Turystyka w polskim Google’u – ranking witryn

Tripadvisor.com, booking.com, nocowanie.pl, rozklad-pkp.pl i e-podroznik.pl to pięć najpopularniejszych wśród Polaków witryn internetowych związanych z turystyką – pokazuje ranking „Turystyka w Google’u 2019”.

Publikacja: 01.04.2020 11:45

Turystyka w polskim Google’u – ranking witryn

Foto: Fot. Bloomberg

Ranking widoczności witryn turystycznych w Google’u „Turystyka w Google’u 2019” przygotował trener i doradca z zakresu marketingu internetowego, wykładowca w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie Piotr Kasperczak. To pierwszy taki ranking przygotowany przez niego. Jak mówi, uważnie śledzi wszelkiego typu zestawienia widoczności witryn w poszczególnych branżach, ale z każdym rokiem raportów uwzględniających sektor turystyki jest coraz mniej. – Branża internetowa skupiła się przede wszystkim na rynku e-commerce, rejestrując sytuację sklepów internetowych, sprzedających produkty, a nie usługi. Ranking „Turystyka w Google’u 2019” jest odpowiedzią na ten brak zainteresowania agencji interaktywnych i podmiotów zajmujących się analizowaniem widoczności w wyszukiwarce.

Noclegi, wycieczki, bilety lotnicze

Z rankingu wynika, że rodzime witryny turystyczne bez kompleksów konkurują z markami międzynarodowymi. Co prawda pierwsze i drugie miejsce zarezerwowane jest dla takich graczy, jak tripadvisor.com i booking.com, ale inne globalne marki są już poza pierwszą dziesiątką. Zmieściły się w niej za to: nocowanie.pl, rozklad-pkp.pl, e-podroznik.pl, eholiday.pl, meteor-turystyka.pl, e-turysta.pl, itaka.pl i travelplanet.pl.

""

Foto: turystyka.rp.pl

Nie jest niespodzianką, że na najwyższych miejscach mocno trzymają się serwisy pośredniczące w sprzedawaniu usług noclegowych i tak zwane metawyszukiwarki (tripadvisor.com, trivago.pl, skyscanner.com, kayak.pl). Wysoko plasują się też strony najpopularniejszych touroperatorów: itaka.pl (9 miejsce), tui.pl (11), r.pl (32), grecos.pl (42) i coraltravel.pl (47). W pierwszej pięćdziesiątce znajdujemy też agentów turystycznych oferujących wycieczki biur podróży, jak travelplanet.pl (10), wakacje.pl (12), fly.pl (20), fostertravel.pl (34).

W zestawieniu znalazło się zaledwie trzech przewoźników lotniczych – ryanair.com (13), wizzair.com (25) i lot.com (36). Kolejne linie – lufthansa.com, norwegian.com i emirates.com ulokowane są pod koniec pierwszej setki. Okazuje się, że wyszukując połączenia lotnicze, częściej trafiamy na witryny pośredników, którzy mają o wiele bogatszą ofertę. Widać to po wysokich pozycjach esky.pl (17), fly.pl (20) i fru.pl (22).

„Polscy turyści wciąż lubią wyszukiwać wszelkiego typu okazje cenowe. Dotyczy to także usług turystycznych. Stąd duża popularność takich witryn, jak tanie-loty.com.pl (16), fly4free.pl (18) czy wakacyjnipiraci.pl (48). – Niespodzianką jest obecność w zestawieniu blogów podróżniczych. Jak widać wartościowa i dobrze zoptymalizowana treść, odpowiadająca na intencje użytkownika, się broni. A autorom blogów podrozepoeuropie.pl i roadtripbus.pl można tylko pogratulować. W rankingu widoczności w Google znaleźli się wyżej niż zoover.pl czy airbnb.pl – komentuje Kasperczak.

– A jeśli mowa o wartościowej treści, należy podkreślić, że – podobnie jak blogi – wysoką widocznością w wyszukiwarce Google wykazują też takie witryny, jak dzieckowpodrozy.plv (26), polskieszlaki.pl (27) i polskaniezwykla.pl (41).

W zestawieniu nie znalazła się żadna sieć hotelowa ani witryna regionalnej czy narodowej organizacji turystycznej. Serwisowi polska.travel prowadzonemu przez Polską Organizację Turystyczną zabrakło sześciu oczek do 50 pozycji.

""

Foto: turystyka.rp.pl

Jak powstał ranking?

Analizie poddano witryny w całości poświęcone tematyce i usługom turystycznym. Zbadano poszczególne domeny turystyczne, a nie grupy domen należące do jednego właściciela. Zatem jeśli witryny wakacje.pl, easygo.pl, wypoczynek.pl znajdują się w grupie jednego podmiotu, to i tak każda z nich rywalizowała o miejsce w rankingu oddzielnie.

Przyjęto również, że w zestawieniu znajdą się wyłącznie witryny turystyczne mające polską wersję językową. Wszystkie badane musiały działać nieprzerwanie w całym 2019 roku i nie mogły w tym czasie być przekierowaniem na inną domenę.

– W pierwszym etapie zestawiłem 500 najpopularniejszych witryn turystycznych w Polsce. Listę tę oparłem na innych rankingach i zestawieniach branżowych z pięciu ostatnich lat, rekomendacjach osób pracujących w sektorze turystycznym, a także własnym przeszukiwaniu sieci. Każda z nich przechodziła wstępną selekcję na podstawie widoczności w narzędziach Senuto i Semstorm.

