Polska Organizacja Turystyczna zamówi promocję u sportowców. Wyda 200 mln złotych

Sejm uchwalił ustawę o zmianie ustawy o Polskiej Organizacji Turystycznej i ustawy o grach hazardowych. Jeszcze w tym roku POT dostanie dotację celową, by zamówić u nich promocję – 205 milionów złotych. Działanie ma być powtarzane co roku.

Publikacja: 24.06.2022 12:21

Polska Organizacja Turystyczna zamówi promocję u sportowców. Wyda 200 mln złotych

Beneficjentami pieniędzy na promocję mają być między innymi kluby piłki nożnej. Na zdjęciu Piłkarz Lecha Poznań Joel Pereira (P) i Mariusz Fornalczyk (L) z Pogoni Szczecin podczas meczu sparingowego w Opalenicy, 23 czerwca.

Foto: PAP/Jakub Kaczmarczyk

Międzynarodowe wydarzenia sportowe są dobrą okazją do promowania Polski, jako kraju atrakcyjnego turystycznie. Wiele państw wykorzystuje międzynarodowe wydarzenia sportowe do prezentacji swojego wizerunku, walorów i atrakcji turystycznych. „Korzyści dla promocji Polski w dziedzinie turystyki mogą być wzmocnione poprzez wzbogacenie wydarzeń sportowych o działania, które nadadzą im inny wymiar niż tylko związany z profesjonalną rywalizacją sportową” – wyjaśnia Kancelaria Premiera w komunikacie na temat projektu ustawy.

O co chodzi w ustawie? POT będzie zobowiązany współpracować z klubami sportowymi, które biorą udział w międzynarodowych rozgrywkach sportowych. Realizacja tego zadania będzie odbywać się na podstawie umowy z ministrem sportu i turystyki, który przekaże na ten cel dotację z budżetu państwa - w tym roku ustawa przewiduje, że będzie to 205 milionów złotych, a w kolejnych latach do 2031 roku po 200 milionów złotych (dla porównania – budżet POT w tym roku na utrzymanie i promocję polskiej turystyki to 64 miliony złotych).

POT będzie podpisywać umowy z klubami sportowymi w ramach takich dyscyplin, jak piłka nożna, koszykówka, piłka ręczna, siatkówka i hokej – w kategorii kobiet i mężczyzn. Ministerstwo Sportu i Turystyki wyliczyło, że w sezonie 2022/2023 w europejskich rozgrywkach pucharowych weźmie udział około 45 drużyn.

Kluby sportowe, które będą chciały uczestniczyć w programie, muszą być w danym sezonie reprezentantami Polski w rozrywkach o europejskie puchary. „Nowe przepisy przewidują także możliwość zasilania Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej (FRKF) w środki pochodzące z budżetu państwa. Chodzi o zwiększenie wsparcia na zadania FRKF, w tym przekazywanego na rozwój infrastruktury sportowej i dofinansowanie inwestycji obejmujących obiekty sportowe” - czytamy w komunikacie KPRM.

Żeby pieniądze uruchomić już w tym roku, ustawa umożliwia zmianę planu finansowego Centralnego Ośrodka Sportu i zwiększenie kwoty dotacji na realizację zadań związanych z zapewnieniem warunków organizacyjnych, ekonomicznych i technicznych do szkolenia sportowego. Chodzi o utrzymanie obiektów sportowych i zarządzanie nimi oraz przygotowanie kadry narodowej do udziału w igrzyskach olimpijskich i paraolimpijskich czy mistrzostwach Europy lub świata.

Projekt połączenia interesów sportu i turystyki to pomysł ministra sportu i turystyki Kamila Bortniczuka. Swoje intencje wyjaśnił w rozmowie z portalem sportowym wyszlo.com w styczniu tego roku. Mówił tam: „Chcemy wykorzystać kompetencje Polskiej Organizacji Turystycznej, która posiada budżety na promowanie polskiej marki – przykładowe #VisitPoland. Wiele krajów reklamowało się na koszulkach piłkarskich – to są znane kluby, ale też duże budżety.

(…) Postanowiliśmy połączyć te dwa cele jakimi są wyniki sportowe i promocja polskiej marki na arenie międzynarodowej. Gdy gramy w pucharach, siłą rzeczy sportowe zmagania oglądają choćby kibice kraju, w którym występujemy, a w przypadku rozgrywek wyższej rangi, również kibice innych państw, żeby podać przykład chociażby Legii. Liczba fanów oglądających polski klub we Włoszech, Rosji czy Anglii była – zakładam – bardzo duża. Taka sama sytuacja była z Vive Kielce w piłce ręcznej czy ZAKS-ą, zwycięzcą siatkarskiej Ligi Mistrzów. Niestety w futbolu wielokrotnie było tak, że kluby, które wygrywały polską ligę, zamiast wzmacniać się przed pucharami, musiały osłabiać skład ze względu na potrzeby finansowe”.

Na pytanie dziennikarza, czy rolą państwa jest dawać klubom pieniądze na transfery, minister odpowiada: "Rolą państwa jest między innymi budowa prestiżu i siły krajowej marki. Polska powinna być promowana jako atrakcyjny kierunek turystyczny czy też miejsce lokowania inwestycji. Udane występy polskich drużyn na arenie międzynarodowej mogą w tym pomóc, dlatego uznaliśmy, że rolą państwa jest wspieranie sportu wyczynowego w odpowiednim zakresie. Zdaję sobie sprawę, że te kwoty nie sprawią, że będziemy regularnie grać w Lidze Mistrzów, ale w połączeniu z innymi działaniami, jak chociażby ulgą sponsoringową, te kluby będą dysponowały większymi budżetami i będą mogły rywalizować z klubami zachodniej Europy”.

Ustawa została przyjęta zdecydowaną większością głosów - 441 za.

Międzynarodowe wydarzenia sportowe są dobrą okazją do promowania Polski, jako kraju atrakcyjnego turystycznie. Wiele państw wykorzystuje międzynarodowe wydarzenia sportowe do prezentacji swojego wizerunku, walorów i atrakcji turystycznych. „Korzyści dla promocji Polski w dziedzinie turystyki mogą być wzmocnione poprzez wzbogacenie wydarzeń sportowych o działania, które nadadzą im inny wymiar niż tylko związany z profesjonalną rywalizacją sportową” – wyjaśnia Kancelaria Premiera w komunikacie na temat projektu ustawy.

O co chodzi w ustawie? POT będzie zobowiązany współpracować z klubami sportowymi, które biorą udział w międzynarodowych rozgrywkach sportowych. Realizacja tego zadania będzie odbywać się na podstawie umowy z ministrem sportu i turystyki, który przekaże na ten cel dotację z budżetu państwa - w tym roku ustawa przewiduje, że będzie to 205 milionów złotych, a w kolejnych latach do 2031 roku po 200 milionów złotych (dla porównania – budżet POT w tym roku na utrzymanie i promocję polskiej turystyki to 64 miliony złotych).

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Nowe Trendy
Morsowanie, biegówki, spa... - Sopot zachęca w reklamie do przyjazdu po sezonie
Nowe Trendy
Tunezja świętuje turystyczny rekord i nagradza polskie biura podróży
Nowe Trendy
Koszykarz i kolarka promują polskie atrakcje turystyczne. 200 milionów odsłon w Europie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Nowe Trendy
Egipt chce dotrzeć do młodych turystów. Szuka pomocy w Google'u