Czartery napędzają ruch na polskich lotniskach - ULC podsumował wyniki

Biura podróży przewiozły w zeszłym roku o 29,4 procent więcej klientów wyczarterowanymi samolotami niż rok wcześniej. W tym samym czasie ruch na trasach międzynarodowych z i do Polski, obsługiwanymi przez linie regularne, wzrósł jedynie o 12,3 procent - pokazują dane zebrane przez Urząd Lotnictwa Cywilnego.

Publikacja: 08.04.2025 02:01

Czartery napędzają ruch na polskich lotniskach - ULC podsumował wyniki

Foto: Filip Frydrykiewicz

Urząd Lotnictwa Cywilnego podsumował ruch na polskim niebie w 2024 roku. Okazuje się, że porty lotnicze obsłużyły 59,2 miliona pasażerów*, o 7 milionów (13,3 proc.) więcej niż w 2023 roku i o 10,2 miliona (20,8 proc.) więcej niż w 2019 roku. Przewoźnicy wykonali w 2024 roku 426,9 tys. pasażerskich operacji lotniczych – o 12,4 procent więcej niż w 2023 roku i o 6,6 procent więcej niż w 2019 roku.

Czytaj więcej

Letni rozkład lotów w Locie - nowe trasy i więcej rejsów do popularnych miejsc

Lotnisko Chopina największym lotniskiem w Polsce

Rok 2024 był dla wielu polskich lotnisk rekordowy. Lotnisko Chopina w Warszawie pierwszy raz w swojej historii obsłużyło więcej niż 20 milionów pasażerów, osiągając wynik prawie 21,3 miliona. Z kolei Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków-Balice przekroczył próg 10 milionów z wynikiem 11,1 miliona, a Port Lotniczy Rzeszów-Jasionka przekroczył milion pasażerów w ruchu cywilnym (dokładnie 1,1 miliona).

Foto: Urząd Lotnictwa Cywilnego

Przewozy międzynarodowe ogółem na polskich lotniskach w 2024 roku wzrosły o 14,8 procent w stosunku do 2023 roku. Był to wynik o 5,9 punktów procentowych wyższy niż wynik europejskich lotnisk zrzeszonych w organizacji ACI Europe - zauważa ULC.

W samym ruchu międzynarodowym polskie porty lotnicze obsłużyły 55,6 miliona pasażerów. W ramach międzynarodowych przewozów regularnych w 2024 roku polskie lotniska obsłużyły 46,4 miliona pasażerów – o 5,1 miliona więcej, niż w 2023 roku.

W ramach przewozów czarterowych przewieziono 9,2 miliona pasażerów – o 2,1 miliona więcej niż w roku poprzednim (29,4 procent więcej porównując rok do roku).

Ryanair największym przewoźnikiem lotniczym w Polsce

Najwięcej pasażerów w ruchu międzynarodowym w 2024 roku przewieźli Ryanair (17,4 mln), Wizz Air (11,5 mln) i LOT (9 mln).

Najwięcej w przewozach międzynarodowych urosły liczby klientów Ryanaira (o 1,7 mln pasażerów), Wizz Aira (o 933,2 tysiąca) i Enter Aira (o 761,8 tysiąca).

Zarazem w przewozach krajowych polskie lotniska odnotowały w zeszłym roku spadek o 5,1 procent w stosunku do roku 2023. Na trasach krajowych najaktywniejszy był LOT, który przewiózł o 82,4 tysiąca pasażerów (plus 2,6 procent) więcej.

W ruchu regularnym międzynarodowym i krajowym w 2024 roku lotniska obsłużyły 50 milionów pasażerów (plus 10,8 procent wobec do 2023 roku).

Na których trasach podróżowało najwięcej klientów linii lotniczych? Pięć pierwszych miejsc okupują w tym rankingu Wielka Brytania (7,76 miliona), Włochy (5 milionów), Hiszpania (4,3 miliona), Niemcy (4,15 miliona) i Norwegia (2,46 miliona). Pod względem liczby wzrostu w stosunku do 2023 roku najwięcej nowych pasażerów odnotowano na trasach do i z Hiszpanii (o 1,3 miliona pasażerów), Włoch (o 1,1 miliona) i Danii (o 473 tysiące).

Foto: Urząd Lotnictwa Cywilnego

Najwięcej pasażerów w ruchu regularnym w 2024 roku obsłużyło Lotnisko Chopina w Warszawie (19 milionów, o 2,3 miliona więcej), a w dalszej kolejności Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków-Balice (10,8 miliona, plus 1,6 miliona) i Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy (6,1 miliona, plus 598,8 tysiąca).

Z przewoźników najwięcej pasażerów w międzynarodowym ruchu regularnym w 2024 roku obsłużył Ryanair (17 milionów, o 1,9 miliona pasażerów więcej), Wizz Air (11,5 miliona, plus 935,2 tysiąca) i LOT (7,7 miliona, o 468,6 tysiąca więcej).

Foto: Urząd Lotnictwa Cywilnego

Przejazdy czarterami rosły dwa razy szybciej niż regularnymi liniami lotniczymi

Z biurami podróży wynajętymi przez nie samolotami (czartery) w zeszłym roku wyjechało i wróciło 9,16 miliona pasażerów, o niecałe 2,1 miliona więcej niż rok wcześniej (plus 29,4 procent w stosunku do 2023 roku).

Najwięcej osób podróżowało czarterami do i z Turcji (2,81 miliona, plus 501,6 tysiąca), Grecji (1,62 miliona, plus 271 tysięcy) i Egiptu (1,57 miliona, 529,4 tysiąca).

