Raport POT: Mazowsze najlepsze w przemyśle spotkań

Pixabay

W 2016 roku zorganizowano w Polsce prawie 40 tysięcy wydarzeń z dziedziny gospodarki, kultury i polityki. Wzięło w nich udział ponad 6 milionów ludzi – wynika z najnowszego raportu Polskiej Organizacji Turystycznej

„Przemysł spotkań i wydarzeń w Polsce – Poland Meetings & Events Industry Report 2017″ został przygotowany przez Poland Convention Bureau Polskiej Organizacji Turystycznej, przy współpracy regionalnych convention bureaux POT-u, obiektów, w których odbywają się spotkania, a także Szkoły Głównej Handlowej i Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Przeanalizowano łącznie ponad 39 tysięcy spotkań i wydarzeń z dziedziny gospodarki, kultury i polityki, które odbyły się w Polsce w 2016 roku. Raport uwzględnia dane z około 400 obiektów i z organizacji zajmujących się marketingiem miejsc.

Z danych POT wynika, że największą grupę wśród spotkań i wydarzeń stanowiły w 2016 roku tzw. wydarzenia korporacyjne (58 procent). W tej kategorii znalazły się m.in. szkolenia, warsztaty, seminaria, konferencje prasowe, premiery produktów oraz podróże i wyjazdy motywacyjne. Na kolejnych miejscach znalazły się konferencje i kongresy (m.in. krajowe i międzynarodowe spotkania stowarzyszeń – 41 procent) oraz targi (1 procent). W kategorii wydarzeń korporacyjnych wygrała Warszawa (13 643 spotkań), kolejne miejsca zajęły: Poznań (2366) i Gdańsk (1851). Największa liczba kongresów i konferencji odbyła się w Warszawie (4010), Krakowie (3867) i Poznaniu (2695). Z kolei najwięcej targów i wystaw odbyło się w Poznaniu (140), Gdańsku (107) i Katowicach (76).

Najwięcej spotkań (45 procent) odbyło się na terenie województwa mazowieckiego. Na kolejnych miejscach znalazły się województwa: małopolskie i wielkopolskie (po 13 procent), pomorskie (12 procent) i śląskie (7 procent). Spotkania i wydarzenia przeanalizowano także pod względem rodzaju. Najliczniejszą grupę stanowią te o charakterze humanistycznym (41 procent), następnie techniczne (24 procent) i ekonomiczno-polityczne (13 procent). Najmniej zostało zorganizowanych spotkań o charakterze medycznym (10 procent) i informatyczno-komunikacyjnym (6 procent).

Analizując liczbę spotkań, które zostały wprowadzone do bazy Polskiej Organizacji Turystycznej, można zauważyć, iż zdecydowana większość z nich odbyła się w hotelach (77 procent). Na drugim miejscu uplasowały się obiekty lub sale wynajmowane na specjalne wydarzenia (14 procent), z kolei trzecie miejsce zajęły centra wystawienniczo-kongresowe (6 procent). Najmniej spotkań zorganizowano w szkołach wyższych (4 procent).

Najlepszym miesiącem z punktu widzenia liczby spotkań i wydarzeń okazał się w 2016 roku październik (odbyło się wtedy 12 procent spośród wszystkich spotkań), na kolejnych miejscach znalazły się: czerwiec, listopad i wrzesień (po ok. 10 procent) oraz maj (9 procent). Najmniej spotkań odbyło się w lipcu i sierpniu (po 4 procent). 69 procent spotkań trwało najwyżej jeden dzień, 19 procent – dwa dni, a 12 procent – powyżej dwóch dni.

W 2016 roku spotkania zorganizowane w Polsce zgromadziły 6 102 342 uczestników. Największą frekwencją cieszyły się wydarzenia o charakterze humanistycznym (1 526 939 uczestników, ok. 25 procent wszystkich zarejestrowanych), następnie: spotkania o charakterze handlowo-usługowym (1 298 606 uczestników, 21 procent), spotkania o tematyce technicznej (1 212 165 uczestników, 20 procent) oraz wydarzenia o charakterze medycznym (638 269 uczestników, 10 procent). Z najmniejszym zainteresowaniem spotkały się wydarzenia tematycznie związane z informatyką i komunikacją (263 979 osób, 7 procent). Ponad 36 procent objętych badaniem (2 175 861) wzięło udział w targach, 2 082 123 (34 procent) – w konferencjach i kongresach, a 30 procent (1 844 358 uczestników) – w wydarzeniach korporacyjnych.

W raporcie przedstawiono także w szerszym kontekście kilka miast, które przekazały najwięcej informacji statystycznych i na co dzień współpracują z obiektami przy ich zbieraniu. Chodzi o Gdańsk, Kraków, Poznań, Wrocław, Katowice, Warszawę i Lublin. Wyniki Gdańska ukazują przewagę w wydarzeniach korporacyjnych i motywacyjnych zorganizowanych w 2016 roku. Kraków zaznaczył swój charakter jako miasto konferencyjne (aż 75 procent wszystkich analizowanych spotkań), wyniki dotyczące Poznania ponownie pokazują miasto jako kierunek silnie zorientowany na konferencje i kongresy (52 procent), oraz na wydarzenia korporacyjne (45 procent). Jeśli chodzi o Wrocław, to 71 procent zorganizowanych tam spotkań stanowiły kongresy i konferencje. Z kolei Katowice nastawione są przede wszystkim na spotkania korporacyjne (68 procent). Tegoroczne zestawienie pokazuje także potencjał Warszawy: 77 procent organizowanych w stolicy wydarzeń miało charakter korporacyjny, a 23 procent zaliczono do kategorii kongresów i konferencji.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

TUI Deutschland kusi zniżkami

Do 250 euro zniżki na wybrane imprezy turystyczne – tak TUI Deutschland próbuje pobudzić ...

Baszczyński: Nad Bałtykiem tkwi ogromny potencjał

Czy w Polskich Strefach klienci zjedzą kotlet schabowy? Dlaczego Grecja w tym roku zaskoczyła? ...

Wyspy Kanaryjskie otwierają się na rejsy wycieczkowe

Na początku listopada Wyspy Kanaryjskie spodziewają się pierwszych po przerwie spowodowanej epidemią statków wycieczkowych ...

Czy Jezus pozował do Piety Michała Anioła?

To jedno z pytań, jakie usłyszeli w Rzymie i Watykanie przewodnicy, wśród których są ...

Wiceminister rozwoju ds. turystyki Andrzej Gut-Mostowy

Ministerstwo Finansów chce uregulować najem krótkoterminowy

Planowane przez resort regulacje mają ułatwić ewidencję podatkową i poprawić bezpieczeństwo turystów. W miejscowościach ...

Amerykanie mają zakaz podróżowania do Korei Północnej

Departament Stanu USA oficjalnie ogłosił wprowadzenie od 1 września zakazu podróżowania amerykańskich obywateli do ...