W lutym konsultacje w sprawie Centralnego Portu Komunikacyjnego

10 lutego na stronie internetowej Centralnego Portu Komunikacyjnego ruszają ogólnopolskie konsultacje dotyczące tej inwestycji. Jak zapewniają władze spółki powołanej do wybudowania CPK, wyniki ankiet będą dla nich wiążące.

Publikacja: 31.01.2020 16:41

W lutym konsultacje w sprawie Centralnego Portu Komunikacyjnego

Foto: Fot. PAP / S. Leszczyński

– Każdą z propozycji dokładnie przeanalizujemy, rozważając jej zasadność i możliwość wprowadzenia – zapewnia prezes CPK Mikołaj Wild.

Znane są już główne założenia inwestycji. Spółka odpowiedzialna za budowę CPK opublikowała strategiczne studium lokalizacyjne, a co za tym idzie – wyznaczono korytarze dla nowych linii kolejowych. Jak zapewnia premier RP Mateusz Morawiecki, ta inwestycja jest kluczowa dla rządu. – Jestem przekonany, że Centralny Port Komunikacyjny będzie kołem zamachowym rozwoju gospodarczego całej polskiej gospodarki. CPK to serce strategii odpowiedzialnego rozwoju, w ciągu najbliższych lat priorytet polskiego rządu – mówił premier podczas II Kongresu Rozwoju Kolei.

CZYTAJ TEŻ: CPK czeka na doradcę strategicznego

CPK jest ogromną inwestycją w skali rozbudowy polskiej kolei. Ostatnie duże inwestycje w linie kolejowe w Polsce miały miejsce w latach 80. W ciągu ostatnich 30 lat powstało zaledwie 50 kilometrów nowych linii, a wiele dotychczasowych zostało zlikwidowanych. W ramach CPK zostaną uruchomione odcinki w standardzie kolei dużych prędkości, która w założeniu ma umożliwiać przejazd pociągów z prędkością do 250 kilometrów na godzinę.

W najbliższym czasie wykonawcy CPK przystąpią do realizacji etapów proceduralnych, takich jak występowanie o zgody środowiskowe czy administracyjne. Centralny Port Komunikacyjny będzie pełnił kluczową rolę nie tylko na mapie Polski, ale też Europy. Do tego niezbędne jest wpisanie go do unijnego programu TEN-T.

Na 1600 kilometrów nowych linii planowanych w ramach CPK co najmniej 670 kilometrów ma być dostosowane do standardu dużych prędkości. Dodatkowo 3500 kilometrów już istniejących linii zostanie zmodernizowanych przez PKP PLK. – Co to oznacza dla pasażera? Będzie mógł jechać z miejscowości, z której przez lata nie mógł jeździć, a z tych, których mógł jeździć, pojedzie szybciej – mówi prezes PKP Krzysztof Mamiński.

CPK ma powstać między Łodzią i Warszawą – na terenie gmin Baranów, Teresin i Wiskitki. Taka lokalizacja pozwoli na dojazd w ciągu 15 minut z Warszawy i niespełna 30 minut z Łodzi. Zarówno ta stacja, jak i Warszawa Centralna, zostaną połączone ze 120 miastami, do których będzie można dojechać w czasie do 2,5 godziny. Podróż z Katowic do Krakowa skróci się do 35 minut.

ZOBACZ TAKŻE: CPK zrewolucjonizuje podróże koleją

Docelowo przy całym węźle ma powstać Airport City z obiektami konferencyjnymi, targowo-kongresowymi i biurowymi. Pracę przy projekcie CPK i w powiązanych branżach ma znaleźć nawet 150 tysięcy osób. Pierwsze połączenia kolejowe ze stacji CPK są planowane na 2027 rok.

CPK ma być także szansą dla cargo. Przede wszystkim część torowisk towarowych zostanie odciążona po wybudowaniu nowych torów. Dodatkowo przesyłki mogą pojawić się w przewozach osobowych. To wynika z zasięgu Centralnego Portu Komunikacyjnego, który obejmie dwie trzecie mieszkańców Polski i co drugi powiat. – Istnieje możliwość, aby w poszczególnych miejscach w Polsce powstawały regionalne węzły logistyczne, do których transport szybkich przesyłek, transportowanych razem z pasażerami, może następować w sposób znacznie szybszy i wygrywający konkurencję nawet z transportem kołowym – mówi Mikołaj Wild.

