Taste Poland. Polska kuchnia (i nie tylko) na targach turystycznych w Berlinie

Podczas rozpoczętych dzisiaj Międzynarodowych Targów Turystycznych ITB w Berlinie Polska – podobnie jak rok temu – przekonuje do siebie serwując odwiedzającym przysmaki nowoczesnej kuchni opartej na tradycji.

Publikacja: 04.03.2025 14:33

Piotr Borys, wiceminister sportu i turystyki, odwiedził polskie stoisko na targach ITB w Berlinie

Piotr Borys, wiceminister sportu i turystyki, odwiedził polskie stoisko na targach ITB w Berlinie

Foto: Filip Frydrykiewicz

Do 6 marca potrwają rozpoczęte dzisiaj największe targi turystyczne na świecie, Międzynarodowe Targi Turystyczne ITB w Berlinie. Spotkanie gromadzi w tym roku, jak ogłosili organizatorzy, rekordową liczbę 5,8 tysiąca wystawców ze 170 krajów. Polska uczestniczy w tej imprezie od ponad 30 lat.

Polska kuchnia kusi turystów z całego świata

„Silnym motywem przewodnim naszej obecności w Berlinie jest, nierozerwalnie związana z polską gościnnością, turystyka kulinarna” jak zapowiada Polska Organizacja Turystyczna, organizator obecności polski na ITB. Chodzi o wykorzystanie współpracy, jaką POT nawiązał dwa lata temu ze znanym Przewodnikiem Michelina, dzięki czemu warszawskie, krakowskie, poznańskie i gdańskie restauracje są odwiedzane i oceniane przez inspektorów wydawnictwa.

Na polskim stoisku odwiedzający będą mogli skosztować przekąsek przygotowywanych na miejscu (ang. live cooking) przez szefów kuchni z najlepszych restauracji - zarówno tych z gwiazdką Michelina, jak i wyróżnionych rekomendacją Bib Gourmand i zieloną gwiazdką.

- Międzynarodowe targi są znakomitą okazją, by utrwalić wizerunek Polski, jako kraju atrakcyjnego turystycznie, nie tylko ze względu na swoje wyjątkowe walory przyrodnicze, wspaniałą gościnność mieszkańców i wszechstronność oferty turystycznej. W tym roku przestawimy odbiorcom Polskę także jako interesujący kierunek wpisujący się w dynamicznie rozwijający się trend turystyki kulinarnej – przekonuje prezes Polskiej Organizacji Turystycznej Rafał Szmytke. - Dzięki współpracy z Przewodnikiem Michelina stworzyliśmy nowe możliwości promowania naszego kraju. Aż 76 restauracji z czterech regionów – Małopolski, Mazowsza, Wielkopolski i Pomorza - znalazło uznanie w oczach jego inspektorów. Mamy nadzieję, że planowane przez nas w ramach polskiego stoiska atrakcje, wzbudzą zainteresowanie gości i zachęcą do wizyty w Polsce – dodaje.

Czytaj więcej

Kampania promocyjna Polski w USA. Dla „zamożnych i świadomych kulturowo” Amerykanów

Polskie przedsiębiorstwa turystyczne i regiony na targach w Berlinie

Polskie stoisko narodowe liczy w tym roku 500 mkw. Górną jego część opasuje biała szarfa z czerwonym napisem Poland. Niżej dominują podświetlane wielkie zdjęcia najpiękniejszych miejsc w Polsce i filmy z widokami Polski wyświetlane na ekranach, a w środku żywa zieleń. W rozstawionych w różnych miejscach koszach leżą jabłka, którymi przechodzący mogą się częstować. To symbol „przewodnictwa Polski w Radzie Unii Europejskiej”.

Stoisko jest przestronne, wręcz ażurowe. Wypełniają je krzesła kanapy i stoliki zapraszające do rozmowy. Pierwszego dnia chętnie odwiedzali je polscy i zagraniczni goście, w tym niemieccy dziennikarze prasy turystycznej. 

W tym roku na swoich zagranicznych partnerów czekają przedstawiciele 11 regionów, 5 miast i 27 firm. Są to Lubelska, Podkarpacka, Podlaska, Warmińsko-Mazurska, Mazowiecka, Małopolska, Śląska, Dolnośląska, Lubuska, Wielkopolska i Opolska regionalne organizacje turystyczne, Gdańska, Sopocka i Łódzka lokalne organizacje turystyczne, a oprócz tego Bydgoskie Centrum Informacji i Toruń. Jeśli chodzi o przedsiębiorców, to w tym roku przyjechało najwięcej firm obsługujących turystów zagranicznych w Polsce (Jan-Pol, Akadem, Tabby Tours, SuperTour, Travel-Projekt, Vengo, Weiss Travel, Top Travel Service, Intour, Furnel Travel, 4Travel, Travel Netto, Polka Travel, ActiveEast Tours, Grupa Europlan, Polreisen, Travel Plus Poland, Idea Spa), są też hotele (Polski Holding Hotelowy, Focus Hotels, Destigo Hotels, Sheraton Sopot), Polska Grupa Uzdrowisk,  Polskie Linie Lotnicze LOT i Polskie Porty Lotnicze.

