Chorwacja wychodzi z kwarantanny, ale przy zamkniętych granicach

Fot. AFP

Działają sklepy i komunikacja, w maju będą mogły ruszyć hotele i lotniska, ale nie ma na razie mowy o otwarciu granic.

W Chorwacji rozpoczęła się pierwsza faza łagodzenia obostrzeń narzuconych z powodu epidemii covid-19. Na początek ponowne uruchomiono miejski i podmiejski transport publiczny, w tym promowy. Otwarto wszystkie, poza centrami handlowymi, sklepy, muzea, księgarnie i niektóre usługi (stolarskie, ślusarskie, itp.).

CZYTAJ TEŻ: Ministrowie apelują o procedury bezpieczeństwa dla turystyki

Druga faza odmrażania gospodarki, o ile nie dojdzie do pogorszenia sytuacji epidemicznej, ma nastąpić 4 maja. Wtedy ruszą pozostałe usługi, w tym salony kosmetyczne, fryzjerskie, pod warunkiem przestrzegania specjalnych procedur sanitarnych.

Dopiero w trzeciej fazie, zaplanowanej na 11 maja mają wznowić działalność hotele, ale wyłącznie wolno im będzie udzielać noclegów. Baseny, spa i restauracje pozostaną nieczynne. Wtedy też dostaną pozwolenie na otwarcie punkty gastronomiczne, ale tylko na świeżym powietrzu, stosujące procedury utrzymywania czystości i odkażania, parki narodowe i rezerwaty przyrody.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Grecki plan: Najpierw bezpieczeństwo, potem turystyka

Dopuszczone będą zgromadzenia do dziesięciu osób pod warunkiem zachowania dystansu fizycznego między uczestnikami. Wtedy też uwolnione od zakazu zostaną centra handlowe, przedszkola i szkoły podstawowe od klas 1 do 4.

11 maja ponownie uruchomione zostaną połączenia autobusów międzymiastowych i krajowy ruch lotniczy.

Żadna z trzech faz nie zakłada natomiast otwarcia granic, ani umożliwienia przyjazdów turystów z zagranicy. Zakaz przekraczania granic Republiki Chorwacji na razie obowiązuje do 18 maja, dopiero w drugiej połowie maja będzie więc wiadomo czy zostanie ono przedłużone, zmienione czy zniesione.

WARTO TEŻ: Niemiecki MSZ przestrzega przed ściganiem się w otwieraniu turystyki

Chorwacki parlament 8 kwietnia przyjął nowelizację Ustawy o świadczeniu usług w turystyce. Na jej mocy klienci biur podróży, którzy wykupili usługi turystyczne z terminem realizacji po 1 marca tego roku, lecz ich impreza nie może być zrealizowana ze względu na obostrzenia wynikające z walki z epidemią mogą dostać voucher umożliwiający realizację usługi w innym terminie lub odebrać pieniądze. W tej drugiej sytuacji organizator ma na wypłacenie środków 14 dni, licząc od upływu 180 dni od daty ogłoszenia ustania szczególnych okoliczności uniemożliwiających realizację usługi.

Na podstawie https://www.gov.pl/web/chorwacja; https://chorwacjacafe.pl

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Branson oferuje swoją wyspę, w zamian za pomoc Virgin Atlantic

Linie Virgin Atlantic mają poważne problemy, a Virgin Australia już oddała się w zarząd ...

Na wsi najlepiej – dwunastu nagrodzonych

Folwark Wrzosówka w Karkonoszach, Agroturystyka Pod Jabłonią na Lubelszczyźnie, „Małopolska wieś z tradycją” i ...

Koronawirus – Bruksela rozważa pomoc dla gospodarki

Thierry Breton, Francuz uznawany za „superkomisarza” odpowiedzialnego za rynek wewnętrzny ujawnił, że w Brukseli ...

TUI tnie koszty i zwalnia pracowników

Mimo kryzysu Grupa TUI w podsumowaniu pierwszego półrocza bieżącego roku obrotowego mówi o wzrostach ...

Przejazd z Kairu do Szarm el-Szejk krótszy o połowę

Cztery godziny, zamiast dotychczasowych ośmiu potrwa przejazd nową autostradą łączącą Kair z Szarm el-Szejk. ...

Dubaj: Przyjedź, by zjeść naprawdę dobrze

Pierre Gagnaire, Gordon Ramsay, Nobu Matsuhisa, Giorgio Locatelli czy Jamie Oliver – to tylko ...