IATA: Pasażerowie oczekują skrócenia kolejek na lotniskach. Pomoże technologia

Pasażerowie denerwują się, że na lotniskach muszą długo stać w kolejkach do odprawy, kontroli bezpieczeństwa i paszportowej. W zamian za skrócenie tego czasu, chętnie podzielą się swoimi danymi biometrycznymi - wynika z badania IATA.

Publikacja: 18.11.2021 02:55

Pasażerowie akceptują oczekiwanie nie dłuższe niż godzina, jeśli mają duży bagaż

Pasażerowie akceptują oczekiwanie nie dłuższe niż godzina, jeśli mają duży bagaż

Foto: Filip Frydrykiewicz

Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) twierdzi, że podróżni są gotowi korzystać z identyfikacji biometrycznej, o ile przyspieszy to przejście przez odprawę i kontrole na lotniskach. Tak wynika z badania „Global passenger survey”, w którym udział wzięło 13,6 tysiąca osób ze 186 krajów. 

- Pasażerowie mówią jasno, że chcą większego wykorzystania technologii, by ograniczyć czas obsługi czy stanie w kolejkach na lotniskach - mówi wiceprezes IATA do spraw operacyjnych i bezpieczeństwa Nick Careen. Analiza ujawniła, że 73 procent klientów linii lotniczych jest gotowych udostępnić w tym celu swoje dane biometryczne - dwa lata temu taką deklarację złożyło 46 procent pytanych. Okazuje się, że doświadczenia z tą technologią ma już 36 procent respondentów, a 86 procent z nich jest zadowolonych z tego, jak działa.

Czytaj więcej

IATA: Pasażerowie samolotów mają dość restrykcji. "I tak nic nie pomogły"

88 procent mówi natomiast, że jeszcze przed odlotem poda swoje dane wymagane przez służby imigracyjne, by urzędnicy mogli już wcześniej je sprawdzić. 56 procent ma jednak obawy, czy informacje te nie wyciekną, pasażerowie chcą też dokładnie wiedzieć, kto będzie miał dostęp do ich danych (52 procent) i jak zostaną wykorzystane (51 procent).

IATA zapytało też podróżnych, jakie obszary związane z ich wyjazdem należy poprawić przede wszystkim. 55 procent na pierwszym miejscu wymienia kolejki przed wejściem na pokład, 41 procent kolejki przy kontroli bezpieczeństwa, a 38 procent kolejki przy kontroli granicznej/ imigracyjnej.

Teraz, w związku z koronawirusem, podróżni muszą dodatkowo przedstawiać dokumenty zdrowia, a to jeszcze bardziej wydłuża czas oczekiwania. Przed wybuchem pandemii na lotniskach spędzali średnio półtorej godziny, obecnie, w godzinach szczytu, są to nawet trzy godziny, a jak podkreśla IATA, ruch lotniczy wrócił dopiero do 30 procent wartości sprzed kryzysu. Tymczasem podróżni godzą się spędzać na czynnościach związanych z odlotem maksymalnie 45 minut (85 procent odpowiedzi) w wypadku lotów tylko z bagażem podręcznym i najwyżej godzinę, jeśli nadają walizki (90 procent wskazań).

Czytaj więcej

IATA: Bez elektronicznych dokumentów podróży na lotniskach zapanuje chaos

IATA podkreśla, że pracuje wspólnie z uczestnikami rynku nad różnymi rozwiązaniami, które pomogą w skróceniu odprawy pasażerskiej. Jednym z nich jest IATA Travel Pass - aplikacja, w której podróżni mogą zapisać swoje dokumenty zdrowia, takie jak wyniki testów na covid i która sprawdza, czy spełniają kryteria wjazdu do danego kraju. Pozwala ona też na korzystanie z elektronicznych bramek do odprawy.

Kolejne to tzw. One ID (z angielskiego „jeden dokument”) - chodzi o rozwiązanie, które pewnego dnia pozwoli podróżnym przechodzić przez kolejne procesy odprawy z wykorzystaniem jednej danej - może to być obraz twarzy, odcisk palca czy tęczówka oka.

Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) twierdzi, że podróżni są gotowi korzystać z identyfikacji biometrycznej, o ile przyspieszy to przejście przez odprawę i kontrole na lotniskach. Tak wynika z badania „Global passenger survey”, w którym udział wzięło 13,6 tysiąca osób ze 186 krajów. 

- Pasażerowie mówią jasno, że chcą większego wykorzystania technologii, by ograniczyć czas obsługi czy stanie w kolejkach na lotniskach - mówi wiceprezes IATA do spraw operacyjnych i bezpieczeństwa Nick Careen. Analiza ujawniła, że 73 procent klientów linii lotniczych jest gotowych udostępnić w tym celu swoje dane biometryczne - dwa lata temu taką deklarację złożyło 46 procent pytanych. Okazuje się, że doświadczenia z tą technologią ma już 36 procent respondentów, a 86 procent z nich jest zadowolonych z tego, jak działa.

Lotniska
Gdańskie lotnisko: Podwyżki opłat osłabią polski rynek lotniczy
Linie Lotnicze
IATA: Pasażerowie samolotów mają dość restrykcji. "I tak nic nie pomogły"
Lotniska
IATA: Bez elektronicznych dokumentów podróży na lotniskach zapanuje chaos
Lotniska
Ważą się losy podwyżek w opłatach lotniskowych
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie
Linie Lotnicze
Lufthansa: Przed pandemią bilety były za tanie. To się skończy
Materiał Promocyjny
Problem sukcesji w polskich firmach będzie narastał