Agenci turystyczni też potrzebują pomocy

Fot. Adobe Stock

Szybkie utworzenie funduszu pomocowego dla firm turystycznych to teraz najpilniejsza potrzeba – mówi pełnomocnik rządu Niemiec ds. turystyki Thomas Bareiß.

– Nie możemy dopuścić, aby restauracje, hotele i przedsiębiorcy turystyczni, którzy zatrudniają łącznie ponad 3 miliony osób, zniknęły – podkreśla Thomas Bareiß, cytowany przez portal Hogapage. Co prawda także te firmy mogą korzystać z pakietu pomocowego dla gospodarki, ale zdaniem polityka, branży turystycznej należy się dodatkowe wsparcie.

– Wiele małych i średnich przedsiębiorstw ma niewielkie rezerwy finansowe i trudno im przejść przez ten trudny okres (kryzys wywołany koronawirusem – red.) – mówi i dodaje, że w turystyce nie da się nadrobić utraconych zysków.

CZYTAJ TEŻ: Niemcy już z pakietem osłonowym dla firm

Nie tylko touroperatorzy są w trudnej sytuacji, z problemami finansowymi borykają się też agenci. Prezes organizacji agencyjnej VUSR Marija Linnhoff  uważa, że dobrym pomysłem byłoby utworzenie funduszu, z którego biura podróży mogłyby czerpać środki na pokrycie kosztów rezygnacji. Z tego samego źródła pieniądze powinni dostawać agenci, jako wyrównanie prowizji za sprzedane, ale odwołane wycieczki.

Jak przypomina portal branży turystycznej Travel Talk, niemieccy touroperatorzy w niektórych wypadkach wypłacają prowizję, nawet jeśli dochodzi do rezygnacji z wyjazdu. Mowa jednak o sytuacjach, kiedy klient ponosi koszty z tym związane. Tak jest chociażby w DER Touristik, FTI, Wikinger Reisen, TUI czy Gebeco.

Te dwa ostatnie biura płacą wówczas 5 procent prowizji, a LMX Touristik nawet 10 procent. Jednak w tej wyjątkowej sytuacji nie przysługuje im nawet częściowe wynagrodzenie. Inną politykę przyjął Chamäeon Reisen – jesienią 2019 roku ogłosił nowy system rozliczeń, a jego szef Ingo Lies potwierdził portalowi FVW, że zasady utrzyma także w czasie kryzysu.

ZOBACZ TAKŻE: Niemcy nie chcą rezygnować z wakacji z powodu koronawirusa

Chodzi o wypłacanie prowizji zaraz po potwierdzeniu rezerwacji – w wypadku rezygnacji klienta z wyjazdu agent dostaje prowizję od całkowitej ceny wycieczki, w wypadku zamiany rezerwacji na inną cała prowizja zostaje u agenta. Duzi touroperatorzy tłumaczą, że przy ich wielkość sprzedaży nie jest możliwa taka polityka, poza tym przejmują na siebie ryzyko związane z kontraktowaniem miejsc w samolotach i hotelach.

Organizacje branżowe nawołują też do zmiany przepisów, by przy rezygnacji można było wystawiać klientom bony do późniejszego wykorzystania, a nie natychmiast zwracać pieniądze.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

DER Touristik: Agenci wracają

Co pięć, dziesięć lat relacje biznesowe w branży turystycznej ulegają przemianie. Teraz ponownie nadchodzi ...

Szczecin zyska połączenia do Edynburga i Tirany

Od marca pasażerowie z lotniska Szczecin-Goleniów będą mogli latać dwa razy w tygodniu do ...

Koniec turecko-amerykańskiej wojny wizowej

Departament Stanu USA ogłosił, że całkowicie wznowi wydawanie wiz w Turcji. Tureckie władze zapewniły ...

Można już rezerwować wakacje w Hiszpanii

Zagraniczni turyści mogą już rezerwować lipcowy wypoczynek w Hiszpanii – powiedziała w poniedziałek minister ...

Kos: Nie można było ustać na podłodze

Jestem w samym mieście Kos. O godzinie 1.35 w nocy nagle zaczęło się wszystko ...

Condor zadowolony ze sprzedaży biletów na Lato 2020

Należąca do zbankrutowanego Thomasa Cooka niemiecka linia lotnicza Condor z powodzeniem sprzedaje miejsca w ...