14 dni. Teraz, kiedy zamknięcie granic się przedłuża, a organizatorzy rozciągają okres, w którym wycieczki będą odwołane, konieczność oddawania gotówki powoduje utratę płynności finansowej. Z tego punktu widzenia wprowadzenie bonów jest dobrym pomysłem, jednak po analizie problemu i rozmowach z członkami stowarzyszenia Linnhoff uważa, że nie należy go wdrażać.

CZYTAJ TEŻ: Agenci turystyczni też potrzebują pomocy

Touroperatorzy zaczęli żądać od agentów zwrotu wypłaconych prowizji za wycieczki, które były sprzedane i rozliczone, ale musiały zostać odwołane. To również bardzo źle wpływa na ich płynność finansową. W tych trudnych czasach biura muszą, zdaniem prezes VUSR, dbać o swój najważniejszy kapitał, czyli zaufanie klientów. Najprawdopodobniej w najbliższych tygodniach i miesiącach wielu turystom bardziej przyda się gotówka niż bon do wykorzystania na podróż w późniejszym czasie, bo mogą borykać się z innymi problemami wynikającymi ze skrócenia wymiaru czasu pracy, zwolnień czy innych sytuacji, jak choćby choroba.

VUSR podważa zasadność wydawania voucherów także z powodu obaw, że część agentów prawdopodobnie nie przetrzyma kryzysu. A ponieważ bony miałyby być przypisane do konkretnych biur, istnieje duże prawdopodobieństwo, że touroperatorzy będą chcieli przejąć klientów upadłego biura agencyjnego. Nie można też wykluczyć, że kupony zostaną wykorzystane niezgodnie z zasadami. Zdaniem Linnhoff najpierw trzeba by zmienić w Niemczech przepisy i uzyskać zgodę na takie rozwiązanie od urzędów ochrony konsumenta.

ZOBACZ TAKŻE: Niemcy mają pomysł, jak przeciwdziałać skutkom rezygnacji z wyjazdów

Deutscher ReiseVerband (DRV, odpowiednik Polskiej Izby Turystyki) rozpoczął tymczasem akcję, w której vouchery są jednym z narzędzi utrzymania płynności finansowej przedsiębiorców turystycznych. DRV zachęca nawet swoich członków do wysyłania listów do posłów. – Albo rząd zadeklaruje, że przejmie na siebie bieżące koszty odwoływania imprez, albo pozwoli touroperatorom zamiast gotówki wydawać bony na podróże ważne przez rok. Można by je było zrealizować u tego samego agenta lub touroperatora, a za ich ważność ręczyłoby niemieckie państwo – pisze DRV.

VUSR, organizacja zrzeszająca niezależne biura agencyjne w Niemczech, sprzeciwia się teraz pomysłowi wydawania klientom voucherów za odwołane z powodu koronawirusa wycieczki, które będzie można odbyć w późniejszym czasie – pisze niemiecki portal branży turystycznej Travel Talk. Zdaniem prezes VUSR Mariji Linnhoff agenci muszą dbać przede wszystkim o dobro swoich klientów.

Jeszcze w połowie marca Linnhoff opowiadała się za takim rozwiązaniem – w Niemczech, podobnie jak w Polsce, touroperatorzy mają obowiązek zwrócić pieniądze za anulowane wyjazdy w ciągu 14 dni. Teraz, kiedy zamknięcie granic się przedłuża, a organizatorzy rozciągają okres, w którym wycieczki będą odwołane, konieczność oddawania gotówki powoduje utratę płynności finansowej. Z tego punktu widzenia wprowadzenie bonów jest dobrym pomysłem, jednak po analizie problemu i rozmowach z członkami stowarzyszenia Linnhoff uważa, że nie należy go wdrażać.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Materiał Promocyjny
BIO_REACTION 2025
Biura Podróży
Nowy kierunek wakacyjny biura podróży z Bydgoszczy
Biura Podróży
Join UP!: Nasza obecność na każdym lotnisku sprawi, że klienci unikną stresu
Biura Podróży
Prawie miliard euro długu po upadku biura podróży. 73 tysiące poszkodowanych
Materiał Promocyjny
Edycja marzeń, czyli realme inspirowany Formułą 1
Biura Podróży
Znaczący spadek cen w biurach podróży. Na miesiąc przed wakacjami