TUI podsumował sprzedaż wakacji – 60 procent miejsc już zarezerwowanych

W drugim kwartale tego roku finansowego na wakacje z TUI wybrało się 2,8 miliona gości, czyli o 14 procent więcej niż w roku poprzednim. Przychody Grupy TUI wyniosły w tym czasie 3,6 miliarda euro i było to o 16 procent więcej rok wcześniej, co jest rekordowym wynikiem w historii firmy.

Publikacja: 17.05.2024 09:22

Wyspy Kanaryjskie, Egipt i Wyspy Zielonego Przylądka kolejny raz cieszą się dużą popularnością wśród

Wyspy Kanaryjskie, Egipt i Wyspy Zielonego Przylądka kolejny raz cieszą się dużą popularnością wśród klientów TUI

Foto: Filip Frydrykiewicz

Na zimę 2023/24 koncern pozyskał o 9 procent rezerwacji więcej, średnia cena zwiększyła się natomiast o 3 procent rok do roku. Dobrze sprzedaje się również oferta letnia - Grupa ma już o 5 procent klientów więcej przy cenach wyższych przeciętnie o 4 procent. W sumie sprzedała już 60 procent miejsc – pokazuje w podsumowaniu touroperator.

Czytaj więcej

Prezes TUI: Jeśli turystyka, to zorganizowana. Wynajem mieszkań za bardzo szkodzi

- Podróżowanie jest nadal bardzo popularne, ten trend się nie zmienia – mówi cytowany w komunikacie prezes Grupy TUI Sebastian Ebel. – Dostrzegamy możliwości rozwoju na nowych rynkach poprzez poszerzanie oferty i pozyskiwanie nowych grup klientów – informuje.

Prezes twierdzi, że ludzie będą przywiązywać coraz większą większą wagę do zbierania wrażeń, co będzie dla nich ważniejsze niż gromadzenie dóbr materialnych. Turystyce pomaga również to, że w wielu częściach świata rozwija się klasa średnia, a klienci chętnie korzystają z wakacji zorganizowanych, które są tworzone z większą elastycznością niż w latach poprzednich - często powstają w ramach dynamicznego pakietowania. Na korzyść organizatorów działa też poczucie bezpieczeństwa jakie zapewniają.

Jakie jeszcze trendy widać? Widać gotowość do kupowania wyjazdów zarówno przez internet jak i tradycyjnie. – 80 procent naszych gości używa aplikacji, którą rozwijamy tak, by stała się w pełni kompleksowym towarzyszem podróży. Świadczenie usług drogą cyfrową idzie w parze z rozwojem sprzedaży w salonach stacjonarnych, które nadal odgrywają ważną rolę – tłumaczy prezes. Podkreśla przy tym, agenci zapewniają doradztwo wysokiej jakości, a marże z produktów przez nich sprzedawanych są wyższe. – Znaczący wzrost gotowości klientów do polecania TUI oraz wysokie wskaźniki zadowolenia zanotowane w pierwszym półroczu tego roku obrotowego pokazują, że podążamy we właściwym kierunku – dodaje.

Najpopularniejsze kierunki na lato: Grecja, Turcja, Baleary

W części działalności koncernu pod nazwą „markets & airlines”, obejmującej działalność touroperatorską i lotniczą, co prawda skorzystał on na większej gotowości ludzi do podróżowania i wydawania na to większych pieniędzy, ale tegoroczny wynik był gorszy niż przed rokiem – bazowy EBIT spadł o 17,6 miliona euro, do -326,1 miliona euro. TUI zmianę tę tłumaczy tym, że w zeszłym roku na wynik wpływ miała działalność touroperatora w Kanadzie, która została sprzedana. W analizowanym okresie wzrosła natomiast liczba gości o 339 tysięcy, do 2,8 miliona, a średnie obłożenie w samolotach utrzymało się na tym samym poziomie co przed rokiem i wyniosło 93 procent.

Mimo lepszej działalności operacyjnej w bieżącym kwartale w regionie północnym (Wielka Brytania, Irlandia i kraje skandynawskie) firma miała stratę operacyjną w wysokości -164,9 miliona euro (o 17,4 miliona euro mniej niż w roku poprzednim), co spowodowane było wspomnianą sprzedażą biura podróży w Kanadzie.

Czytaj więcej

W TUI sprzedawca obniży cenę, jeśli konkurencja ma lepszą

Region centralny koncernu, w którym działają touroperatorzy w Niemczech, Austrii, Szwajcarii i Polsce, zanotował dobre wyniki operacyjne przy większej liczbie klientów i wyższych cenach. EBIT poprawił się o 13 milionów euro do -89,1 miliona euro (rok poprzedni: -102,1 miliona euro). Bazowy EBIT w regionie zachodnim (Francja, Belgia, Holandia) wyniósł -72,1 miliona euro i był o 12,9 miliona euro niższy niż w roku poprzednim (II kwartał 2023 roku: -59,2 miliona euro). Efekt większej sprzedaży wycieczek i wyższych cen pomniejszyły – tłumaczy touroperator w komunikacie - koszty związane z transformacją biznesu, w tym wyższymi wydatkami na informatykę.

Sezon zima 2023/24 charakteryzował się dużym udziałem sprzedaży last minute, liczba rezerwacji zwiększyła się o 9 procent, a średnie ceny skoczyły o 3 procent. Wiele osób zdecydowało się na zakup wyjazdów z powodu słabej pogody. W zakończonym właśnie sezonie jesienno-zimowym z TUI wyjechało 5,1 miliona klientów – od lutowego raportu wzrost wyniósł 700 tysięcy. Popyt był największy na trasach krótko- i średniodystansowych, przy czym najpopularniejszymi kierunkami okazały się Wyspy Kanaryjskie i Egipt, rosło też zainteresowanie Wyspami Zielonego Przylądka – opisuje koncern w komunikacie.

