Bank Hiszpanii podpowiada, jak zdobyć bogatszych turystów

Cyfryzacja, wzmocnienie kapitału ludzkiego, zrównoważony rozwój w regionach turystycznych na wybrzeżu, a przez to podniesienie jakości usług, to zdaniem Banku Hiszpanii sposób na zwiększenie przychodów z turystyki.

Publikacja: 15.09.2020 07:18

Bank Hiszpanii podpowiada, jak zdobyć bogatszych turystów

Foto: Fot. AFP

Bank Hiszpanii opublikował raport dotyczący stanu turystyki przyjazdowej do kraju („Recent Developments in Inbound Tourism in Spain”). Autorzy podkreślają, że w 2018 roku wpływy z eksportu usług turystycznych wyniosły 5,6 procent krajowego PKB i stanowiły 16 procent całego sektora eksportu towarów i usług. Liczby te są o wiele większe niż w innych krajach strefy euro z wyjątkiem Portugalii i Grecji, co oznacza, że gospodarka Hiszpanii jest bardzo wrażliwa na sytuację branży turystycznej.

ZOBACZ TAKŻE: Przez kryzys w turystyce hiszpański PKB spadnie o 2,5 procent

W tym roku pandemia koronawirusa spowodowała, że w lipcu liczba przyjazdów z zagranicy spadła o 75 procent rok do roku, w czerwcu było to nawet 98 procent. W siódmym miesiącu roku goście wykupili też o 86 procent mniej noclegów niż przed rokiem. Powrót do normalności jest utrudniony w związku z zamykaniem granic i pojawianiem się kolejnych komunikatów rządów państw ostrzegających przed podróżami, także do Hiszpanii.

Do tego dochodzą obostrzenia wprowadzane przez władze kraju ograniczające na przykład liczbę osób w restauracjach. To przełożyło się na spadki w liczbie odwiedzin, a co za tym idzie, na przedwczesne zamykanie hoteli. Sytuacja nie poprawiła się w sierpniu, który tradycyjnie był najlepszy pod względem przychodów z turystyki.

Bank przytacza szacunki Światowej Organizacji Turystyki, która przewiduje, że podróże zagraniczne nie wrócą do poziomów sprzed kryzysu przed 2022 rokiem. Biorąc to pod uwagę, należałoby, tworząc politykę gospodarczą, włączyć w nią działania, które zmniejszyłyby spadki w przychodach w okresie krótkoterminowym i pozwoliłyby wdrożyć konieczne zmiany, o których mówiło się jeszcze przed pandemią.

CZYTAJ TEŻ: Turystyka hiszpańska z niedużo tylko lepszym wynikiem w lipcu

Bank ma na myśli cyfryzację sektora, wzmocnienie kapitału ludzkiego i położenie większego nacisku na zrównoważony rozwój w miejscach turystycznych, szczególnie tych na wybrzeżu. Dzięki temu będzie można poprawić doświadczenia podróży poprzez oferowanie bardziej zróżnicowanego produktu w mniej zatłoczonych miejscach. Podniesienie jakości usług pozwoli pozyskać więcej klientów z takich rynków jak Stany Zjednoczone, Chiny i Skandynawia oraz dla turystyki miejskiej i biznesowej, które charakteryzują się wyższym poziomem wydatków.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Materiał Promocyjny
Boeing stawia na polskich inżynierów
Tendencje
Chorwaci: Nasze plaże znikają, bo obcokrajowcy chcą mieć domy nad samym morzem
Tendencje
Ustka kontra reszta świata. Trwa głosowanie na najlepszy film promocyjny
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Tendencje
Poranne trzęsienie ziemi na Krecie. Turyści wyszli bez szwanku
Walka o Klimat
„Rzeczpospolita” nagrodziła zasłużonych dla środowiska