Taste Poland. Polska kuchnia (i nie tylko) na targach turystycznych w Berlinie

Podczas rozpoczętych dzisiaj Międzynarodowych Targach Turystycznych ITB w Berlinie Polska – podobnie jak rok temu – przekonuje do siebie serwując odwiedzającym przysmaki nowoczesnej kuchni opartej na tradycji.

Publikacja: 04.03.2025 14:33

Piotr Borys, wiceminister sportu i turystyki, odwiedził polskie stoisko na targach ITB w Berlinie

Piotr Borys, wiceminister sportu i turystyki, odwiedził polskie stoisko na targach ITB w Berlinie

Foto: Filip Frydrykiewicz

Do 6 marca potrwają rozpoczęte dzisiaj największe targi turystyczne na świecie, Międzynarodowe Targi Turystyczne ITB w Berlinie. Spotkanie gromadzi w tym roku, jak ogłosili organizatorzy, rekordową liczbę 5,8 tysiąca wystawców ze 170 krajów. Polska uczestniczy w tej imprezie od ponad 30 lat.

Polska kuchnia kusi turystów z całego świata

„Silnym motywem przewodnim naszej obecności w Berlinie jest, nierozerwalnie związana z polską gościnnością, turystyka kulinarna” jak zapowiada Polska Organizacja Turystyczna, organizator obecności polski na ITB. Chodzi o wykorzystanie współpracy, jaką POT nawiązał dwa lata temu ze znanym Przewodnikiem Michelina, dzięki czemu warszawskie, krakowskie, poznańskie i gdańskie restauracje są odwiedzane i oceniane przez inspektorów wydawnictwa.

Na polskim stoisku odwiedzający będą mogli skosztować przekąsek przygotowywanych na miejscu (ang. live cooking) przez szefów kuchni z najlepszych restauracji - zarówno tych z gwiazdką Michelina, jak i wyróżnionych rekomendacją Bib Gourmand i zieloną gwiazdką.

- Międzynarodowe targi są znakomitą okazją, by utrwalić wizerunek Polski, jako kraju atrakcyjnego turystycznie, nie tylko ze względu na swoje wyjątkowe walory przyrodnicze, wspaniałą gościnność mieszkańców i wszechstronność oferty turystycznej. W tym roku przestawimy odbiorcom Polskę także jako interesujący kierunek wpisujący się w dynamicznie rozwijający się trend turystyki kulinarnej – przekonuje prezes Polskiej Organizacji Turystycznej Rafał Szmytke. - Dzięki współpracy z Przewodnikiem Michelina stworzyliśmy nowe możliwości promowania naszego kraju. Aż 76 restauracji z czterech regionów – Małopolski, Mazowsza, Wielkopolski i Pomorza - znalazło uznanie w oczach jego inspektorów. Mamy nadzieję, że planowane przez nas w ramach polskiego stoiska atrakcje, wzbudzą zainteresowanie gości i zachęcą do wizyty w Polsce – dodaje.

Polskie przedsiębiorstwa turystyczne i regiony na targach w Berlinie

Polskie stoisko narodowe liczy w tym roku 500 mkw (jeszcze przed pandemią Polska wynajmowała nawet 1500 mkw., ale osłabło zainteresowanie udziałem w tej imprezie wielu regionów). Jak w latach poprzednich w jego wystroju dominuje kolorystyka biało-czerwona, przełamana kolorowymi zdjęciami najpiękniejszych miejsc w Polsce, żywą zielenią i monitorami, na których wyświetlane są filmy o Polsce. W rozstawionych w różnych miejscach koszach leżą jabłka, którymi przechodzący mogą się częstować. To symbol „przewodnictwa Polski w Radzie Unii Europejskiej”.