Były to: strony i portale turystyczne, strony narodowych i regionalnych organizacji turystycznych, touroperatorów, strony Online Travel Agents (OTA), agregatory i metawyszukiwarki turystyczne (metasearch), strony sieci hotelowych i niezależnych obiektów hotelowych, strony innych obiektów (nieskategoryzowanych), w których są świadczone usługi hotelarskie, turystyczne strony ogłoszeniowe i portale prezentujące oferty turystyczne (niebędące OTA) – pod warunkiem, że w całości były poświęcone tematyce turystycznej, witryny przewoźników kolejowych, autokarowych, morskich i lotniczych, a także agenci i pośrednicy, blogi podróżnicze.

W badaniu widoczności nie uwzględniono stron atrakcji turystycznych, witryn miejskich, portów lotniczych, stowarzyszeń i izb branżowych, ogólnotematycznych serwisów ogłoszeniowych i aukcyjnych (np. allegro czy olx), a także stron map. Z uwagi na trudność w uzyskaniu danych historycznych na niektóre wskaźniki, w rankingu nie znalazły się subdomeny (np. turystyka.wp.pl) i katalogi (np. google.com/flights).

Do każdej z analizowanych domen przypisano kilka wskaźników.

Frazy w TOP10 — to liczba fraz znajdujących się w pierwszej dziesiątce organicznych wyników wyszukiwania.

Frazy w TOP50 — to liczba fraz znajdujących się w pierwszej pięćdziesiątce organicznych wyników wyszukiwania.

Wskaźnik ruchu — parametr, który definiuje jakość strony i potencjał fraz, na jakie jest widoczna. Wskaźnik ten jest pomocny w porównywaniu danej domeny z innymi stronami.

Trust Flow — parametr oceny jakości linków przychodzących. Pokazuje poziom wiarygodności domeny. Im więcej zaufanych witryn linkuje do wskazanej domeny, tym ten poziom (w skali od 0 do 100) jest wyższy.

Te cztery wskaźniki zaprezentowane przy każdej domenie zostały przeanalizowane oddzielnie dla każdego miesiąca 2019 roku, a ich ostateczna wartość podana w tabeli jest średnią z całego roku. Frazy w TOP10, TOP50 i Wskaźnik Ruchu to wskaźniki na podstawie narzędzia SEMSTORM. Z uwagi na brak dostępu do danych historycznych z 2019 roku te parametry uwzględniają także frazy brandowe. Trust Flow to parametr opracowany przez narzędzie Majestic.

Czym jest wskaźnik ruchu, a czym nie jest? O miejscu w rankingu zadecydował Wskaźnik Ruchu w organicznych wynikach wyszukiwania. Frazy w TOP10, TOP50 i Trust Flow nie miały wpływu na umiejscowienie domeny w zestawieniu i zostały zaprezentowane jedynie poglądowo. Trzeba jednak pamiętać, że Ruch nie jest tym samym wskaźnikiem, który możemy zaobserwować np. w Google Analytics. Ruch w Semstorm to wielkość porównawcza, dzięki której możemy porównać przede wszystkim efektywność swoich działań z działaniami konkurentów.

Przy wyliczeniu Ruchu Semstorm uwzględnia m.in. ogólne wyszukiwania i trendowość słów, pozycje słów, a także charakterystykę wyników wyświetlanych dla danego słowa.

Przyczynek do dyskusji

– Żaden ranking nie jest idealny. Zwłaszcza jego pierwsza odsłona. Zdaję sobie sprawę, że można by umieścić w nim więcej wskaźników, a same frazy i ruch pokazać także bez uwzględnienia fraz brandowych. Brak dostępu do danych historycznych w tym momencie uniemożliwił mi pokazanie wszystkich istotnych parametrów – wyjaśnia Kasperczak.

– Nie było jednak moim celem naszpikowanie rankingu zbyt wieloma wskaźnikami, które mogłyby okazać się niezrozumiałe. Chciałbym, by nie traktować go jako barometru przedstawiającego pełną sytuację w branży travel. Niech to będzie raczej przyczynek do dyskusji nad sytuacją witryn turystycznych w wyszukiwarce Google i punkt wyjścia do dalszych analiz – dodaje.

Turystyka.rp.pl jest partnerem rankingu.

Piotr Kasperczak – trener i doradca z zakresu marketingu internetowego. Swoją wiedzą dzieli się podczas licznych szkoleń i konferencji branżowych, a także jako wykładowca w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Koordynator wielu eventów szkoleniowych (m.in. TravelCamp i Profitroom on Tour).
Autor bloga TravelMarketing.pl. Na co dzień pomaga w promowaniu małych i średnich firm w internecie.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Artykuł Sponsorowany
Planujesz podróż? Oszczędzaj na paliwie – 7 sprawdzonych trików
Materiał Promocyjny
Boeing stawia na polskich inżynierów
Tendencje
Chorwaci: Nasze plaże znikają, bo obcokrajowcy chcą mieć domy nad samym morzem
Tendencje
Ustka kontra reszta świata. Trwa głosowanie na najlepszy film promocyjny