Wiceminister zapowiada strategie, badania ruchu i pieniądze na promocję

Targi odwiedzili dawno niewidziani (od czasu pandemii) w Berlinie posłowie. Sejmową komisję kultury fizycznej sportu i turystyki reprezentowali przewodniczący Tadeusz Tomaszewski (Lewica), dwóch wiceprzewodniczących, Marek Matuszewski (Prawo i Sprawiedliwość) i Jakub Rutnicki (Platforma Obywatelska), oraz przewodniczący podkomisji stałej do spraw turystyki Piotr Górnikiewicz (Polska 2050 – Trzecia Droga).

Stało się już tradycją, że z wystawcami spotyka się wiceminister sportu i turystyki. W tym roku, już drugi raz z rzędu, był to Piotr Borys.

Czytaj więcej

Powstał Klub Polskiej Turystyki. „Chcemy rozmawiać o strategii rozwoju turystyki”

Borys poświęcił dwie godziny na spotkania z polskimi wystawcami. Najczęściej mowa była o strategiach szykowanych przez Ministerstwo Sportu i Turystyki. Wiceminister zachęcał do współpracy zarówno przedsiębiorców, jak i samorządowców i ekspertów odpowiedzialnych za promocję, przy pisaniu 13 strategii dla poszczególnych segmentów turystyki i 16 strategii dla województw.

Jak tłumaczył też, ministerstwo czeka na decyzję Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, do którego wystąpiło o 30 milionów złotych na badania ruchu turystycznego. Pieniędzy jeszcze nie przyznano, ale ministerstwo chciałoby dzięki nim zbierać dane z różnych źródeł (GUS, firmy wydające karty kredytowe, operatorzy telefonii komórkowej). Takie dane i analizy robione na ich podstawie pozwolą przedsiębiorcom lepiej planować ich biznesy.

Borys zapowiedział też uruchomienie 3 milionów złotych na promocję regionów poszkodowanych w ostatnich wydarzeniach, jak odstraszająca turystów strefa buforowa przy granicy na wschodzie kraju czy skutki powodzi w Polsce południowo-wschodniej. - Pieniądze będziemy przekazywać regionom indywidualnie, każdy będzie mógł zdecydować, jak i gdzie chce się promować. Warunkiem będzie wyłożenie przez samorząd danego województwa połowy planowanej sumy – wyjaśniał Borys.

Piotr Borys wykorzystał targi do rozmowy z wystawcami - przedsiębiorcami, przedstawicielami regionów

Piotr Borys wykorzystał targi do rozmowy z wystawcami - przedsiębiorcami, przedstawicielami regionów (na zdjęciu w rozmowie z Jakubem Fejgą z Dolnośląskiej Organizacji Turystycznej i Alfredem Wagnerem z urzędu miasta) i miast

Foto: Filip Frydrykiewicz

Od prawej: posłowie Tadeusz Tomaszewski, Piotr Górnikiewicz, wiceminister Piotr Borys i poseł Marek

Od prawej: posłowie Tadeusz Tomaszewski, Piotr Górnikiewicz, wiceminister Piotr Borys i poseł Marek Matuszewski. Tym razem w rozmowie z Tomaszem Koralewskim z Łódzkiej Organizacji Turystycznej

Foto: Filip Frydrykiewicz

W rozmowie z przedstawicielami Małopolski i Kopalni Soli Wieliczka Piotr Borys interesował się zeszł

W rozmowie z przedstawicielami Małopolski i Kopalni Soli Wieliczka Piotr Borys interesował się zeszłorocznymi wynikami ruchu turystycznego

Foto: Filip Frydrykiewicz

Do 6 marca potrwają rozpoczęte dzisiaj największe targi turystyczne na świecie, Międzynarodowe Targi Turystyczne ITB w Berlinie. Spotkanie gromadzi w tym roku, jak ogłosili organizatorzy, rekordową liczbę 5,8 tysiąca wystawców ze 170 krajów. Polska uczestniczy w tej imprezie od ponad 30 lat.

Polska kuchnia kusi turystów z całego świata

Pozostało jeszcze 95% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Popularne Trendy
Wieś, natura, kultura, kulinaria - ruszyły prace nad 30. strategiami dla turystyki
Popularne Trendy
550 greckich plaż do wynajęcia. Chcesz postawić leżaki? – zgłoś się
Popularne Trendy
Polska Izba Turystyki ma rzeczniczkę. Pierwszą od pięciu lat
Materiał Promocyjny
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Popularne Trendy
Baleary nałożą wyższe opłaty na turystów. Mniej gości, ale więcej spokoju
Materiał Promocyjny
Sezon motocyklowy wkrótce się rozpocznie, a Suzuki rusza z 19. edycją szkoleń