Linia lotnicza waży pasażerów przed wejściem do samolotu. "To dla bezpieczeństwa"

Linia lotnicza Finnair waży pasażerów wsiadających do jej samolotów w Helsinkach. Tłumaczy, że chce poznać dokładną średnią wagę samolotu przed startem, żeby lepiej go później wyważyć.

Publikacja: 09.02.2024 10:25

Linia lotnicza waży pasażerów przed wejściem do samolotu. "To dla bezpieczeństwa"

Foto: Finnair

Jak z przymrużeniem oka pisze o akcji przewoźnika CNN, „w scenariuszu koszmarnym dla każdego, kto kiedykolwiek próbował nonszalancko przemycić do samolotu nadwagę, pasażerowie są ważeni razem z bagażami podręcznymi”.

Jednak linia lotnicza nikogo nie zmusza do wejścia na wagę, liczy na ochotników. Zastrzega, że ważenie nie jest w żaden sposób powiązane z ich danymi osobowymi. - Rejestrujemy całkowitą wagę i podstawowe informacje o kliencie i jego bagażu podręcznym, ale nie pytamy o imię i nazwisko ani o numer rezerwacji, a wynik ważenia widzi tylko pracownik linii lotniczej, wszystko jest więc anonimowe – zapewnił redakcję rzecznik Finnaira Päivyt Tallqvist.

Czytaj więcej

Michael O'Leary, prezes Ryanaira: Możemy zmienić zdanie w sprawie Modlina i Radomia

Pasażerowie ochotnicy wchodzą na wagę z bagażem podręcznym

- Akcja ważenia rozpoczęła się w poniedziałek, a do czwartku rano wzięło w niej udział 800 pasażerów ochotników – ujawnił Tallqvist. Jak dodał, przewoźnik jest „pozytywnie zaskoczony tą liczbą”.

Finnair poinformował o ankietowym ważeniu w swoich mediach społecznościowych i aplikacji mobilnej. Liczy, że w sezonie zimowym zważy 1200 pasażerów, a latem większą ich liczbę.

Tallqvist wyjaśnił, że linia lotnicza zbiera dane dotyczące średniej wagi pasażerów i ich bagażu podręcznego „w celu obliczenia wyważenia samolotu i osiągów, które są potrzebne do bezpiecznego wykonywania lotów”.

Bezpieczeństwo wymaga wyważenia samolotu

Linie lotnicze przed każdym startem obliczają masę samolotu – wagę wszystkich osób na pokładzie, a także ładunek i bagaż w luku bagażowym i takie elementy, jak catering i zbiorniki na wodę na pokładzie. Masa i wyważenie samolotu mogą mieć wpływ na to, jak rozlokować pasażerów, a w niektórych wypadkach nawet na to, ilu pasażerów przewoźnik zabierze na pokład i ile zmieści bagaży w luku bagażowym. Każdy samolot, ma bowiem ustaloną maksymalną masę do bezpiecznego startu.

– Chociaż linie lotnicze znają wagę wszystkich innych elementów, wagę klientów i ich bagażu podręcznego oblicza się na podstawie średnich wag potwierdzonych przez Urząd Lotnictwa Cywilnego – wyjaśnia dalej Tallqvist.

Linie lotnicze zazwyczaj wykorzystują średnią masę pasażerów podaną przez Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Lotniczego, ale mogą również używać własnych danych, zatwierdzonych przez te władze.

Czytaj więcej

Ryanair przeprasza się z internetowymi agentami. Mają mieć ceny jak u przewoźnika

Pasażerowie są ciężsi w zimie

Finnair stosuje własne pomiary od 2018 r., ale należy je aktualizować co pięć lat – stąd nowa akcja sprawdzania wagi. Podobne ważenia prowadziły też niedawno inne linie lotnicze — Korean Air i Air New Zealand.

Finnair gromadzi dane zarówno dla sezonu zimowego, jak i letniego, ponieważ podczas mroźnych fińskich zim pasażerowie zwykle noszą cięższe ubrania. Odczyty zimowe zostaną zakończone w lutym, a letnie w okresie od kwietnia do maja.Linia lotnicza obliczy średnią wagę na podstawie pomiarów i prześle dane do Fińskiej Agencji Transportu i Komunikacji do weryfikacji. Obliczenia planuje wykorzystywać w codziennej praktyce od roku 2025 do 2030.

Jak z przymrużeniem oka pisze o akcji przewoźnika CNN, „w scenariuszu koszmarnym dla każdego, kto kiedykolwiek próbował nonszalancko przemycić do samolotu nadwagę, pasażerowie są ważeni razem z bagażami podręcznymi”.

Jednak linia lotnicza nikogo nie zmusza do wejścia na wagę, liczy na ochotników. Zastrzega, że ważenie nie jest w żaden sposób powiązane z ich danymi osobowymi. - Rejestrujemy całkowitą wagę i podstawowe informacje o kliencie i jego bagażu podręcznym, ale nie pytamy o imię i nazwisko ani o numer rezerwacji, a wynik ważenia widzi tylko pracownik linii lotniczej, wszystko jest więc anonimowe – zapewnił redakcję rzecznik Finnaira Päivyt Tallqvist.

Pozostało 81% artykułu
Linie Lotnicze
Ryanair uruchomi cztery nowe kierunki z Krakowa. Rekordowy rozkład lotów na lato
Linie Lotnicze
Niemieckie lotniska znowu sparaliżują strajki? Nie ma porozumienia w Lufthansie
Linie Lotnicze
KLM - 155 kierunków na lato i więcej lotów do Amsterdamu z Polski
Linie Lotnicze
Ryanair: Lotnisko w Modlinie straci nasze kolejne połączenia
Materiał Promocyjny
PR&Media Days 2024 - trendy i wyzwania
Linie Lotnicze
Linia lotnicza do wprowadzonego w błąd pasażera: To nie my, to chatbot
Linie Lotnicze
Bilety Ryanaira będzie mógł sprzedawać też TUI. Firmy mają umowę w tej sprawie