Ranking widoczności witryn turystycznych w Google’u „Turystyka w Google’u 2019” przygotował trener i doradca z zakresu marketingu internetowego, wykładowca w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie Piotr Kasperczak. To pierwszy taki ranking przygotowany przez niego. Jak mówi, uważnie śledzi wszelkiego typu zestawienia widoczności witryn w poszczególnych branżach, ale z każdym rokiem raportów uwzględniających sektor turystyki jest coraz mniej. – Branża internetowa skupiła się przede wszystkim na rynku e-commerce, rejestrując sytuację sklepów internetowych, sprzedających produkty, a nie usługi. Ranking „Turystyka w Google’u 2019” jest odpowiedzią na ten brak zainteresowania agencji interaktywnych i podmiotów zajmujących się analizowaniem widoczności w wyszukiwarce.
Noclegi, wycieczki, bilety lotnicze
Z rankingu wynika, że rodzime witryny turystyczne bez kompleksów konkurują z markami międzynarodowymi. Co prawda pierwsze i drugie miejsce zarezerwowane jest dla takich graczy, jak tripadvisor.com i booking.com, ale inne globalne marki są już poza pierwszą dziesiątką. Zmieściły się w niej za to: nocowanie.pl, rozklad-pkp.pl, e-podroznik.pl, eholiday.pl, meteor-turystyka.pl, e-turysta.pl, itaka.pl i travelplanet.pl.
Nie jest niespodzianką, że na najwyższych miejscach mocno trzymają się serwisy pośredniczące w sprzedawaniu usług noclegowych i tak zwane metawyszukiwarki (tripadvisor.com, trivago.pl, skyscanner.com, kayak.pl). Wysoko plasują się też strony najpopularniejszych touroperatorów: itaka.pl (9 miejsce), tui.pl (11), r.pl (32), grecos.pl (42) i coraltravel.pl (47). W pierwszej pięćdziesiątce znajdujemy też agentów turystycznych oferujących wycieczki biur podróży, jak travelplanet.pl (10), wakacje.pl (12), fly.pl (20), fostertravel.pl (34).
W zestawieniu znalazło się zaledwie trzech przewoźników lotniczych – ryanair.com (13), wizzair.com (25) i lot.com (36). Kolejne linie – lufthansa.com, norwegian.com i emirates.com ulokowane są pod koniec pierwszej setki. Okazuje się, że wyszukując połączenia lotnicze, częściej trafiamy na witryny pośredników, którzy mają o wiele bogatszą ofertę. Widać to po wysokich pozycjach esky.pl (17), fly.pl (20) i fru.pl (22).