Albania - szybko przybywa turystów, nad morzem powstanie więc trzecie lotnisko

W Albanii powstanie trzecie międzynarodowe lotnisko. Pierwszych pasażerów ma zacząć przyjmować w 2025 roku, rocznie będzie ich obsługiwać 3 miliony. To prawie tyle, co główny port lotniczy koło Tirany.

Publikacja: 09.12.2021 07:25

W miejscowości Wlora nad Morzem Śródziemnym powstanie trzecie międzynarodowe lotnisko Albanii

W miejscowości Wlora nad Morzem Śródziemnym powstanie trzecie międzynarodowe lotnisko Albanii

Foto: Adobe Stock

W Albanii funkcjonują dwa lotniska międzynarodowe - w Tiranie i Kukës. To pierwsze to główny port lotniczy kraju, w zeszłym roku obsłużył 1,3 miliona pasażerów, ale przed pandemią, w 2019 roku 3,3 miliona. W drugie lotnisko, w Kukës, zainwestowała spółka ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich, a oficjalne otwarcie nastąpiło w czerwcu tego roku.

Teraz premier Albanii Edi Rama ogłosił, że w miejscowości Wlora nad Morzem Śródziemnym powstanie trzeci port. Jak podaje niemiecki portal branży lotniczej Aerotelegraph, pierwszy etap prac ma się zakończyć w 2025 roku, a kiedy projekt zostanie oddany w całości, lotnisko będzie przygotowane na obsługę do 3 milionów pasażerów rocznie.

Szef rządu chciałby, by przylatywały tam samoloty z zagranicy, głównie z Europy, co przyczyniłoby się do rozwoju turystyki. Według danych Urzędu Statystycznego Albanii w zeszłym roku do kraju przyjechało 2,7 miliona obcokrajowców, w 2019 roku było ich 6,4 miliona. Ze wstępnych danych za okres od maja do października tego roku wynika, że do kraju wybrało się 4,4 miliona zagranicznych turystów.

Czytaj więcej

Tajlandia buduje lotniskowe miasto

Prace konstrukcyjne powierzono międzynarodowemu konsorcjum, do którego należy szwajcarsko-kosowska Grupa Mabatex i turecka Grupa YDA. - Budowa lotniska ma bardzo duże znaczenie dla rozwoju turystyki na tym obszarze, także dla rozwoju gospodarczego kraju - mówi przewodniczący rady nadzorczej lotniska Valon Luka. - To zachęci sieci hoteli do inwestowania na wybrzeżu i budowy ośrodków.

Inwestycja ma kosztować około 104 miliony euro. Terminal zajmie powierzchnię 34 tysięcy metrów kwadratowych, lotnisko będzie miało 24 miejsca postojowe dla samolotów, droga startowa ma mieć 3,2 kilometra długości. Zarządzać będzie nim spółka córka międzynarodowego lotniska w Monachium, która otrzymała koncesję na 35 lat.

Aerotelegraph powołuje się na albański portal exit.al, który napisał, że inwestorzy zagwarantowali sobie zyski do 138 milionów euro przez 10 lat ze środków państwowych - pieniądze będą wypłacane, gdyby okazało się, że inwestycja nie jest rentowna.

Czytaj więcej

Kreta buduje nowe lotnisko

Na razie wzbudziła już sprzeciw obrońców zwierząt - obszar chroniony Vjosa-Narta jest ważnym korytarzem dla ptaków wędrujących znad Adriatyku do Afryki, między innymi flamingów i innych rzadkich gatunków. Ekolodzy twierdzą, że to nie zostało wzięte pod uwagę przy planowaniu lotniska, tak jak ryzyko, że ptaki będą zderzały się z samolotami. 36 organizacji ochrony środowiska żąda od albańskich władz zatrzymania budowy.

W Albanii funkcjonują dwa lotniska międzynarodowe - w Tiranie i Kukës. To pierwsze to główny port lotniczy kraju, w zeszłym roku obsłużył 1,3 miliona pasażerów, ale przed pandemią, w 2019 roku 3,3 miliona. W drugie lotnisko, w Kukës, zainwestowała spółka ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich, a oficjalne otwarcie nastąpiło w czerwcu tego roku.

Teraz premier Albanii Edi Rama ogłosił, że w miejscowości Wlora nad Morzem Śródziemnym powstanie trzeci port. Jak podaje niemiecki portal branży lotniczej Aerotelegraph, pierwszy etap prac ma się zakończyć w 2025 roku, a kiedy projekt zostanie oddany w całości, lotnisko będzie przygotowane na obsługę do 3 milionów pasażerów rocznie.

Biura Podróży
Rego-Bis, specjalista od Bałkanów, dodaje do oferty kierunki egzotyczne
Lotniska
Na hiszpańskich lotniskach panuje chaos, a to szkodzi wizerunkowi kraju
Linie Lotnicze
Tanie linie lotnicze - udany listopad, ale trudna zima przed nimi
Linie Lotnicze
EasyJet: Chcemy więcej latać do Turcji, na Kanary i do Grecji. Kupujemy sloty
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Nowe Trendy
Nowe obostrzenia: Wracający spoza Schengen muszą mieć test, czeka ich kwarantanna