W Zermatt cena karnetu zależy od liczby turystów

24 listopada ruszy nowy sezon zimowy w szwajcarskim Zermatt. Pierwszy raz ceny karnetów będą uzależnione od liczby narciarzy w ośrodku. Pierwszy raz również narciarze wjadą na Klein Matterhorn położoną najwyżej na świecie nową koleją gondolową

Publikacja: 21.11.2018 01:06

W Zermatt cena karnetu zależy od liczby turystów

Foto: Fot. Zermatt-Bergbahnen

Budowa nowej kolejki typu 3S (stabilizowanej na trzech linach) trwała 3 lata i kosztowała 52 mln franków (198 mln złotych). W godzinę przewiezie ona dwa tysiące narciarzy. Siedzenia w 28-osobowych wagonach zaprojektowało studio Pininfarina a cztery z 25 wagonów wyłożono tysiącami kryształków Swarovskiego. Na trzy minuty w wagonach podłoga staje się przezroczysta, żeby można było ze środka podziwiać lodowiec.

Cała podróż z Trockener Steg do górnej stacji na poziomie ponad 3880 m n.p.m. trwa 9 minut. To początek nartostrady z Klein Matterhorn. Nie ma wyżej położonego terenu narciarskiego w Europie. Niecałe sto metrów wyżej jest tylko czubek Klein Matterhornu, a wokół 38 czterotysięczników i 360 kilometrów tras narciarskich.

Obszar narciarski Trockener Steg – Klein Matterhorn połączony jest z włoską Cervinią – Valtournenche. Właściciele szwajcarskich kolei, porozumieli się z włoskimi partnerami w sprawie budowy podobnej kolei gondolowej, która ze stacji Testa Gigia po włoskiej stronie dowiezie narciarzy w sezonie 2021/22 na Klein Matterhorn.

Inna planowana inwestycja to połączenie Monterosa Ski Resort z masywem Gornergrat. Z Plateau Rosa, górnej stacji kolei szynowej (na Gornergrat wjeżdża się zwykłym pociągiem, na trasie zastosowano zębatki, by pokonał on przewyższenie sięgające prawie kilometr) drugi co do wysokości szczyt w Alpach, Monte Rosa, jest na wyciągnięcie ręki. Za kilka sezonów (tu termin nie jest jeszcze ustalony) Gornergrat i Monterosa Ski Resort połączą wyciągi i wspólny karnet i w ten sposób łączna długość przygotowanych nartostrad regionu sięgnie 540 kilometrów.

W tym sezonie w Zermatt obowiązywać będą dynamiczne ceny karnetów narciarskich. To rozwiązanie znane jest już z czeskich i słowackich stacji narciarskich, jak Szpindlerowy Młyn, Jasna–Chopok, Tatrzańska Łomnica, które należą do słowackiej firmy Tatry Mountain Resort, a od tego sezonu Gopass będzie funkcjonować również w przejętym przez Słowaków Szczyrk Mountain Resort. Zasada jest prosta – z im większym wyprzedzeniem kupi się (najlepiej przez internet) karnet, tym mniej się za niego zapłaci. W Zermatt cena 6-dniowego skipassu oscyluje wokół 400 franków szwajcarskich. Będzie ona zależała również od obłożenia tras w danym terminie, na który narciarz kupuje karnet.

W jego cenie jest również przejazd pociągiem nie tylko na masyw Gornergrat, ale i z miejscowości Tasch. To o tyle ważne, że tam właśnie polscy narciarze, chcący szusować w Zermatt, chętnie rezerwują noclegi. Tasch od Zermatt dzieli tylko około 10 minut jazdy pociągiem. Samochodem nie można dojechać, bo w samym Zermatt ruch samochodowy jest zabroniony.

Budowa nowej kolejki typu 3S (stabilizowanej na trzech linach) trwała 3 lata i kosztowała 52 mln franków (198 mln złotych). W godzinę przewiezie ona dwa tysiące narciarzy. Siedzenia w 28-osobowych wagonach zaprojektowało studio Pininfarina a cztery z 25 wagonów wyłożono tysiącami kryształków Swarovskiego. Na trzy minuty w wagonach podłoga staje się przezroczysta, żeby można było ze środka podziwiać lodowiec.

Cała podróż z Trockener Steg do górnej stacji na poziomie ponad 3880 m n.p.m. trwa 9 minut. To początek nartostrady z Klein Matterhorn. Nie ma wyżej położonego terenu narciarskiego w Europie. Niecałe sto metrów wyżej jest tylko czubek Klein Matterhornu, a wokół 38 czterotysięczników i 360 kilometrów tras narciarskich.

Tendencje
Chorwaci: Nasze plaże znikają, bo obcokrajowcy chcą mieć domy nad samym morzem
Tendencje
Ustka kontra reszta świata. Trwa głosowanie na najlepszy film promocyjny
Tendencje
Poranne trzęsienie ziemi na Krecie. Turyści wyszli bez szwanku
Tendencje
La Palma znowu przyjmuje samoloty