Na lato 2024 najpopularniejszymi kierunkami są Grecja, Turcja i Baleary. W Wielkiej Brytanii rezerwacji jest obecnie o 3 procent więcej, a sezon został wyprzedany w 65 procentach. W Niemczech wskaźnik ten wynosi o 7 procent więcej niż przed rokiem, co oznacza, że klienci zarezerwowali już 60 procent programu.

Jeśli chodzi o obłożenie w segmencie hotelowym, to było ono o jeden punkt procentowy większe, a średnie stawki wzrosły o 9 procent, rok do roku. Rozwój widać też w obszarze rejsów wycieczkowych – w czerwcu flota powiększy się o kolejny statek – Mein Schiff 7. Obecnie obłożenie na drugą połowę roku obrotowego jest większe o 7 punktów procentowych, liczba dostępnych miejsc urosła o 6 procent, a średnie stawki o 2 procent.

Hotele z rekordowym wynikiem

Od stycznia do marca tego roku segment usług hotelowych w Grupie TUI zanotował rekordowy wynik 117,4 miliona euro. Bazowy EBIT poprzedniego roku wzrósł o ponad połowę (rok poprzedni: 78 miliona euro). Rekordowe były również przychody, które wyniosły 247,3 miliona euro, co odpowiada wzrostowi o 13 procent (II kwartał 2023 roku 218,3 miliona euro). Wpływ na ten wynik miał 9-procentowy wzrost liczby noclegów (7,6 miliona) i wyższe ceny pokoi, a także dobre wyniki operacyjne kluczowych marek hotelowych, w szczególności Riu. Obłożenie liczone dla całego segmentu wyniosło 81 procent, średnia dzienna stawka wzrosła o 9 procent, licząc rok do roku, do 109 euro.

Również sprzedaż rejsów szła bardzo dobrze. W tym segmencie EBIT wzrósł ponad czterokrotnie w porównaniu z rokiem poprzednim i osiągnął rekordowy poziom 70,1 miliona euro (rok poprzedni: 14,8 miliona euro). Wskaźnik obłożenia zwiększył się o 6 punktów procentowych, rok do roku, do 98 procent, a średnia cena liczona dla wszystkich marek wycieczkowych poprawiła się o 20 procent i wyniosła 221 milionów euro.

Trzecia część biznesu koncernu – sprzedaż wycieczek lokalnych (tak zwanych fakultatywnych) i biletów do atrakcji turystycznych, czyli TUI Musement, zwiększyła przychody o 15 procent, do 149,5 miliona euro (II kwartał 2023: 130,3 miliona euro), ale EBIT o wartości -16,5 miliona euro był o 3,7 miliona euro mniejszy niż w poprzednim roku (drugi kwartał 2023 roku: -12,7 miliona euro).

Czytaj więcej

TUI rusza na podbój świata. "Chcemy być firmą globalną, na celowniku nowe kraje"

TUI Musement w dalszym ciągu inwestuje w rozwój oferty doświadczeń B2C, tworzy też więcej partnerstw w segmencie B2B. Liczba transferów wzrosła o 14 procent do 3,9 miliona euro (II kwartał 2023 roku 3,4 miliona). Ponadto w okresie objętym raportem sprzedano 1,5 miliona atrakcji dodatkowych, co oznacza wzrost o 9 procent w porównaniu z rokiem poprzednim (II kwartał 2023 roku: 1,3 miliona).

Ebel zapowiada, że w dalszym ciągu najważniejszym elementem strategii TUI będzie transformacja cyfrowa wszystkich segmentów działalności, a pozycja firmy na rynkach międzynarodowych będzie wzmacniana.

Na koniec prezes podaje, że szacuje, że w roku budżetowym 2024 przychody koncernu wzrosną o co najmniej 10 procent w porównaniu z rokiem poprzednim, a bazowy EBIT zwiększy się o co najmniej 25 procent.

Na zimę 2023/24 koncern pozyskał o 9 procent rezerwacji więcej, średnia cena zwiększyła się natomiast o 3 procent rok do roku. Dobrze sprzedaje się również oferta letnia - Grupa ma już o 5 procent klientów więcej przy cenach wyższych przeciętnie o 4 procent. W sumie sprzedała już 60 procent miejsc – pokazuje w podsumowaniu touroperator.

- Podróżowanie jest nadal bardzo popularne, ten trend się nie zmienia – mówi cytowany w komunikacie prezes Grupy TUI Sebastian Ebel. – Dostrzegamy możliwości rozwoju na nowych rynkach poprzez poszerzanie oferty i pozyskiwanie nowych grup klientów – informuje.

Pozostało jeszcze 93% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Materiał Promocyjny
Suzuki e VITARA jest w pełni elektryczna
Biura Podróży
Anex Tour będzie promował Wietnam. „Nowy rozdział w naszej firmie”
Biura Podróży
Wakacje 2025 przestały drożeć. Tylko jeden kierunek wyłamał się z tej reguły
Biura Podróży
Anex Tour świętował udany rok. "W tym sezonie obsłużymy już pół miliona klientów"
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Biura Podróży
„Turystyka - bez barier”. Dzieci i seniorzy odwiedzili Dolny Śląsk z Polską Izbą Turystyki
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego