Prezes Ryanaira radzi rządom, jak pobudzić turystykę. Trzy postanowienia na nowy rok

Zniesienie podatków lotniczych, obniżenie opłat za kontrolę lotów, rozwiązanie problemu opóźnień wynikających ze strajków kontrolerów i zniesienie ograniczeń w ruchu - Ryanair opublikował listę postulatów pod adresem rządów krajów unijnych, jeśli chciałyby one rozwijać lotnictwo, turystykę i tworzyć miejsca pracy.

Publikacja: 08.01.2025 09:15

W ciągu dziesięciu lat Ryanair odbierze od producenta 350 nowych samolotów, chce się rozwijać

W ciągu dziesięciu lat Ryanair odbierze od producenta 350 nowych samolotów, chce się rozwijać

Foto: Adobe Stock

W ostatnich trzech latach, które Ryanair określa mianem czasu niepowodzeń w polityce wspierającej rozwój lotnictwa i turystyki w Europie, wydarzyło się wiele złego, co ograniczało branżę. Chodzi o wzrost opłat za kontrolę ruchu lotniczego, ochronę monopolistów na lotniskach i zwiększanie podatków lotniczych. Dlatego przewoźnik proponuje państwom unijnym listę postanowień noworocznych, jeśli są one zainteresowane rozwojem.

Czytaj więcej

Ryanair odbiera nowe samoloty. Niektóre przylecą do Polski

Ryanair: Po pierwsze odpuścić podatki na lotniskach

Pierwsze postanowienie to zlikwidowanie podatków lotniczych – w ostatnich dwóch latach Szwecja, Węgry, Irlandia i niektóre regiony Włoch zniosły lub obniżyły te opłaty, co przełożyło się na gwałtowny wzrost ruchu i turystyki. W tym samym czasie Wielka Brytania, Francja i Niemcy, trzy upadające gospodarki, podniosły podatki lotnicze i odnotowały spadek ruchu – opisuje sytuację linia lotnicza w komunikacie prasowym.

Kolejny postulat to zmniejszenie wysokich opłat za kontrolę ruchu lotniczego (ATC). Od 2020 roku stawki w Europie wzrosły ponad dwukrotnie w stosunku do inflacji. Jednocześnie usługi ATC nadal nie spełniają oczekiwań. Ostatnie lato było najgorszym rokiem w historii pod względem opóźnień i odwołań spowodowanych przez kontrolerów lotniczych, głównie dlatego, że agencje odpowiedzialne za ten segment nie potrafią odpowiednio obsadzić wież kontrolnych personelem podczas fali porannych odlotów.

Czas, aby rządy europejskie skopiowały w tym względzie Stany Zjednoczone i obniżyły lub zniosły opłaty ATC, bo to usługa, która powinna być świadczona przez kraje, a nie opłacana przez linie lotnicze i pasażerów – radzi Ryanair.

Przewoźnik żąda też rozwiązania problemu opóźnień wynikających z działania kontroli ruchu lotniczego. Tu wystarczy wprowadzić dwie proste reformy, które zniwelują 90 procent z nich: po pierwsze trzeba zapewnić pełną obsadę na porannych zmianach, po drugie zapewnić, żeby w czasie kolejnych krajowych strajków kontrolerów mogły odbywać się przeloty nad tymi krajami. Ryanair twierdzi, że Europa zmarnowała 20 lat - należy porzucić pomysł tworzenia jednolitej przestrzeni powietrznej, zliberalizować kontrolę ruchu lotniczego i pozwolić europejskim dostawcom ATC konkurować ze sobą, tak jak robią to linie lotnicze.

Czytaj więcej

Niemiecki minister transportu: Linie lotnicze płacą u nas za dużo

Przewoźnik domaga się też zniesienia sztucznych ograniczeń wzrostu, co wyraża się obowiązującymi obecnie limitami ruchu. Najbardziej jaskrawym przykładem w Europie jest ograniczenie do 32 milionów pasażerów rocznie na lotnisku w Dublinie – port otworzył właśnie drugi pas startowy, zwiększając przepustowość do 60 milionów podróżnych. Przepis pojawił się w 2007 roku z obawy o korki na drogach wokół lotniska, a ostatni rząd Irlandii nic z nim nie zrobił.

Michael O'Leary: Europa zadusi podróże, jeśli nie zniesie ograniczeń

– Rok 2025 musi być rokiem konkurencyjności i wzrostu w całej Europie – mówi cytowany w dokumencie Ryanaira prezes tej linii Michael O'Leary. – Zbyt wiele gospodarek europejskich, takich jak Francja, Niemcy i Wielka Brytania, znajduje się w stagnacji pod martwą ręką regulacji, wyższych podatków i niegospodarności rządu. Czas powrócić do deregulacji i skupić się na polityce zapewniającej wzrost. Lotnictwo jest jedyną branżą w Europie, która może zapewnić natychmiastowy i zrównoważony wzrost ruchu, turystyki i miejsc pracy – szczególnie na peryferiach Europy – dodaje.

– Nowa Komisja Europejska pod przewodnictwem Ursuli von der Leyen powinna przestać mówić o wzroście i zacząć go realizować. Naprawić zepsuty europejski system ATC, znieść podatki lotnicze i powrócić do zasady swobodnego przepływu obywateli w Europie oraz pozwolić tanim liniom lotniczym zrobić resztę – apeluje.

Czytaj więcej

Prezes PPL: Po rozbudowie Lotnisko Chopina będzie obsługiwać 30 milionów pasażerów

Na koniec prezes przypomina, że w ciągu najbliższej dekady Ryanair odbierze od producenta ponad 350 nowych samolotów, planuje zwiększyć liczbę pasażerów z 200 do 300 milionów rocznie, a wzrost ten powinien być wspierany przez politykę nastawioną na rozwój zarówno ze strony Unii Europejskiej, jak i rządów krajowych, co będzie działaniem dla dobra obywateli i poprawy łączności w Europie.

W ostatnich trzech latach, które Ryanair określa mianem czasu niepowodzeń w polityce wspierającej rozwój lotnictwa i turystyki w Europie, wydarzyło się wiele złego, co ograniczało branżę. Chodzi o wzrost opłat za kontrolę ruchu lotniczego, ochronę monopolistów na lotniskach i zwiększanie podatków lotniczych. Dlatego przewoźnik proponuje państwom unijnym listę postanowień noworocznych, jeśli są one zainteresowane rozwojem.

Ryanair: Po pierwsze odpuścić podatki na lotniskach

Pozostało jeszcze 90% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Materiał Promocyjny
Jak wygląda nowoczesny leasing
Linie Lotnicze
Ryanair rośnie na lotnisku w Krakowie – nowy samolot i cztery nowe kierunki w lecie
Linie Lotnicze
Ryanair na lato zapowiada cztery nowości z Katowic
Linie Lotnicze
Ryanair będzie się tłumaczył w sądzie. Pasażer domaga się neutralnej płciowo formuły
Materiał Partnera
Kroki praktycznego wdrożenia i operowania projektem OZE w wymiarze lokalnym
Linie Lotnicze
Air France na lato przygotował prawie 190 kierunków, w tym dwa nowe
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście