Reklama
Rozwiń
Reklama

Komisja Europejska: Klienci biur podróży i linii lotniczych muszą mieć więcej praw

Darmowa podróż dla osoby towarzyszącej niepełnosprawnemu, jasne określenie, kto powinien zwrócić pieniądze za odwołany lot - przewoźnik czy agent - i ograniczenie zaliczek na wycieczki zorganizowane do 25 procent - to część propozycji Komisji Europejskiej przedstawionych w ramach rewizji przepisów chroniących podróżnych.

Publikacja: 12.12.2023 14:14

Komisja Europejska: Klienci biur podróży i linii lotniczych muszą mieć więcej praw

Foto: AFP

Unia Europejska jest jedynym obszarem na świecie, który ma regulacje określające prawa pasażerów korzystających ze wszystkich rodzajów transportu. Mimo to, klienci linii lotniczych borykają się z problemami wynikającymi z niewłaściwego wdrażania i egzekwowania przepisów.

W ramach rewizji rozporządzenia o prawach pasażerów i dyrektywy o imprezach turystycznych Komisja Europejska chciałaby wprowadzić kilka ulepszeń.

Czytaj więcej

Komisja Europejska zabroni biurom podróży pobierać zaliczki na poczet wyjazdów?

Nowe prawa dla tych, co lecą samolotem i kupują wycieczki

I tak osoby niepełnosprawne podróżujące drogą lotniczą – w sytuacji gdy przewoźnik zobowiązuje je do posiadania asysty – powinny mieć możliwość zabrania osoby towarzyszącej bez dodatkowej opłaty.

Druga propozycja dotyczy tego, by jasno określić, kto ma obowiązek zwrócić pieniądze klientom za bilety zakupione przez pośrednika (np. biuro podróży). Klienci, którzy w ramach jednego wyjazdu korzystają z różnych środków transportu będą lepiej informowani i chronieni.

Reklama
Reklama

Trzecia kwestia obejmuje imprezy zorganizowane – Komisja chce, aby zaliczki wpłacane na imprezy turystyczne w momencie rezerwacji nie mogły przekroczyć 25 procent ceny. Pozostałą część klient wpłacałby do 28 dni przed wyjazdem.

Bruksela pochyla się również nad kwestią zwrotu zaliczek w formie bonów – jeżeli klient zdecyduje się taki bon przyjąć, ale nie wykorzysta go przed upływem okresu ważności, automatycznie dostanie wpłaconą gotówkę. Bony będą objęte też ochroną na wypadek ogłoszenia przez firmę niewypłacalności.

Czytaj więcej

Branża turystyczna ma zadania dla nowego rządu. "Przydałby się bon turystyczny"

Urzędnicy brukselscy są za utrzymaniem prawa do otrzymania przez klienta pieniędzy w ciągu 14 dni.

Państwa mają więcej kontrolować przedsiębiorców turystycznych

Komisja proponuje także utworzenie „wspólnej europejskiej przestrzeni danych dotyczących mobilności”, która ułatwi dostęp do informacji o transporcie i ich wymianę zarówno na poziomie przedsiębiorców, jak i pasażerów.

Proponowane zmiany mają zachęcić państwa członkowskie do monitorowania kwestii związanych z podróżami, a nie tylko do reagowania na skargi. Jeżeli propozycja zostanie uchwalona, Komisja będzie mogła zwrócić się do państw Unii Europejskiej o przeprowadzenie dochodzenia i podjęcie w razie potrzeby działań.

Unia Europejska jest jedynym obszarem na świecie, który ma regulacje określające prawa pasażerów korzystających ze wszystkich rodzajów transportu. Mimo to, klienci linii lotniczych borykają się z problemami wynikającymi z niewłaściwego wdrażania i egzekwowania przepisów.

W ramach rewizji rozporządzenia o prawach pasażerów i dyrektywy o imprezach turystycznych Komisja Europejska chciałaby wprowadzić kilka ulepszeń.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Reklama
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Biura Podróży
Rainbow wystartował z Katowic do Akaby. Za tydzień pierwszy rejs do Cartageny
Biura Podróży
Nekera otworzy sezon narciarski w Austrii, a zakończy na Słowacji
Biura Podróży
Artur Makolągwa nowym kierownikiem marketingu w Eximie tours
Materiał Promocyjny
Osiedle Zdrój – zielona inwestycja w sercu Milanówka i… Polski
Biura Podróży
Wakacje droższe niż przed rokiem. Średnio 200 złotych na turystę
Reklama
Reklama