Jak zaznacza wiceminister infrastruktury Marcin Horała, CPK ma być budowany zgodnie z ekologicznymi praktykami. – Jest to projekt przeniesienia ruchu krótko- i średnio dystansowego na kolej, czyli na najbardziej ekologiczny środek transportu. Ale też, jeżeli mówimy o konstrukcji lotniska, to musi być niskoemisyjne, czyli mieć swoje źródła energii odnawialnej – mówi Horała.

Jak zapewniają przedstawiciele spółek odpowiedzialnych za inwestycję, nie widzą zagrożeń związanych z jej realizacją, a jedynie wyzwania. Zmierzą się z nimi polskie firmy, które już teraz zdobywają doświadczenie w realizowaniu swoich projektów za granicą. – Kompetencje zakładów, które zajmują się produkcją taboru kolejowego, lokomotyw, pociągów, wagonów w Polsce, są wysokie – podkreśla minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, za przykład podając bydgoską Pesę i nowosądecki Newag.

CZYTAJ TEŻ: Japończycy deklarują, że pomogą w budowie CPK

Prezes Pesy Krzysztof Zdziarski już teraz zapowiada „podniesienie rękawicy”. – Nie budowaliśmy jeszcze kolei dużych prędkości. Uczestniczymy w projekcie, obserwujemy, przygotowujemy nasz potencjał projektowy i wykonawczy. To są inne przedziały jakościowe, inne naciski i wagi pojazdów, inne aerodynamiki, natomiast my już jesteśmy bardzo blisko – mówi Zdziarski.

Dla producentów pojazdów szynowych obiecujące jest to, że do obsługi CPK potrzeba będzie aż 130 nowych składów pociągów. Minister Adamczyk przyznaje, że budowa CPK to plan na lata, co pozwoli na stabilność także samym wykonawcom inwestycji. – Począwszy od kopalni, które zajmują się produkcją kruszyw niezbędnych do tego, aby powstały szlaki kolejowe, przez producentów podkładów kolejowych oraz wszystkich tych, którzy zajmują się produkcją, przetwarzaniem stali na potrzeby zabudowy oraz tych, którzy zajmują się automatyką czy technologiami informatycznymi – wymienia minister Adamczyk.

Resort infrastruktury jest spokojny również o finansowanie inwestycji. – Już w tej chwili zgłosiło się kilka podmiotów zainteresowanych finansowaniem części lotniskowej inwestycji. W tej sprawie obserwujemy spore zainteresowanie ze strony rynku informuje wiceminister Horała.

– Każdą z propozycji dokładnie przeanalizujemy, rozważając jej zasadność i możliwość wprowadzenia – zapewnia prezes CPK Mikołaj Wild.

Znane są już główne założenia inwestycji. Spółka odpowiedzialna za budowę CPK opublikowała strategiczne studium lokalizacyjne, a co za tym idzie – wyznaczono korytarze dla nowych linii kolejowych. Jak zapewnia premier RP Mateusz Morawiecki, ta inwestycja jest kluczowa dla rządu. – Jestem przekonany, że Centralny Port Komunikacyjny będzie kołem zamachowym rozwoju gospodarczego całej polskiej gospodarki. CPK to serce strategii odpowiedzialnego rozwoju, w ciągu najbliższych lat priorytet polskiego rządu – mówił premier podczas II Kongresu Rozwoju Kolei.

Pozostało 88% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Lotniska
Pegasusem z lotniska w Krakowie do Izmiru. Nowe połączenie
Lotniska
Rośnie ruch na Lotnisku Chopina. „Brakuje nam miejsc postojowych”
Lotniska
Ryanair włącza Brukselę do katowickiej siatki lotów
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Lotniska
Niemcy inwestują w greckie lotniska. Wzrośnie przepustowość