Raport POT: Mazowsze najlepsze w przemyśle spotkań

Pixabay

W 2016 roku zorganizowano w Polsce prawie 40 tysięcy wydarzeń z dziedziny gospodarki, kultury i polityki. Wzięło w nich udział ponad 6 milionów ludzi – wynika z najnowszego raportu Polskiej Organizacji Turystycznej

„Przemysł spotkań i wydarzeń w Polsce – Poland Meetings & Events Industry Report 2017″ został przygotowany przez Poland Convention Bureau Polskiej Organizacji Turystycznej, przy współpracy regionalnych convention bureaux POT-u, obiektów, w których odbywają się spotkania, a także Szkoły Głównej Handlowej i Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Przeanalizowano łącznie ponad 39 tysięcy spotkań i wydarzeń z dziedziny gospodarki, kultury i polityki, które odbyły się w Polsce w 2016 roku. Raport uwzględnia dane z około 400 obiektów i z organizacji zajmujących się marketingiem miejsc.

Z danych POT wynika, że największą grupę wśród spotkań i wydarzeń stanowiły w 2016 roku tzw. wydarzenia korporacyjne (58 procent). W tej kategorii znalazły się m.in. szkolenia, warsztaty, seminaria, konferencje prasowe, premiery produktów oraz podróże i wyjazdy motywacyjne. Na kolejnych miejscach znalazły się konferencje i kongresy (m.in. krajowe i międzynarodowe spotkania stowarzyszeń – 41 procent) oraz targi (1 procent). W kategorii wydarzeń korporacyjnych wygrała Warszawa (13 643 spotkań), kolejne miejsca zajęły: Poznań (2366) i Gdańsk (1851). Największa liczba kongresów i konferencji odbyła się w Warszawie (4010), Krakowie (3867) i Poznaniu (2695). Z kolei najwięcej targów i wystaw odbyło się w Poznaniu (140), Gdańsku (107) i Katowicach (76).

Najwięcej spotkań (45 procent) odbyło się na terenie województwa mazowieckiego. Na kolejnych miejscach znalazły się województwa: małopolskie i wielkopolskie (po 13 procent), pomorskie (12 procent) i śląskie (7 procent). Spotkania i wydarzenia przeanalizowano także pod względem rodzaju. Najliczniejszą grupę stanowią te o charakterze humanistycznym (41 procent), następnie techniczne (24 procent) i ekonomiczno-polityczne (13 procent). Najmniej zostało zorganizowanych spotkań o charakterze medycznym (10 procent) i informatyczno-komunikacyjnym (6 procent).

Analizując liczbę spotkań, które zostały wprowadzone do bazy Polskiej Organizacji Turystycznej, można zauważyć, iż zdecydowana większość z nich odbyła się w hotelach (77 procent). Na drugim miejscu uplasowały się obiekty lub sale wynajmowane na specjalne wydarzenia (14 procent), z kolei trzecie miejsce zajęły centra wystawienniczo-kongresowe (6 procent). Najmniej spotkań zorganizowano w szkołach wyższych (4 procent).

Najlepszym miesiącem z punktu widzenia liczby spotkań i wydarzeń okazał się w 2016 roku październik (odbyło się wtedy 12 procent spośród wszystkich spotkań), na kolejnych miejscach znalazły się: czerwiec, listopad i wrzesień (po ok. 10 procent) oraz maj (9 procent). Najmniej spotkań odbyło się w lipcu i sierpniu (po 4 procent). 69 procent spotkań trwało najwyżej jeden dzień, 19 procent – dwa dni, a 12 procent – powyżej dwóch dni.

W 2016 roku spotkania zorganizowane w Polsce zgromadziły 6 102 342 uczestników. Największą frekwencją cieszyły się wydarzenia o charakterze humanistycznym (1 526 939 uczestników, ok. 25 procent wszystkich zarejestrowanych), następnie: spotkania o charakterze handlowo-usługowym (1 298 606 uczestników, 21 procent), spotkania o tematyce technicznej (1 212 165 uczestników, 20 procent) oraz wydarzenia o charakterze medycznym (638 269 uczestników, 10 procent). Z najmniejszym zainteresowaniem spotkały się wydarzenia tematycznie związane z informatyką i komunikacją (263 979 osób, 7 procent). Ponad 36 procent objętych badaniem (2 175 861) wzięło udział w targach, 2 082 123 (34 procent) – w konferencjach i kongresach, a 30 procent (1 844 358 uczestników) – w wydarzeniach korporacyjnych.

W raporcie przedstawiono także w szerszym kontekście kilka miast, które przekazały najwięcej informacji statystycznych i na co dzień współpracują z obiektami przy ich zbieraniu. Chodzi o Gdańsk, Kraków, Poznań, Wrocław, Katowice, Warszawę i Lublin. Wyniki Gdańska ukazują przewagę w wydarzeniach korporacyjnych i motywacyjnych zorganizowanych w 2016 roku. Kraków zaznaczył swój charakter jako miasto konferencyjne (aż 75 procent wszystkich analizowanych spotkań), wyniki dotyczące Poznania ponownie pokazują miasto jako kierunek silnie zorientowany na konferencje i kongresy (52 procent), oraz na wydarzenia korporacyjne (45 procent). Jeśli chodzi o Wrocław, to 71 procent zorganizowanych tam spotkań stanowiły kongresy i konferencje. Z kolei Katowice nastawione są przede wszystkim na spotkania korporacyjne (68 procent). Tegoroczne zestawienie pokazuje także potencjał Warszawy: 77 procent organizowanych w stolicy wydarzeń miało charakter korporacyjny, a 23 procent zaliczono do kategorii kongresów i konferencji.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Neckermann zwalnia dyscyplinarnie

Dorota Ostalska i Krzysztof Majda, którzy założyli własne biuro podróży, kiedy jeszcze formalnie byli ...

Thomas Cook powróci w czerwcu

Właściciel marki Thomas Cook, chińska firma Fosun, planuje uruchomienie w czerwcu internetowej agencji turystycznej, ...

Chińczycy mają największy kryty stok

80 tysięcy metrów kwadratowych zajmuje największy na świecie kryty stok narciarski. Z obiektu, który ...

Miliony dla szefów firm turystycznych

4,45 miliona dolarów zarobił w zeszłym roku prezes grupy hotelowej InterContinental w Europie Richard ...

Irlandzcy turyści zdemolowali krakowską restaurację

Krakowscy policjanci zatrzymali sześciu Irlandczyków, którzy pobili kelnera i zdemolowali lokal gastronomiczny, bo uznali, ...

Grupa TUI z dwucyfrowym zyskiem

Ponad 20 milionów klientów, 19,2 miliarda euro przychodu i 12 procent zysku operacyjnego – ...