W tym roku na swoich zagranicznych partnerów czekają przedstawiciele 11 regionów, 5 miast i 27 firm. Są to Lubelska, Podkarpacka, Podlaska, Warmińsko-Mazurska, Mazowiecka, Małopolska, Śląska, Dolnośląska, Lubuska, Wielkopolska i Opolska regionalne organizacje turystyczne, Gdańska, Sopocka i Łódzka lokalne organizacje turystyczne, a oprócz tego Bydgoskie Centrum Informacji i Toruń. Jeśli chodzi o przedsiębiorców, to w tym roku przyjechały firmy obsługujące turystów zagranicznych w Polsce (Jan-Pol, Akadem, Tabby Tours, SuperTour, Travel-Projekt, Vengo, Weiss Travel, Top Travel Service, Intour, Furnel Travel, 4Travel, Travel Netto, Polka Travel, ActiveEast Tours, Grupa Europlan, Polreisen, Travel Plus Poland, Idea Spa), hotele (Polski Holding Hotelowy, Focus Hotels, Destigo Hotels, Sheraton Sopot), Polska Grupa Uzdrowisk, a nawet Polskie Linie Lotnicze LOT i Polskie Porty Lotnicze.

Wiceminister zapowiada strategie, badania ruchu i pieniądze na promocję

Targi odwiedzili dawno niewidziani (od czasu pandemii) w Berlinie posłowie – przewodniczący sejmowej komisji kultury fizycznej sportu i turystyki Tadeusz Tomaszewski (Lewica), wiceprzewodniczący Marek Matuszewski (PiS) i Jakub Rutnicki (Platforma Obywatelska), przewodniczący podkomisji stałej do spraw turystyki Piotr Górnikiewicz (Polska 20 50 – Trzecia Droga) – a także wiceminister sportu i turystyki Piotr Borys.

Czytaj więcej

Powstał Klub Polskiej Turystyki. „Chcemy rozmawiać o strategii rozwoju turystyki”

Borys poświęcił dwie godziny na spotkania z polskimi wystawcami. Najczęściej mowa była o strategiach szykowanych przez Ministerstwo Sportu i Turystyki. Wiceminister zachęcał do współpracy zarówno przedsiębiorców, jak i samorządowców i ekspertów odpowiedzialnych za promocję przy pisaniu 13 strategii dla poszczególnych segmentów turystyki i 16 strategii dla województw.

Jak tłumaczył też, ministerstwo czeka na decyzję Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, do którego wystąpiło o 30 milionów złotych na badania ruchu turystycznego. Pieniędzy jeszcze nie przyznano, ale ministerstwo chciałoby dzięki nim zbierać dane z różnych źródeł (GUS, firmy wydające karty kredytowe, operatorzy telefonii komórkowej). Takie dane i analizy robione na ich podstawie pozwolą przedsiębiorcom lepiej planować ich biznesy.

Borys zapowiedział też uruchomienie 3 milionów złotych na promocję regionów poszkodowanych w ostatnich wydarzeniach, jak odstraszająca turystów strefa buforowa przy granicy na wschodzie kraju czy skutki powodzi w Polsce południowo-wschodniej. - Pieniądze będziemy przekazywać regionom indywidualnie, każdy będzie mógł zdecydować, jak i gdzie chce się promować. Warunkiem będzie wyłożenie przez samorząd danego województwa połowy planowanej sumy – wyjaśniał Borys.

Do 6 marca potrwają rozpoczęte dzisiaj największe targi turystyczne na świecie, Międzynarodowe Targi Turystyczne ITB w Berlinie. Spotkanie gromadzi w tym roku, jak ogłosili organizatorzy, rekordową liczbę 5,8 tysiąca wystawców ze 170 krajów. Polska uczestniczy w tej imprezie od ponad 30 lat.

Polska kuchnia kusi turystów z całego świata

Pozostało jeszcze 94% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Popularne Trendy
36 milionów turystów odwiedziło Grecję. Grecy zarobili 22 miliardy euro
Popularne Trendy
Bony turystyczne mogą wrócić, ale po nowemu. W jakiej formie i dla kogo?
Popularne Trendy
Komisja Europejska stawia na turystykę. Obiecuje pieniądze na jej rozwój
Materiał Promocyjny
Zrównoważony rozwój: biznes między regulacjami i realiami
Popularne Trendy
Targi turystyki aktywnej w Holandii. „Polska spełnia oczekiwania holenderskich turystów”
Materiał Promocyjny
Zrozumieć elektromobilność, czyli nie „czy” tylko „jak”