Agenci turystyczni: Rozszerzyć gwarancje w biurach podróży na wypadek bankructwa

Klienci zamawiający pojedyncze usługi turystyczne powinni być chronieni na wypadek ogłoszenia niewypłacalności przez organizatora - twierdzi niemieckie stowarzyszenie agencyjne VUSR. Brak takich rozwiązań w prawie to problem dla klientów i dla branży turystycznej.

Publikacja: 25.06.2024 06:00

Agenci turystyczni: Rozszerzyć gwarancje w biurach podróży na wypadek bankructwa

Foto: Adobe Stock

Prezes Niemieckiego Stowarzyszenia Niezależnych Agentów Turystycznych VUSR Marija Linnhoff zaapelowała ponownie o wprowadzenie obowiązku zabezpieczania na wypadek niewypłacalności organizatora pojedynczych usług turystycznych. Jak podkreśla, upadek FTI znów pokazał, że wycieczka zorganizowana jest najbezpieczniejszą formą podróżowania. Wprawdzie gwarancja sporo kosztuje, ale w razie bankructwa biura podróży, podróżni odzyskują wpłacone pieniądze. Inaczej sprawa wygląda w wypadku sprzedaży pojedynczych usług turystycznych — one taką ochroną nie są objęte. Wyłączenie ich spod zapisów poprawianej obecnie dyrektywy unijnej o imprezach zorganizowanych, zaburzy konkurencję na rynku turystycznym i spowoduje ucieczkę klientów do szarej strefy.

Czytaj więcej

Zmiany w prawie turystycznym. "Komisja Europejska szykuje przedsiębiorcom piekło"

Biuro podróży zapewnia klientowi bezpieczeństwo

– Dla osób, które zostały dotknięte upadkiem FTI, zabezpieczenie jest błogosławieństwem – mówi Linnhoff. – Bezpieczeństwo konsumentów to nie tylko bardzo ważna kwestia dla klientów, to także wyróżnik dla świadczących usługi wysokiej jakości touroperatorów i agentów. Żeby jednak niektórzy przedsiębiorcy działający w turystyce nie uciekali od odpowiedzialności, trzeba wprowadzić obowiązek zabezpieczenia pojedynczej usługi turystycznej, na przykład od wartości 500 euro. To, że Komisja Europejska nie bierze pod uwagę w weryfikacji dyrektywy tego rodzaju usług jest dużym błędem – podkreśla.

Czytaj więcej

Rząd Niemiec: Zaostrzenie unijnych przepisów zaszkodzi biurom podróży i klientom

Zdaniem Linnhoff, dobrze zabezpieczone imprezy turystyczne w tych trudnych czasach zderzają się z nierównymi zasadami konkurencji – wyjazdy składane z pojedynczych usług takiej ochrony nie gwarantują. To niedobre rozwiązanie zarówno z perspektywy ochrony konsumentów, jak i przetrwania agentów i touroperatorów wyspecjalizowanych w tworzeniu dobrze zabezpieczonych wycieczek zorganizowanych.

Agenci do biur podróży — lobbujmy razem

Linnhoff uważa, że w lobbowanie na rzecz rozwiązania, które proponuje, powinny włączyć się biura podróży. – Powinniśmy wzmacniać imprezy turystyczne wszelkimi sposobami. To także w interesie touroperatorów – ich oferty i sprzedaży. Brak zabezpieczeń uderza także w nich, wielu agentów pyta bowiem, dlaczego mają rezerwować pojedyncze usługi za ich pośrednictwem, skoro mogą je zamówić w internecie, gdzie są dostępne także bez zabezpieczeń – podsumowuje prezes.

Warto przypomnieć, że branża turystyczna postuluje także, by prowadzoną właśnie rewizję dyrektywy Komisja Europejska wykorzystała do nałożenia obowiązku posiadania zabezpieczeń, na przykład w postaci gwarancji ubezpieczeniowych, na linie lotnicze. Touroperatorzy zwracają uwagę, że najczęściej w Europie upadają linie lotnicze, a wtedy przeważnie ich klienci zostają bez pieniędzy, które wpłacili na przeloty. Czasem nawet z wielomiesięcznym wyprzedzeniem.

Czytaj więcej

Branża turystyczna alarmuje: Idą niedobre zmiany dla biur podróży i ich klientów

Prezes Niemieckiego Stowarzyszenia Niezależnych Agentów Turystycznych VUSR Marija Linnhoff zaapelowała ponownie o wprowadzenie obowiązku zabezpieczania na wypadek niewypłacalności organizatora pojedynczych usług turystycznych. Jak podkreśla, upadek FTI znów pokazał, że wycieczka zorganizowana jest najbezpieczniejszą formą podróżowania. Wprawdzie gwarancja sporo kosztuje, ale w razie bankructwa biura podróży, podróżni odzyskują wpłacone pieniądze. Inaczej sprawa wygląda w wypadku sprzedaży pojedynczych usług turystycznych — one taką ochroną nie są objęte. Wyłączenie ich spod zapisów poprawianej obecnie dyrektywy unijnej o imprezach zorganizowanych, zaburzy konkurencję na rynku turystycznym i spowoduje ucieczkę klientów do szarej strefy.

Pozostało 82% artykułu
Biura Podróży
Brytyjczycy deklarują, że chcą podróżować. Na przekór wiadomościom z rządu
Biura Podróży
TUI ujawnił, ile zyskał na bankructwie konkurencyjnego biura podróży
Biura Podróży
Rewelacyjny spadek kosztów biur podróży. Czy skorzystają na tym ich klienci?
Biura Podróży
Dertour ma nową markę od "lastów" i pakietów dynamicznych
Biura Podróży
Chińczycy, którzy sprzedali Thomasa Cooka, wyzbywają się kolejnej turystycznej legendy