– Każdą z propozycji dokładnie przeanalizujemy, rozważając jej zasadność i możliwość wprowadzenia – zapewnia prezes CPK Mikołaj Wild.
Znane są już główne założenia inwestycji. Spółka odpowiedzialna za budowę CPK opublikowała strategiczne studium lokalizacyjne, a co za tym idzie – wyznaczono korytarze dla nowych linii kolejowych. Jak zapewnia premier RP Mateusz Morawiecki, ta inwestycja jest kluczowa dla rządu. – Jestem przekonany, że Centralny Port Komunikacyjny będzie kołem zamachowym rozwoju gospodarczego całej polskiej gospodarki. CPK to serce strategii odpowiedzialnego rozwoju, w ciągu najbliższych lat priorytet polskiego rządu – mówił premier podczas II Kongresu Rozwoju Kolei.
CZYTAJ TEŻ: CPK czeka na doradcę strategicznego
CPK jest ogromną inwestycją w skali rozbudowy polskiej kolei. Ostatnie duże inwestycje w linie kolejowe w Polsce miały miejsce w latach 80. W ciągu ostatnich 30 lat powstało zaledwie 50 kilometrów nowych linii, a wiele dotychczasowych zostało zlikwidowanych. W ramach CPK zostaną uruchomione odcinki w standardzie kolei dużych prędkości, która w założeniu ma umożliwiać przejazd pociągów z prędkością do 250 kilometrów na godzinę.
W najbliższym czasie wykonawcy CPK przystąpią do realizacji etapów proceduralnych, takich jak występowanie o zgody środowiskowe czy administracyjne. Centralny Port Komunikacyjny będzie pełnił kluczową rolę nie tylko na mapie Polski, ale też Europy. Do tego niezbędne jest wpisanie go do unijnego programu TEN-T.