TUI podsumował sprzedaż wakacji – 60 procent miejsc już zarezerwowanych

W drugim kwartale tego roku finansowego na wakacje z TUI wybrało się 2,8 miliona gości, czyli o 14 procent więcej niż w roku poprzednim. Przychody Grupy TUI wyniosły w tym czasie 3,6 miliarda euro i było to o 16 procent więcej rok wcześniej, co jest rekordowym wynikiem w historii firmy.

Publikacja: 17.05.2024 09:22

Wyspy Kanaryjskie, Egipt i Wyspy Zielonego Przylądka kolejny raz cieszą się dużą popularnością wśród

Wyspy Kanaryjskie, Egipt i Wyspy Zielonego Przylądka kolejny raz cieszą się dużą popularnością wśród klientów TUI

Foto: Filip Frydrykiewicz

Na zimę 2023/24 koncern pozyskał o 9 procent rezerwacji więcej, średnia cena zwiększyła się natomiast o 3 procent rok do roku. Dobrze sprzedaje się również oferta letnia - Grupa ma już o 5 procent klientów więcej przy cenach wyższych przeciętnie o 4 procent. W sumie sprzedała już 60 procent miejsc – pokazuje w podsumowaniu touroperator.

Czytaj więcej

Prezes TUI: Jeśli turystyka, to zorganizowana. Wynajem mieszkań za bardzo szkodzi

- Podróżowanie jest nadal bardzo popularne, ten trend się nie zmienia – mówi cytowany w komunikacie prezes Grupy TUI Sebastian Ebel. – Dostrzegamy możliwości rozwoju na nowych rynkach poprzez poszerzanie oferty i pozyskiwanie nowych grup klientów – informuje.

Prezes twierdzi, że ludzie będą przywiązywać coraz większą większą wagę do zbierania wrażeń, co będzie dla nich ważniejsze niż gromadzenie dóbr materialnych. Turystyce pomaga również to, że w wielu częściach świata rozwija się klasa średnia, a klienci chętnie korzystają z wakacji zorganizowanych, które są tworzone z większą elastycznością niż w latach poprzednich - często powstają w ramach dynamicznego pakietowania. Na korzyść organizatorów działa też poczucie bezpieczeństwa jakie zapewniają.

Jakie jeszcze trendy widać? Widać gotowość do kupowania wyjazdów zarówno przez internet jak i tradycyjnie. – 80 procent naszych gości używa aplikacji, którą rozwijamy tak, by stała się w pełni kompleksowym towarzyszem podróży. Świadczenie usług drogą cyfrową idzie w parze z rozwojem sprzedaży w salonach stacjonarnych, które nadal odgrywają ważną rolę – tłumaczy prezes. Podkreśla przy tym, agenci zapewniają doradztwo wysokiej jakości, a marże z produktów przez nich sprzedawanych są wyższe. – Znaczący wzrost gotowości klientów do polecania TUI oraz wysokie wskaźniki zadowolenia zanotowane w pierwszym półroczu tego roku obrotowego pokazują, że podążamy we właściwym kierunku – dodaje.

Najpopularniejsze kierunki na lato: Grecja, Turcja, Baleary

W części działalności koncernu pod nazwą „markets & airlines”, obejmującej działalność touroperatorską i lotniczą, co prawda skorzystał on na większej gotowości ludzi do podróżowania i wydawania na to większych pieniędzy, ale tegoroczny wynik był gorszy niż przed rokiem – bazowy EBIT spadł o 17,6 miliona euro, do -326,1 miliona euro. TUI zmianę tę tłumaczy tym, że w zeszłym roku na wynik wpływ miała działalność touroperatora w Kanadzie, która została sprzedana. W analizowanym okresie wzrosła natomiast liczba gości o 339 tysięcy, do 2,8 miliona, a średnie obłożenie w samolotach utrzymało się na tym samym poziomie co przed rokiem i wyniosło 93 procent.

Mimo lepszej działalności operacyjnej w bieżącym kwartale w regionie północnym (Wielka Brytania, Irlandia i kraje skandynawskie) firma miała stratę operacyjną w wysokości -164,9 miliona euro (o 17,4 miliona euro mniej niż w roku poprzednim), co spowodowane było wspomnianą sprzedażą biura podróży w Kanadzie.

Czytaj więcej

W TUI sprzedawca obniży cenę, jeśli konkurencja ma lepszą

Region centralny koncernu, w którym działają touroperatorzy w Niemczech, Austrii, Szwajcarii i Polsce, zanotował dobre wyniki operacyjne przy większej liczbie klientów i wyższych cenach. EBIT poprawił się o 13 milionów euro do -89,1 miliona euro (rok poprzedni: -102,1 miliona euro). Bazowy EBIT w regionie zachodnim (Francja, Belgia, Holandia) wyniósł -72,1 miliona euro i był o 12,9 miliona euro niższy niż w roku poprzednim (II kwartał 2023 roku: -59,2 miliona euro). Efekt większej sprzedaży wycieczek i wyższych cen pomniejszyły – tłumaczy touroperator w komunikacie - koszty związane z transformacją biznesu, w tym wyższymi wydatkami na informatykę.

Sezon zima 2023/24 charakteryzował się dużym udziałem sprzedaży last minute, liczba rezerwacji zwiększyła się o 9 procent, a średnie ceny skoczyły o 3 procent. Wiele osób zdecydowało się na zakup wyjazdów z powodu słabej pogody. W zakończonym właśnie sezonie jesienno-zimowym z TUI wyjechało 5,1 miliona klientów – od lutowego raportu wzrost wyniósł 700 tysięcy. Popyt był największy na trasach krótko- i średniodystansowych, przy czym najpopularniejszymi kierunkami okazały się Wyspy Kanaryjskie i Egipt, rosło też zainteresowanie Wyspami Zielonego Przylądka – opisuje koncern w komunikacie.

