Prezes Ryanaira radzi rządom, jak pobudzić turystykę. Trzy postanowienia na nowy rok

Zniesienie podatków lotniczych, obniżenie opłat za kontrolę lotów, rozwiązanie problemu opóźnień wynikających ze strajków kontrolerów i zniesienie ograniczeń w ruchu - Ryanair opublikował listę postulatów pod adresem rządów krajów unijnych, jeśli chciałyby one rozwijać lotnictwo, turystykę i tworzyć miejsca pracy.

Publikacja: 08.01.2025 09:15

W ciągu dziesięciu lat Ryanair odbierze od producenta 350 nowych samolotów, chce się rozwijać

W ciągu dziesięciu lat Ryanair odbierze od producenta 350 nowych samolotów, chce się rozwijać

Foto: Adobe Stock

W ostatnich trzech latach, które Ryanair określa mianem czasu niepowodzeń w polityce wspierającej rozwój lotnictwa i turystyki w Europie, wydarzyło się wiele złego, co ograniczało branżę. Chodzi o wzrost opłat za kontrolę ruchu lotniczego, ochronę monopolistów na lotniskach i zwiększanie podatków lotniczych. Dlatego przewoźnik proponuje państwom unijnym listę postanowień noworocznych, jeśli są one zainteresowane rozwojem.

Czytaj więcej

Ryanair odbiera nowe samoloty. Niektóre przylecą do Polski

Ryanair: Po pierwsze odpuścić podatki na lotniskach

Pierwsze postanowienie to zlikwidowanie podatków lotniczych – w ostatnich dwóch latach Szwecja, Węgry, Irlandia i niektóre regiony Włoch zniosły lub obniżyły te opłaty, co przełożyło się na gwałtowny wzrost ruchu i turystyki. W tym samym czasie Wielka Brytania, Francja i Niemcy, trzy upadające gospodarki, podniosły podatki lotnicze i odnotowały spadek ruchu – opisuje sytuację linia lotnicza w komunikacie prasowym.

Kolejny postulat to zmniejszenie wysokich opłat za kontrolę ruchu lotniczego (ATC). Od 2020 roku stawki w Europie wzrosły ponad dwukrotnie w stosunku do inflacji. Jednocześnie usługi ATC nadal nie spełniają oczekiwań. Ostatnie lato było najgorszym rokiem w historii pod względem opóźnień i odwołań spowodowanych przez kontrolerów lotniczych, głównie dlatego, że agencje odpowiedzialne za ten segment nie potrafią odpowiednio obsadzić wież kontrolnych personelem podczas fali porannych odlotów.

Czas, aby rządy europejskie skopiowały w tym względzie Stany Zjednoczone i obniżyły lub zniosły opłaty ATC, bo to usługa, która powinna być świadczona przez kraje, a nie opłacana przez linie lotnicze i pasażerów – radzi Ryanair.

Przewoźnik żąda też rozwiązania problemu opóźnień wynikających z działania kontroli ruchu lotniczego. Tu wystarczy wprowadzić dwie proste reformy, które zniwelują 90 procent z nich: po pierwsze trzeba zapewnić pełną obsadę na porannych zmianach, po drugie zapewnić, żeby w czasie kolejnych krajowych strajków kontrolerów mogły odbywać się przeloty nad tymi krajami. Ryanair twierdzi, że Europa zmarnowała 20 lat - należy porzucić pomysł tworzenia jednolitej przestrzeni powietrznej, zliberalizować kontrolę ruchu lotniczego i pozwolić europejskim dostawcom ATC konkurować ze sobą, tak jak robią to linie lotnicze.

Czytaj więcej

Niemiecki minister transportu: Linie lotnicze płacą u nas za dużo

Przewoźnik domaga się też zniesienia sztucznych ograniczeń wzrostu, co wyraża się obowiązującymi obecnie limitami ruchu. Najbardziej jaskrawym przykładem w Europie jest ograniczenie do 32 milionów pasażerów rocznie na lotnisku w Dublinie – port otworzył właśnie drugi pas startowy, zwiększając przepustowość do 60 milionów podróżnych. Przepis pojawił się w 2007 roku z obawy o korki na drogach wokół lotniska, a ostatni rząd Irlandii nic z nim nie zrobił.

Michael O'Leary: Europa zadusi podróże, jeśli nie zniesie ograniczeń

– Rok 2025 musi być rokiem konkurencyjności i wzrostu w całej Europie – mówi cytowany w dokumencie Ryanaira prezes tej linii Michael O'Leary. – Zbyt wiele gospodarek europejskich, takich jak Francja, Niemcy i Wielka Brytania, znajduje się w stagnacji pod martwą ręką regulacji, wyższych podatków i niegospodarności rządu. Czas powrócić do deregulacji i skupić się na polityce zapewniającej wzrost. Lotnictwo jest jedyną branżą w Europie, która może zapewnić natychmiastowy i zrównoważony wzrost ruchu, turystyki i miejsc pracy – szczególnie na peryferiach Europy – dodaje.

– Nowa Komisja Europejska pod przewodnictwem Ursuli von der Leyen powinna przestać mówić o wzroście i zacząć go realizować. Naprawić zepsuty europejski system ATC, znieść podatki lotnicze i powrócić do zasady swobodnego przepływu obywateli w Europie oraz pozwolić tanim liniom lotniczym zrobić resztę – apeluje.

Czytaj więcej

Prezes PPL: Po rozbudowie Lotnisko Chopina będzie obsługiwać 30 milionów pasażerów

Na koniec prezes przypomina, że w ciągu najbliższej dekady Ryanair odbierze od producenta ponad 350 nowych samolotów, planuje zwiększyć liczbę pasażerów z 200 do 300 milionów rocznie, a wzrost ten powinien być wspierany przez politykę nastawioną na rozwój zarówno ze strony Unii Europejskiej, jak i rządów krajowych, co będzie działaniem dla dobra obywateli i poprawy łączności w Europie.

W ostatnich trzech latach, które Ryanair określa mianem czasu niepowodzeń w polityce wspierającej rozwój lotnictwa i turystyki w Europie, wydarzyło się wiele złego, co ograniczało branżę. Chodzi o wzrost opłat za kontrolę ruchu lotniczego, ochronę monopolistów na lotniskach i zwiększanie podatków lotniczych. Dlatego przewoźnik proponuje państwom unijnym listę postanowień noworocznych, jeśli są one zainteresowane rozwojem.

Ryanair: Po pierwsze odpuścić podatki na lotniskach

Pozostało jeszcze 90% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Linie Lotnicze
Ryanair pozywa pasażera do sądu. Chce 15 tysięcy euro odszkodowania
Linie Lotnicze
Wizz Air wraca na ścieżkę rozwoju. Potrzebuje jeszcze roku
Linie Lotnicze
IATA: Na świecie brakuje samolotów. Rośnie wiek używanych maszyn, rosną koszty
Materiał Promocyjny
Technologia na straży bezpieczeństwa
Linie Lotnicze
Ryanair odbiera nowe samoloty. Niektóre przylecą do Polski