Hotelarze oceniają, że październik był stabilny, ale listopad zapowiada się słabo

Wyniki października w hotelach okazały się podobne do wrześniowych, głównie dzięki lepszym niż miesiąc temu rezultatom hoteli biznesowych. Obiekty wypoczynkowe zanotowały kolejny powakacyjny spadek obłożenia – pokazują wyniki najnowszej ankiety Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego.

Publikacja: 16.11.2024 16:05

Hotelarze oceniają, że październik był stabilny, ale listopad zapowiada się słabo

Foto: Adobe Stock

IGHP informuje w komunikacie o wynikach ankiety, jaką co miesiąc przeprowadza wśród swoich członków. W październiku frekwencję mniejszą niż 30 procent zanotowało 9 procent ankietowanych hoteli, a obłożenie większe niż 50 procent zanotowało trzy czwarte obiektów, czyli o 4 punktu procentowe mniej niż we wrześniu. W tym 38 procent mówi, że było to co najmniej 70 procent (7 punktów procentowych poniżej września).

Czytaj więcej

Booking.com narzeka na koszty. Będzie zwalniał pracowników

Wśród hoteli biznesowych 81 procent uzyskało obłożenie powyżej 50 procent, w tym 42 procent większe niż 70-procentowe. To wyniki lepsze niż we wrześniu o 6-7 punktów procentowych. Frekwencji 30-procentowej nie osiągnęło 4 procent hoteli.

Obiekty wypoczynkowe uzyskały wskaźniki zdecydowanie słabsze niż we wrześniu- tylko 37 procent zapełniło się więcej niż w połowie, a obiektów, które zanotowały frekwencję poniżej 30 procent było 21 procent. Najliczniejszą grupę (42 proc.) stanowiły hotele z obłożeniem 30-50 procentowym.

Hotele miały więcej klientów niż rok temu

Wskaźniki obłożenia były wyższe od uzyskanych w październiku 2023 roku. W prawie połowie (47 procent) hoteli frekwencja wzrosła w stosunku do października ubiegłego roku. W tym co piąty (21 procent) zanotował wzrost w przedziale 6-10 punktów procentowych.

40 procent hoteli miało mniej gości niż w październiku zeszłego roku, w tym 16 procent o 5 punktów procentowych.

13 procent obiektów miało wyniki na tym samym poziomie, co w zeszłym roku.

Hotele biznesowe w październiku wypadły lepiej od wypoczynkowych. W 42 procentach wskaźnik obłożenia poprawił się porównując rok do roku, z najwyższym udziałem 21 procent w grupie wzrostu do 6-10 punktów procentowych. Również 42 procent hoteli zanotowało obniżenie obłożenia, w tym 21 procent stanowiła grupa z frekwencją niższą do 5 punktów procentowych.

Czytaj więcej

Nitras wyjaśnia, o co chodzi z opłatą turystyczną. Opodatkuje podróże zagraniczne?

Wśród obiektów wypoczynkowych 32 procentom wskaźnik obłożenia poprawił się w stosunku do października ubiegłego roku. W tym wzrost o 5 punktów procentowych zaliczyło 16 procent obiektów i tyle samo miało wzrost o 6-10 punktów procentowych. Jednak 63 procent obiektów odpowiedziało w ankiecie, że obłożenie im spadło.

Ceny w hotelach kolejny raz wzrosły

Średnie ceny rosły rok do roku, a tempo ich wzrostu poprawiło się w stosunku do poprzedniego miesiąca. Odpowiedzi wskazują, że 60 procent hoteli (o 4 punkty procentowe więcej niż we wrześniu) podniosło ceny w stosunku do października 2023 roku.. W tym 44 procent odnotowało wzrost do 10 punktów procentowych. 40 procent hoteli utrzymało ceny na poziomie zeszłego (18 procent) roku lub je obniżyło. Co szósty (16 procent) zanotował spadek cen do 10 procent.

Rezerwacje w hotelach spadają jesienią

"Dane dotyczące przyjętych rezerwacji na listopad są na niższym poziomie niż miesiąc temu dla października, szczególnie w segmencie obiektów wypoczynkowych" - czytamy w podsumowaniu IGHP.

W całej grupie ankietowanych 34 procent hotelarzy wskazało, że ma rezerwacje poniżej 30 procent, obłożenie powyżej 50 procent zapowiada się w 27 procentach obiektów. Grupa hoteli „środka”, czyli z prognozą obłożenia od 30 do 50 procent wyniosła 39 procent.

W hotelach biznesowych 37 procent nie przekracza frekwencji 30 procent, a powyżej 50 procent wskazuje rezerwacje na poziomie 21 procent. Najliczniejsza grupa hoteli z prognozą obłożenia w zakresie 30-50 rezerwacji stanowi 42 rezerwacji.

Wskaźniki aktualnego obłożenia dla obiektów wypoczynkowych to 37 rezerwacji z frekwencją poniżej 30 rezerwacji, a obiektów z obłożeniem powyżej 50 rezerwacji jest 11 rezerwacji. Tu grupa hoteli „środka” stanowi 53 rezerwacji.

IGHP informuje w komunikacie o wynikach ankiety, jaką co miesiąc przeprowadza wśród swoich członków. W październiku frekwencję mniejszą niż 30 procent zanotowało 9 procent ankietowanych hoteli, a obłożenie większe niż 50 procent zanotowało trzy czwarte obiektów, czyli o 4 punktu procentowe mniej niż we wrześniu. W tym 38 procent mówi, że było to co najmniej 70 procent (7 punktów procentowych poniżej września).

Pozostało 90% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Hotele
Grecy też wściekli na Booking.com. Szykują pozwy
Hotele
Hiszpańscy hotelarze będą walczyć o odszkodowania od Booking.com
Hotele
Booking.com narzeka na koszty. Będzie zwalniał pracowników
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Hotele
Grecka Grupa Mitsis zainwestuje ćwierć miliarda euro w odnowienie swoich hoteli
Materiał Promocyjny
Samodzielne prowadzenie księgowości z Małą Księgowością