Na lato 2024 najpopularniejszymi kierunkami są Grecja, Turcja i Baleary. W Wielkiej Brytanii rezerwacji jest obecnie o 3 procent więcej, a sezon został wyprzedany w 65 procentach. W Niemczech wskaźnik ten wynosi o 7 procent więcej niż przed rokiem, co oznacza, że klienci zarezerwowali już 60 procent programu.

Jeśli chodzi o obłożenie w segmencie hotelowym, to było ono o jeden punkt procentowy większe, a średnie stawki wzrosły o 9 procent, rok do roku. Rozwój widać też w obszarze rejsów wycieczkowych – w czerwcu flota powiększy się o kolejny statek – Mein Schiff 7. Obecnie obłożenie na drugą połowę roku obrotowego jest większe o 7 punktów procentowych, liczba dostępnych miejsc urosła o 6 procent, a średnie stawki o 2 procent.

Hotele z rekordowym wynikiem

Od stycznia do marca tego roku segment usług hotelowych w Grupie TUI zanotował rekordowy wynik 117,4 miliona euro. Bazowy EBIT poprzedniego roku wzrósł o ponad połowę (rok poprzedni: 78 miliona euro). Rekordowe były również przychody, które wyniosły 247,3 miliona euro, co odpowiada wzrostowi o 13 procent (II kwartał 2023 roku 218,3 miliona euro). Wpływ na ten wynik miał 9-procentowy wzrost liczby noclegów (7,6 miliona) i wyższe ceny pokoi, a także dobre wyniki operacyjne kluczowych marek hotelowych, w szczególności Riu. Obłożenie liczone dla całego segmentu wyniosło 81 procent, średnia dzienna stawka wzrosła o 9 procent, licząc rok do roku, do 109 euro.

Również sprzedaż rejsów szła bardzo dobrze. W tym segmencie EBIT wzrósł ponad czterokrotnie w porównaniu z rokiem poprzednim i osiągnął rekordowy poziom 70,1 miliona euro (rok poprzedni: 14,8 miliona euro). Wskaźnik obłożenia zwiększył się o 6 punktów procentowych, rok do roku, do 98 procent, a średnia cena liczona dla wszystkich marek wycieczkowych poprawiła się o 20 procent i wyniosła 221 milionów euro.

Trzecia część biznesu koncernu – sprzedaż wycieczek lokalnych (tak zwanych fakultatywnych) i biletów do atrakcji turystycznych, czyli TUI Musement, zwiększyła przychody o 15 procent, do 149,5 miliona euro (II kwartał 2023: 130,3 miliona euro), ale EBIT o wartości -16,5 miliona euro był o 3,7 miliona euro mniejszy niż w poprzednim roku (drugi kwartał 2023 roku: -12,7 miliona euro).

Czytaj więcej

TUI rusza na podbój świata. "Chcemy być firmą globalną, na celowniku nowe kraje"

TUI Musement w dalszym ciągu inwestuje w rozwój oferty doświadczeń B2C, tworzy też więcej partnerstw w segmencie B2B. Liczba transferów wzrosła o 14 procent do 3,9 miliona euro (II kwartał 2023 roku 3,4 miliona). Ponadto w okresie objętym raportem sprzedano 1,5 miliona atrakcji dodatkowych, co oznacza wzrost o 9 procent w porównaniu z rokiem poprzednim (II kwartał 2023 roku: 1,3 miliona).

Ebel zapowiada, że w dalszym ciągu najważniejszym elementem strategii TUI będzie transformacja cyfrowa wszystkich segmentów działalności, a pozycja firmy na rynkach międzynarodowych będzie wzmacniana.

Na koniec prezes podaje, że szacuje, że w roku budżetowym 2024 przychody koncernu wzrosną o co najmniej 10 procent w porównaniu z rokiem poprzednim, a bazowy EBIT zwiększy się o co najmniej 25 procent.

Na zimę 2023/24 koncern pozyskał o 9 procent rezerwacji więcej, średnia cena zwiększyła się natomiast o 3 procent rok do roku. Dobrze sprzedaje się również oferta letnia - Grupa ma już o 5 procent klientów więcej przy cenach wyższych przeciętnie o 4 procent. W sumie sprzedała już 60 procent miejsc – pokazuje w podsumowaniu touroperator.

- Podróżowanie jest nadal bardzo popularne, ten trend się nie zmienia – mówi cytowany w komunikacie prezes Grupy TUI Sebastian Ebel. – Dostrzegamy możliwości rozwoju na nowych rynkach poprzez poszerzanie oferty i pozyskiwanie nowych grup klientów – informuje.

Pozostało 93% artykułu
Biura Podróży
Itaka będzie wozić poznaniaków do Omanu z ich lotniska
Biura Podróży
Taki upał? Odwołuję wyjazd z biurem podróży! - Nie tak szybko - mówią prawnicy
Biura Podróży
Klienci upadłego biura podróży czekają na zwrot pieniędzy. Termin ciągle nieznany
Biura Podróży
Krzysztof Majda dyrektorem sprzedaży w biurze podróży Kompas Tour Poland
Biura Podróży
Portal z noclegami promuje wypoczynek na łonie natury. "Rozbierzcie się z cywilizacji"