Na dalszych miejscach jako cel wyjazdów zorganizowanych przez biura podróży statystyki pokazują Hiszpanię (802 tys.), Tunezję (559 tys.), Bułgarię (304 tys.), Albanię (202 tys.), Cypr (147 tys.), Włochy (114 tys.) i Portugalię (105 tys.).

Wszystkie kierunki zyskiwały, oprócz jednego – Bułgarii, w wypadku której liczba pasażerów spadła o 5,8 procent.

Jeśli chodzi o kierunki dalekie, to najwyżej uplasowała się Tajlandia (13. miejsce i 64,6 tys. pasażerów), a za nią Dominikana (14. miejsce, 57,8 tys.), Tanzania (19. miejsce, 41,3 tys.), Kenia (20. miejsce, 33,2 tys.) i Zjednoczone Emiraty Arabskie (22. miejsce, 30,1 tys.).

Foto: Urząd Lotnictwa Cywilnego

Warto przy tym pamiętać, że liczby dotyczące ruchu czarterowego nie pokazują całej prawdy o zaangażowaniu biur podróży. Coraz częściej kupują one bowiem swoim klientom miejsca w samolotach przewoźników, zapewniających loty na trasach regularnych, choćby w ramach tak zwanych pakietów dynamicznych, na indywidualne życzenie turystów. Oprócz tego w ramach współpracy z przewoźnikami regularnymi rezerwują w ich maszynach całe bloki miejsc.

Największą dynamikę wzrostu zanotowały Zielona Góra i Poznań, dwa porty miały ujemny wynik – Olsztyn i Modlin.

Czytaj więcej

Największe lotnisko na świecie obsłużyło tylu pasażerów, ilu wszystkie porty w Polsce

Najwięcej pasażerów w międzynarodowym ruchu czarterowym w 2024 roku obsłużyły Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach (3,2 mln, o 592,2 tys. więcej ), Lotnisko Chopina w Warszawie (2,3 mln, plus 493,6 tys.) i Port Lotniczy Poznań-Ławica (1,1 mln, wzrost o 235,2 tys.).

Liderem czarterów pozostał Enter, z usług którego skorzystało 2,62 miliona klientów, prawie 600 tysięcy więcej niż rok wcześniej.

Drugie miejsce w tej kategorii zajął Buzz, czyli linia lotnicza należąca do Ryanaira. W jej wypadku liczba pasażerów była niemal identyczna – 1,34 miliona. Co ciekawe, osobno są policzone statystyki samego Ryanaira. Pod tą marką, ale na zasadach czarteru, linia przewiozła 414 tysięcy pasażerów, o 170 tysięcy więcej niż rok wcześniej. Ten wynik uplasował Ryanaira na 6 miejscu w rankingu.

Trzecią linią lotniczą, która udzielała się na rynku czarterowym z dużym powodzeniem był LOT, przewiózł on 1,28 miliona pasażerów na zlecenie biur podróży, o ponad 200 tysięcy więcej niż przed rokiem.

Czwarta pozycja w tabeli ULC-u przypadła czeskiej linii Smartwings 766,7 tysiąca, a piąta tureckiej Mavi Gok Airlines, latającej głównie z klientami biura podróży Anex Tour Poland, należącego do tej samego holdingu, 452,6 tysiąca.

Uwagę zwraca też Electra Airways na siódmym miejscu – przewoźnik z Rumunii latający na zlecenie biura podróży Itaka dwoma boeingami 737, które w leasing wziął sam touroperator.

Foto: Urząd Lotnictwa Cywilnego

*Wszystkie statystyki ULC dotyczą "pasażerów obsłużonych", czyli zarówno tych, którzy wylecieli z Polski, jaki tych, którzy do niej przylecieli. Jeśli ktoś chciałby ocenić ilu pasażerów odbyło podróż na jakiejś trasie (na przykład z Warszawy do Londynu) musiałby podzielić podaną liczbę przez dwa, chociaż wtedy musiałby się liczyć z niewielkim marginesem nieprecyzyjności (mogło wylecieć więcej ludzi niż przylecieć lub odwrotnie).

Warto też pamiętać, że jeśli chce się na przykład odpowiedzieć na pytanie, ile osób skorzystało z lotów do Grecji, trzeba zsumować pasażerów z dwóch kategorii ruchu (czartery i ruch regularny), wtedy liczby będą dużo bardziej odpowiadały prawdzie. W podanym przykładzie Grecji będzie to 2,9 miliona (1,62 mln + 1,28 mln).

Czytaj więcej

Anna Midera na czele lotnisk regionalnych. "Rozwijamy się, więc inwestujemy"

Urząd Lotnictwa Cywilnego podsumował ruch na polskim niebie w 2024 roku. Okazuje się, że porty lotnicze obsłużyły 59,2 miliona pasażerów*, o 7 milionów (13,3 proc.) więcej niż w 2023 roku i o 10,2 miliona (20,8 proc.) więcej niż w 2019 roku. Przewoźnicy wykonali w 2024 roku 426,9 tys. pasażerskich operacji lotniczych – o 12,4 procent więcej niż w 2023 roku i o 6,6 procent więcej niż w 2019 roku.

Lotnisko Chopina największym lotniskiem w Polsce

Pozostało jeszcze 94% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Lotniska
Rekordowy marzec na lotnisku w Krakowie. „Musimy się rozbudowywać”
Lotniska
Lato na lotnisku w Gdańsku. „Bardzo atrakcyjnie zapowiada się oferta czarterów”
Lotniska
Kraków Airport: Mamy osiem nowych tras w letnim rozkładzie lotów
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Lotniska
Dokąd lecieć z Katowic w lecie? Do wyboru 117 tras, 96 lotnisk, 32 kraje