Turyści z pokolenia Z - słuchają rodziców, a posty planują jeszcze przed podróżą

Jak turyści z pokolenia Z planują podróże? Nie opierają się tylko na opiniach z internetu, ważniejsze są dla nich te od rodziny i znajomych. Prawie połowa z nich zamieszcza zdjęcia i filmy z wyjazdów na swoich profilach w mediach społecznościowych, a planują to jeszcze przed wyjazdem.

Publikacja: 22.12.2023 01:01

Turyści z pokolenia Z - słuchają rodziców, a posty planują jeszcze przed podróżą

Foto: AFP, CHAIDEER MAHYUDDIN

Pokolenie Z to osoby urodzone między połową lat 90. XX wieku a 2010 rokiem. To grupa, której internet towarzyszy od początku życia i właśnie tam szuka informacji i prowadzi życie społeczne. W tym kontekście nieco zaskakujące mogą być wyniki badania przeprowadzonego przez HolidayCheck. Okazuje się, że w kwestiach wyjazdów turystycznych „zetki” inspiracje czerpią najchętniej od ludzi, z którymi mają kontakt w świecie rzeczywistym.

Ponad połowa młodych podróżnych nie dowierza portalom społecznościowym

Niemal połowa osób w wieku 16-27 lat o podpowiedzi prosi rodzinę i przyjaciół. Media społecznościowe oczywiście nadal odgrywają w tym zakresie dużą rolę, bo na ich wykorzystanie wskazuje około 44 procent pytanych. Influencerzy zajmujący się tematyką podróżniczą mają wpływ na jedną piątą badanych.

Czytaj więcej

Pojawiło się pokolenie T - branża turystyczna nie może go zlekceważyć

Co ciekawe, dla zetek liczy się wiarygodność, a ponad połowa respondentów nie dowierza portalom społecznościowym, dlatego przede wszystkim informacji szuka wśród bliskich. Drugim ich najważniejszym źródłem są platformy turystyczne i agenci turystyczni.

Jeśli chodzi o świat wirtualny, miejsc, w których można spotkać zetki jest wiele. Instagram, TikTok, YouTube, Snapchat - to tylko kilka, z których korzystają młodzi ludzie. Najłatwiej dotrzeć do nich jednak z przekazem o charakterze turystycznym za pośrednictwem Instagrama, Youtube’a i TikToka. Z kolei Pinterest sprawdza się w mniejszym zakresie – wskazuje na niego niecałe 10 procent badanych.

Opinie influencerów mają znaczenie dla podróżnych

Ciekawie wyglądają badania dotyczące działalności influencerów. Połowa osób w wieku 16-27 lat uważa ich za godnych zaufania, jednocześnie około 70 procent ma wątpliwości, czy są oni niezależni w swoich opiniach. Mimo wszystko młodzi ludzie uważają treści influencerów za istotne, ponieważ ich zdaniem przekazują wartościowe informacje i dają ciekawe podpowiedzi.

Postmilenialsi, bo tak nazywana jest czasem ta grupa, sami lubią tworzyć materiały, którymi dzielą się w mediach społecznościowych. Prawie połowa z nich zamieszcza zdjęcia i filmy z wyjazdów na swoich profilach. Co ciekawe, tworzenie treści jest często wcześniej zaplanowane – podróżni dokładnie wiedzą, gdzie znajdą miejsca do przygotowania ciekawego postu. 70 procent przyznaje się do ich wyszukiwania jeszcze przed rozpoczęciem podróży. Ważną rolę odgrywają przy tym elementy budujące nastrój, takie jak zachody słońca, oświetlenie i krajobraz w tle.

Czytaj więcej

Rekordowa liczba turystów z Polski w Grecji. Coraz więcej regionów chce skorzystać

Dla jednej trzeciej podróż jest sukcesem tylko, kiedy wrażeniami z niej można podzielić się z fanami i znajomymi w mediach społecznościowych.

Nie wszyscy młodzi są jednak miłośnikami publicznego chwalenia się wyjazdami. 40 procent przyznaje, że czuje się do tego zmuszonych – częściej dotyczy to mężczyzn niż kobiet.

Media społecznościowe wpływają na młodych podróżników jeszcze w inny sposób – prawie połowa przyznaje, że z powodu treści, które tam znajdują, odczuwa konieczność odwiedzenia jak największej liczby miejsc.

Turystyka masowa — to nie dla nich

Podróże dla postmilienialsów są bardzo ważne, ale prawie dwie trzecie woli miejsca z dala od turystyki masowej. 76 procent chce podczas wyjazdu przeżyć coś wyjątkowego. Osoby z tej grupy w świat ruszają zazwyczaj w towarzystwie partnerów, przyjaciół lub rodziny.

HolidayCheck zapytał też o kwestie finansowe – 64 procent pytanych dysponowało w ostatnich 12 miesiącach budżetem co najmniej tysiąca euro, przy czym dla ponad dwóch trzecich cena nie była jedynym kryterium wyboru oferty. Dla połowy znaczenie mają też kwestie środowiskowe, choć prawdą jest, że druga połowa nie przywiązuje do nich wagi.

Badanie przeprowadzono we współpracy z instytutem badawczym Kantar na reprezentatywnej grupie 1002 osób w wieku 16-27 lat w okresie 11-26 października.

Nowe Trendy
Co piąty turysta przyjechał do Polski z zagranicy. Najwięcej z Niemiec
Nowe Trendy
Minister od turystyki, Piotr Borys, nie zostanie prezydentem
Nowe Trendy
Bruksela sprawdza, czy Google nie łamie prawa, pokazując oferty lotów
Nowe Trendy
Jaki wpływ na gospodarkę ma branża spotkań i wydarzeń? „Wyniki są imponujące”
Nowe Trendy
Grecka wyspa będzie neutralna klimatycznie. Zainwestuje w nią gigant turystyczny