Sektor turystyczny tnie wydatki reklamowe

W pierwszym kwartale 2017 roku reklamodawcy z sektora podróże i turystyka przeznaczyli na promocję prawie 40,4 miliona złotych. To o 6 milionów, czyli 13 procent, mniej niż w tym samym czasie rok wcześniej – pokazuje analiza Codemedia

Publikacja: 25.05.2017 09:51

Sektor turystyczny tnie wydatki reklamowe

Foto: Pixabay

Z danych domu mediowego Codemedia wynika, że w ciągu pierwszych trzech miesięcy tego roku najwięcej na reklamę wydały: branża gastronomiczna (17,2 mln złotych, 43 procent wydatków sektora), biura podróży (8 mln złotych, 20 procent) i obiekty noclegowe (7,2 mln złotych, 18 procent). Pozostałe 19 procent budżetu reklamowego grupy wygenerowała branża transportowa (transport publiczny, koleje, linie lotnicze) i promocja regionów turystycznych.

Lider reklamodawców sektora, McDonald’s, w odróżnieniu od ogółu reklamodawców, którzy najchętniej wybierali reklamę w telewizji, postawił w pierwszym kwartale 2017 roku na promocję w kinach i wydał na nią ponad połowę budżetu reklamowego. Wśród biur podróży wyróżniały się pod względem wydatków Rainbow Tours i Nowa Itaka (prawie 54 procent ogółu reklam z sektora), a w sektorze noclegowym dominowała Grupa Hotelowa Orbis (22 procent). W transporcie największe wydatki pochodziły od linii lotniczych. Najgłębiej do kieszeni sięgnęła zaś Grupa Emirates (22 procent).

Jak podaje Codemedia, w większości branż sektora podróże i turystyka suma wydatków na reklamę spadła (porównując rok do roku). Pasa zacisnęła zwłaszcza branża transportowa, której wydatki reklamowe zmniejszyły się o 41 procent (rok do roku), ale oszczędności wprowadziły też biura podróży (21 procent) i gastronomia (7 procent). W analizowanym okresie budżet reklamowy wzrósł jedynie w sektorze noclegowym (35 procent).

Twórcy raportu podkreślają jednak, że większość dominujących reklamodawców w każdej z branż wydało na promocję więcej niż rok wcześniej. Z dużych reklamodawców wydatki ograniczyli jedynie: Amrest (branża gastronomia), Neckermann Polska (branża biura podróży) i PKP Intercity (branża transportowa). Zdaniem ekspertów oznacza to, że za spadkami wydatków całego sektora stoją głównie średni i mali gracze, którzy mogli wstrzymać wydatki z uwagi na niepewną sytuację gospodarczą.

Liderem sektora pod względem wydatków na reklamę w pierwszym kwartale 2017 roku były: McDonald’s, Amrest (właściciel m.in. KFC) i Rainbow Tours, z wydatkami sięgającymi 2,2 mln złotych, co stanowi wzrost o 25 procent w porównaniu z rokiem poprzednim. Na kolejnych pozycjach uplasowały się: Nowa Itaka (2,1 mln złotych, wzrost o 373 procent), Orbis Grupa Hotelowa (1,6 mln złotych, wzrost o 127 procent), Grupa Emirates (1,3 mln złotych, wzrost o 47 procent).

Podmioty z analizowanego sektora najczęściej reklamowały się w telewizji (24 procent budżetu), w internecie (20 procent) i w radiu (16 procent). Warto zauważyć, że podczas gdy zainteresowanie reklamą telewizyjną spadło o 8 punktów procentowych, udział reklam kinowych i radiowych wzrósł o 9 i 5 procent.

W analizowanym przez Codemedia okresie reklamodawcy z branży gastronomicznej wybierali przede wszystkim reklamę w telewizji i w kinach (62 procent), biura podróży skupiały się na reklamie telewizyjnej, internetowej i radiowej (72 procent), a gestorzy bazy noclegowej preferowali internet i magazyny (81 procent).

Analiza została przygotowana przez dom mediowy Codemedia na podstawie danych Kantar Media.

Z danych domu mediowego Codemedia wynika, że w ciągu pierwszych trzech miesięcy tego roku najwięcej na reklamę wydały: branża gastronomiczna (17,2 mln złotych, 43 procent wydatków sektora), biura podróży (8 mln złotych, 20 procent) i obiekty noclegowe (7,2 mln złotych, 18 procent). Pozostałe 19 procent budżetu reklamowego grupy wygenerowała branża transportowa (transport publiczny, koleje, linie lotnicze) i promocja regionów turystycznych.

Lider reklamodawców sektora, McDonald’s, w odróżnieniu od ogółu reklamodawców, którzy najchętniej wybierali reklamę w telewizji, postawił w pierwszym kwartale 2017 roku na promocję w kinach i wydał na nią ponad połowę budżetu reklamowego. Wśród biur podróży wyróżniały się pod względem wydatków Rainbow Tours i Nowa Itaka (prawie 54 procent ogółu reklam z sektora), a w sektorze noclegowym dominowała Grupa Hotelowa Orbis (22 procent). W transporcie największe wydatki pochodziły od linii lotniczych. Najgłębiej do kieszeni sięgnęła zaś Grupa Emirates (22 procent).

Tendencje
Chorwaci: Nasze plaże znikają, bo obcokrajowcy chcą mieć domy nad samym morzem
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Tendencje
Ustka kontra reszta świata. Trwa głosowanie na najlepszy film promocyjny
Tendencje
Poranne trzęsienie ziemi na Krecie. Turyści wyszli bez szwanku
Tendencje
La Palma znowu przyjmuje samoloty