Agenci turystyczni: Rozszerzyć gwarancje w biurach podróży na wypadek bankructwa

Klienci zamawiający pojedyncze usługi turystyczne powinni być chronieni na wypadek ogłoszenia niewypłacalności przez organizatora - twierdzi niemieckie stowarzyszenie agencyjne VUSR. Brak takich rozwiązań w prawie to problem dla klientów i dla branży turystycznej.

Publikacja: 25.06.2024 06:00

Agenci turystyczni: Rozszerzyć gwarancje w biurach podróży na wypadek bankructwa

Foto: Adobe Stock

Prezes Niemieckiego Stowarzyszenia Niezależnych Agentów Turystycznych VUSR Marija Linnhoff zaapelowała ponownie o wprowadzenie obowiązku zabezpieczania na wypadek niewypłacalności organizatora pojedynczych usług turystycznych. Jak podkreśla, upadek FTI znów pokazał, że wycieczka zorganizowana jest najbezpieczniejszą formą podróżowania. Wprawdzie gwarancja sporo kosztuje, ale w razie bankructwa biura podróży, podróżni odzyskują wpłacone pieniądze. Inaczej sprawa wygląda w wypadku sprzedaży pojedynczych usług turystycznych — one taką ochroną nie są objęte. Wyłączenie ich spod zapisów poprawianej obecnie dyrektywy unijnej o imprezach zorganizowanych, zaburzy konkurencję na rynku turystycznym i spowoduje ucieczkę klientów do szarej strefy.

Czytaj więcej

Zmiany w prawie turystycznym. "Komisja Europejska szykuje przedsiębiorcom piekło"

Biuro podróży zapewnia klientowi bezpieczeństwo

– Dla osób, które zostały dotknięte upadkiem FTI, zabezpieczenie jest błogosławieństwem – mówi Linnhoff. – Bezpieczeństwo konsumentów to nie tylko bardzo ważna kwestia dla klientów, to także wyróżnik dla świadczących usługi wysokiej jakości touroperatorów i agentów. Żeby jednak niektórzy przedsiębiorcy działający w turystyce nie uciekali od odpowiedzialności, trzeba wprowadzić obowiązek zabezpieczenia pojedynczej usługi turystycznej, na przykład od wartości 500 euro. To, że Komisja Europejska nie bierze pod uwagę w weryfikacji dyrektywy tego rodzaju usług jest dużym błędem – podkreśla.

Czytaj więcej

Rząd Niemiec: Zaostrzenie unijnych przepisów zaszkodzi biurom podróży i klientom

Zdaniem Linnhoff, dobrze zabezpieczone imprezy turystyczne w tych trudnych czasach zderzają się z nierównymi zasadami konkurencji – wyjazdy składane z pojedynczych usług takiej ochrony nie gwarantują. To niedobre rozwiązanie zarówno z perspektywy ochrony konsumentów, jak i przetrwania agentów i touroperatorów wyspecjalizowanych w tworzeniu dobrze zabezpieczonych wycieczek zorganizowanych.

Agenci do biur podróży — lobbujmy razem

Linnhoff uważa, że w lobbowanie na rzecz rozwiązania, które proponuje, powinny włączyć się biura podróży. – Powinniśmy wzmacniać imprezy turystyczne wszelkimi sposobami. To także w interesie touroperatorów – ich oferty i sprzedaży. Brak zabezpieczeń uderza także w nich, wielu agentów pyta bowiem, dlaczego mają rezerwować pojedyncze usługi za ich pośrednictwem, skoro mogą je zamówić w internecie, gdzie są dostępne także bez zabezpieczeń – podsumowuje prezes.

Warto przypomnieć, że branża turystyczna postuluje także, by prowadzoną właśnie rewizję dyrektywy Komisja Europejska wykorzystała do nałożenia obowiązku posiadania zabezpieczeń, na przykład w postaci gwarancji ubezpieczeniowych, na linie lotnicze. Touroperatorzy zwracają uwagę, że najczęściej w Europie upadają linie lotnicze, a wtedy przeważnie ich klienci zostają bez pieniędzy, które wpłacili na przeloty. Czasem nawet z wielomiesięcznym wyprzedzeniem.

Czytaj więcej

Branża turystyczna alarmuje: Idą niedobre zmiany dla biur podróży i ich klientów

Prezes Niemieckiego Stowarzyszenia Niezależnych Agentów Turystycznych VUSR Marija Linnhoff zaapelowała ponownie o wprowadzenie obowiązku zabezpieczania na wypadek niewypłacalności organizatora pojedynczych usług turystycznych. Jak podkreśla, upadek FTI znów pokazał, że wycieczka zorganizowana jest najbezpieczniejszą formą podróżowania. Wprawdzie gwarancja sporo kosztuje, ale w razie bankructwa biura podróży, podróżni odzyskują wpłacone pieniądze. Inaczej sprawa wygląda w wypadku sprzedaży pojedynczych usług turystycznych — one taką ochroną nie są objęte. Wyłączenie ich spod zapisów poprawianej obecnie dyrektywy unijnej o imprezach zorganizowanych, zaburzy konkurencję na rynku turystycznym i spowoduje ucieczkę klientów do szarej strefy.

Pozostało 82% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Biura Podróży
Polska spółka TUI rozwija biznes turystyczny w Czechach. „Podwoimy liczbę klientów”
Biura Podróży
W polskiej turystyce startuje nowa marka. "Prosta, krótka, dobrze się kojarząca”
Biura Podróży
Seria wakacyjnych obniżek przerwana. Pierwszy raz od 11 tygodni jest drożej
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biura Podróży
Itaka zachęca: Dzięki nam „Langkawi Best Wey”, czyli "Langkawi naprawdę najlepsze"